KONSERTRECENSION: Opeth – Jazz möter tung metal

OPETH på Gröna Lund i Stockholm. ROCKBLADET var där och upplevde en snygg ljusshow, en konsert med riktigt bra ljud och en del överraskningar. Hösten har tillsammans med dagens ihärdiga regn gjort Stockholm allt kallare och mörkare. Under eftermiddagen sprack det dock upp en aning och det slutade att regna. Mina personliga förväntningar på OPETH var inte speciellt höga. Jag har alltid ansett att de har varit en smula för pretentiösa för min smak. Så fel man kan ha. OPETH gör till slut en mycket bra konsert.

10 minuter innan Opeth kliver på stora scenen på Gröna Lund verkar det bara vara halvfullt, men lagom tills första tonen har området fyllts av förväntansfulla fans. Opeth har sina die-hard fans, lite som Greatful Dead. Som fan gillar man inte Opeth, man älskar dem. En konsert med Opeth lockar folk i många olika åldrar. Den blandning av musikstilar som presenteras täcker i stort sätt 40-50 år av musik….i en och samma låt. Den som inte är riktigt inbiten i Opeth trodde nog vid flera tillfällen under denna konsert att bandet hade bytt låt, när de plötsligt återgår till ursprungsriffet. Du får under första delen av konserten höra Deep Purples Hammond sound i blandning med en del Rainbow innan Opeth går över till mer tyngre stycken under andra halvan. Ljudet är faktiskt riktigt bra. Vad har hänt med Grönan? Tidigare har ju ljudet varit riktigt sunkigt. Jag höll precis på att skriva att jag tycker att de inte pratar mellan låtarna, när sångaren Mikael Åkerfeldt går fram och fullkomligt river ner min mur av tankar om att Opeth är för pretentiösa. En mycket avslappnad, harmonisk och sympatisk sångare tar ner ett världsband som Opeth till gatunivå.

Slither tillängnas Ronnie James Dio (R.I.P. 2010), vilket såklart medför medhåll från hela publiken. Heir Apparent presenteras som Yo Mutherfucker och som en hip-hop låt. När sedan de lite tyngre låtarna framförs under andra halvan av konserten blir det riktigt bra tryck. Trummisen Martin Axenrot visar sina färdigheter med dubbelkaggarna och det blir fler och fler headbangande huvuden i publikhavet. Opeth är från Stockholm och det märks att de på Gröna Lund spelar på hemmaplan. Åkerfeldts utlägg om inspelningen av Deamon of the Fall i Göteborg (som Åkerfeldt kallar för Sveriges anus) för naturligtvis med sig ett stort bifall från publiken i Sveriges Hufvudstad. Man får mersmak av Opeths efter deras framträdande på Grönan och framför allt utav de tyngre låtarna, som Heir Apparent, The Grand Conjuration och Deamon of the Fall.

Jag kan absolut tänka mig att se Opeth igen och jag är fullt övertygad om att fredagens konsert gav bandet flera nya följare.

Event: Opeth
Arena: Stora Scenen / Gröna Lund / Stockholm
Datum: 2012-09-14
Betyg: 7/10
Skribent: Fredrik Brolin (fb@rockbladet.se)
Foto: Micke Andersson (ma@rockbladet.se)

 

ALLA KONSERTBILDER – BILDGALLERIET

Opeth @ Gröna Lund (2012-09-14)

Event: Opeth Arena: Gröna Lund Datum: 14/9-2012 Fotograf: Micke Andersson (ma@rockbladet.se)

 

SETLIST 
The Devil's Orchard 
I Feel the Dark 
Slither 
The Lines in My Hand 
Windowpane 
Heir Apparent 
The Grand Conjuration 
Demon of the Fall 
The Drapery Falls 
Encore: Deliverance

BANDFAKTA

MEDLEMMAR
Mikael Åkerfeldt – Gitarr och sång
Martin Mendez – Bas
Martin Axenrot – Trummor
Fredrik Åkesson – Gitarr
Joakim Svalberg – Keyboard

HEMSIDA
FACEBOOK


Stöd ROCKBLADETFACEBOOK
Klicka på LIKE i den högra kolumnen eller besök oss på FACEBOOK


Relaterade artiklar