RECENSION: Deathember – A Thousand Flatlines

Huddingebandet Deathember som bildades utav flera splittrade band har släppt en EP ”A thousand Flatlines”. Jag vill verkligen dra mitt strå till stacken för att ge detta band all den cred som de förtjänar för de låtar som de presenterar här. Man hör när ett band som känner sig bekväma i sin metalgren, och de gör det ruggigt bra.

Man hör när ett band känner sig bekväma i sin metalgren, och de gör det ruggigt bra. Det finns en mängd influenser i deras framträdande som går tillbaks till 80-talets nykreativa sida av metalen, då New wave of British heavy metal blev liksom gamalt och stundtals stereotypt, och då nya grenar av metalmusiken bredde ut sig. Jag hör Kreator och Carcass mellan raderna (är dock osäker om det är meningen) samtidigt som även tydliga Zakk Wylde toner i gitarren gör sig påminda i låtarna Amongst Corruption och Crash and burn.

Stundtals hörs influenser av System of a down, vilket i mina öron ses som sjukt interessant. Det som tilltalar mig framför allt är alla de tempoväxlingar som ger varje låt en ny dimension och samtidigt skapar överraskningsmoment. Jag gärna vilja se Deathember på en större spelning eller festival, där de kan marknadsföra sig själva till en riktigt bred publik. I grund och botten är detta ett kick-ass band som skulle få vilket metal freak som helst att go apeshit var än i publikhavet den befinner sig.

Plattan börjar med den aggresiva Projection Of Reality, där man möts av ett knytnävsslag som drar med en genom varje tempoväxling. Den stundtals uppspeedade Amongst Corruption hörs tydliga toner S.O.A.D,vilket ger plattan en perfekt förlängning från öppningslåten. Den rockiga Scapegoat ger plattan en riktigt bra hyllning til det som har fört svensk metal på världskartan; smart skrivna låtar. Ljudvägg i The Linear Act för mig vidare till min nuvarande favorit på plattan Crash and Burn. Den avslutande This Treacherous Mind ger en skön känsla av mersmak inför framtiden.

Band: Deathmenber
Album: A Thousand Flatlines
Releade date: 19 december 2011