NY MUSIK/RECENSION: Marionette – Nerve

Metalfabriken Göteborg har gjort det igen! Marionette släpper sitt tredje studioalbum Nerve den 5/12-2011. Plattan som är inspelad i Studio Fredman, producerad av Fredrik Nordström. Mixningen är ingen mindre än Pontus Hjelm (Dead by April) i Studio PH och mastering gjordes av Erik Broheden i Masters of Audio.

Det här relativt unga (till åldern) sexmanna starka Göteborgsbandet, har gjort sig ett starkt namn inom sin egna genre av melodisk Hardcore/ghost/death Metal. (Mer om bandet i sig, kommer Rockbladet.se presentera via en intervju senare)

Skivan Nerve, öpnnar med spåret "From Marionette with Love", en industrialistisk stålklingande gong-gong slår igång skivan, och du blir tagen rätt upp och ner. Med tunga melodiska och hardcore influerade stråfer, slår sig skivan rakt in i skallen på en, likt en käftsmäll i en tajt MMA fight! Som låt nummer två kommer "Stand in Line", med sina tydliga syntslingor igång och växlar över i ett högt hardcoretempo. Med extremt passande screamsång och slingor pågår skivan i sitt taktfasta tempo.

"Act of Violence" är tredje låten, och den startar upp i ett blixtrande tempo direkt, med hårdförda gitarriff och tajta screamsånger, som helt plötsligt faller över i cleansång med "enkla" melodiska (nästan trallvänliga) slingor. Ut som fjärde spår, kommer den lugnare och skönsångande "Remember your Name", med partier av scream, det känns verkligen att det ligger mycket känsla bakom just den här sången.

Just precis så här varierande är skivan rakt igenom hela speltiden. Helt plötsligt kommer spår 7 upp i lurarna med viss ghost influerade slingor i början av låten, för att sen övergå i något lugnare tempo och sen växelvis hoppa mellan hardcore/ghost/softmetal men med en stark screamsång som bas. Skivan överaskar med många olika moment och tempoväxlingar. Jag visste egentligen inte först vad jag skulle tycka om plattan, men efter att jag lyssnat igenom plattan flera gånger för att känna efter Marionette & Nerve känslan, så växer plattan mer och mer för varje gång jag trycker på play.

Jag gillar plattan verkligen mycket, finns det något negativt då, o ja, men det är alltid subjektiva bedömningar, det finns vissa avsnitt/slingor (mellanspel) på skivan som jag inte riktigt vet varför dom är där, eller om dom gör någon nytta. Kanske är det en tanke bakom dessa mellanspel att användas vid Liveframträdanden, vilket skulle kunna vara en bra förklaring.

Skivan släpps den 5/12-2011, och kommer primärt säljas i elektronisk form, dock går det beställa en "äkta" CD, vilka alla kommer vara numrerade, och signerade på begäran av samtliga bandmedlemmar.  Dessutom, om du köper den fysiska CD plattan, kommer du få 2 bonuslåtar (vilka jag inte fått höra ännu). I digital form, så har plattan 12 spår.

En annan överaskande sak med den här plattan, en av låtarna har Svensk text, vilket inte alltid är så vanligt inom genren. Jag ställde en fråga om just den svenska låten under våran intervju med bandet, frågan och svaret kommer du kunna läsa & höra i vår Intervju artikel senare.

Betyg: 9/10
Band: Marionette
Skiva: Nerve