RECENSION: Miseration – Tragedy has spoken

Miserations tredje album, "Tragedy has spoken", är ett diaboliskt soundtrack till de stora tragedierna i mänsklighetens historia. Ett sorgespel som verkligen berör, men som ändå lämnar en del kvar att önska.

Portarna till helvetet öppnas. Vansinnet släpps lös i ett unisont avgrundsvrål, sedan inleds den infernaliska seansen med full fart. Här finns det ingen tid att förlora och varför skulle Miseration visa någon pardon eller aktning? I detta, bandets tredje alster, målar Christian Älvestam (sång) upp en bild på ett skitigt kanvas och som berättar om de stora tragedierna i mänsklighetens historia. Till sin hjälp har han även sin gamla kollega Pär Johansson, som Christian också spelar med i bandet Torchbearer.

“Tragedy Has Spoken” är ett mörkt kapitel i den tekniska dödsmetallens historieskrivning och det är minsann inga nybörjare som utgör detta band. Nej, här hittar vi en uppsättning vars samlade erfarenhetspoäng skulle få vilken hårdnackad musiker som helst att buga av vördnad. Det här är ett textboksexemplar av tidigare nämnda genre och här lämnas lite åt slumpen. Trots idoga försök att slå in på en mer experimentell och nyskapande bana lyckas Miseration inte alltid med hedern i behåll. Visst kan man tycka att det är nyskapande, ja kanske till och med banbrytande i vissa stunder, men faktum är att det känns som att försöket att skapa något okonventionellt är precis lite för desperat och ivrig för att det ska kännas ärligt. Men trots sina brister och tillkortakommanden håller "Tragedy Has Spoken" hög klass, så det är uppenbart att det här är ett gäng som vet hur man skriver kvalitativa låtar och arrangemangen är väl genomarbetade.

Det som präglar detta album mest är dock den kusligt obehagliga stämningen som tränger fram i den annars ganska generiska ljudbilden. En atmosfär som bäddar in intensiteten i en våt filt av ondska och oro på ett mästerligt vis och som får sinnena att vilja dröja sig kvar ett bra tag efter att sista låten har ljudit ut. För att återgå till materialet på skivan så är det inledande spåret ”Stepping stone agenda” en riktig käftsmäll av rang och jag hinner precis få tillbaka fattningen till nästa omgång i ”Children of the flames”, som tillsammans utgör stommen i detta bygge. När sedan ”Ghost barrier” startar tillåts jag pusta ut en aning och hänförs av melankolin som manar till eftertänksamhet. Då albumets fjärde spår, ”Ciniphes”, finstämda outro ringer ut inleds en svacka som tyvärr varar tills det totala ursinnet exploderar i ”White light/Black rain”. Slutstationen på denna resa är ”Waylayer” och där lyckas Miseration för första gången med att få håret på mina armar att resa sig. Spöklik, skrämmande och ångestfylld tränger låten in i min kropp och framkallar kalla kårar längst min ryggrad. En värdig avslutning, helt klart.

Nu återstår bara ett frågetecken och det är om Miseration kan frammana samma atmosfär och känsla live. Med alla pålägg, effekter, samplingar och i sammanhanget ovanliga instrument är det lätt att lyckas på en inspelning. Men jag tror tyvärr att den extra kryddan kommer saknas för mycket live för att det ska hålla.

SKRIBENT: Sonny Stark (sonny@rockbladet.se)

BAND: MISERATION
ALBUM: TRAGEDY HAS SPOKEN