RECENSION: TAKLA MAKAN – Mummyfied

Direkt Coming Home sätter igång fyller det blousiga groovet hela min kropp och jag får svårt att sitta still. Det första som slår mig är att det är en väldigt bra produktion med den blousiga tyngden men med ett modernt och klart sound.

Det andra som slår mig är att det hela låter otroligt amerikanskt, jag skulle aldrig ha gissat på att detta var ett svenskt band, vilket är positivt i mina öron då jag tycker att blues ska låta, kännas och fylla lyssnaren med den amerikanska arbetarklassens svårmod, själ och dess musikaliska uttryck. Plattan fortsätter med den långsammare och ack så bra, lokomotivpumpande House of Pain. Här hittar vi ett lite rockigare/southernrock sound, dock inte så att vi tappar bluesen då tyngden och groovet sitter som en smäck. Plattans fem låtar ger oss en perfekt bild av hur modern heavy blues ska låta och det är den här typen av band som Sverige och Världen behöver i denna genre, viket var längesedan vi sist fick uppleva. Bobbys röst gör sig helt rätt i ljudbilden, trots att den (vilket jag bara ser som positivt) inte är den klassiska bluesrösten ; utan mer likt en klassisk hårdrock röst i vissa lägen. Tomas gitarrspel är medryckande och med en hundraprocentig känsla förmedlar han precis det jag vill ha, varken mer eller mindre. När dessa två herrar backas upp av ett drivande och tungt lokomotiv som består av ; Ulf och Stefan så är man hemma…tungt, svängigt och obevekligt gör Takla Makan oss mumifierade med sin X-blues som doftar av lite amerikansk sydstatssvett !

Band: Takla Makan
Album: Mummyfied
Betyg: 10/10