RECENSION: Pe Schorowksy: Dreck und Seelenbrokat

Bra musik gör sig på vilket språk som helst. Inom kort släpper PETER "PE" SCHOROWSKY från Frankfurt sin debut CD som soloartist. PE är den tredje medlemmen ur det upplösta bandet Böhse Onkelz, som nu har gått vidare och startat solokarriär efter det att bandet upplöstes 2005. PE axlade sedan starten av Böhse Onkelz 1980 rollen som trummis. ROCKBLADET har fått vara med och smyglyssna på DRECK UND SEELENBROKAT.

Rockhistorien är full av spexande trummisar, som gärna gör allt för att kompensera den ofta så undangömda placeringen bakom sina trumset på scenen. Mycket kan sägas om Pe Schorowsky, men jag skulle aldrig placera honom i den skaran. Jag skulle snarare placera honom i Charlie Watts skaran, om det nu finns någon sådan term, dvs spelar istället för att spexa. Han har aldrig stått längst fram för att prata med journalister och han har aldrig varit den första att sno åt sig mikrofonen på scenen. Av den anledningen är det nu lite extra spännande att höra vad han har att säga. Till sin hjälp har han Chris Fuetarra (YEN) på gitarr, Tobias Exxel (Edguy)  på bas samt Peter Zettl på trummor. Det förvånar mig faktiskt att Pe själv inte sköter trummandet, men det finns säkert en bra anledning till det. Pe gör istället en "Dave Grohl" och lämnar sitt instrument. Som producent valdes Michael Mainx och resultatet blev Dreck und Seelenbrokat, en dygt 45 minuters partyhöjare….på tyska.

Peter

Hur låter då Pe's första steg i solokarriären? Sammanfattningsvis skulle jag kalla det avslappnat. I många fall, där medlemmar ur stora band stressar fram soloplattor för att se om personen är större än bandet, blir resultatet ofta väldigt krystat. Det är inte alls den känslan jag får, när jag lyssnar på Dreck und Seelenbrokat. Det är en resa genom varje decenium sedan 70-talet. Sköna riff blandas med stundtals trallvänliga refränger. Gillar du Ramones, Motörhead, Böhse Onkelz och andra riviga band så kommer du inte att bli missnöjd här.

Personligen fastnade jag efter de första genomlyssningarna mest för den första halvan av skivan. Nur noch'n Tag, med ett trumintro i skönaste Motörhead stil, handlar om slapphet och känslan av att skjuta fram allt till morgondagen. Den fastnar direkt. Pe själv rekommenderar att man ska lyssna på låten HÖGT. Gör man inte alltid det? I Deine Farben uppmanar Pe lyssnaren till att själv färga sitt inre jag. Hela skivan är en salig blandning av snabbt , lugnt, tung och rockigt. Alte Welt sammanfattar det på ett bra sätt. Nachschlag och Schweinekarre är båda låtar som passar perfekt, när du sitter i bilen och känner dig sådär stressad som vardagen ibland kan göra dig. Många av låtarna på denna CD kommer att bli såna, där hela publiken under konserterna kan varje bokstav i refrängerna. Viel zu schön och Opfer är två av dessa. De fastnar fort med sina trallvänliga refränger.

Shit Pe, det var riktigt kul att  höra dig sjunga. Det hörs att du hade kul att spela in dessa låtar. Jag blir glad av att lyssna på Dreck und Seelenbrokat. Det svänger och rockar som faan, rent utsagt.

Band: Pe Schorowsky
Realease date: 31 augusti 2012
Rate: 8/10