SKIVRECENSION – Bandit Unplugged – Vol 1

Det har pratats om den, det har diskuterats om den och det har väntats. Vi har under sommaren lockats av den, vi har fått sniffa på smakprov så där lagom mycket, men nu är den äntligen här. BANDIT UNPLUGGED Vol-1 ger dig inte bara lyckotårar med sin låtlista, utan den ger dig framför allt nya och snygga tolkningar av dina favvolåtar. Vi på ROCKBLADET måste naturligtvis ge er vår syn på denna platta.

(Bandit Unplugged Vol-1 Cover)

När sommaren egentligen redan från början vände oss ryggen till och bara lämnade oss åt vårt öde för att mentalt förbereda oss inför hösten, tog de tre boysen Danne McKenzie, Martin Boman och Peter Kjellin från BANDIT's studio saken i egna händer. De styrde kosan till Durango Studio i Stockholm och spelade in en unplugged platta tillsammans med producenten Pontus Frisk. Några duvungar är inte dessa grabbar. Mustasch, Plan Three och Librah är bara några av de band, som har fått njuta respektive fortfarande njuter av deras närvaro och kunskaper.

Det finns en rolig twist här också. I slutet av juni och början av juli, då plattan spelade in var det stundtals faktiskt fint väder ute. Eller som Danne McKenzie uttrycker det: – Kul att spela in, men varmt och jävligt i studion, då luftkonditioneringen var paj just de veckorna. Det är lätt att skratta, när man kan relatera till ironin.

Hur blev resultatet då? Bandit Unplugged Vol-1 är riktigt bra.

Bara låtlistan ger mig rysningar och sammanfattar i stort sätt 30 år av min musiksmak. Extra roligt är att även låtar av några svenska band får plats här, vi pratar In Flames, Mustasch, Corroded och Backyard Babies. Vi har hört mängder av opluggade låtar framföras i Bandit genom åren. Jag är själv just nu inne i ett stim, där jag lyssnar mycket på tidiga Stones och Johnny Cash. Bandit har enligt mig just givit låtarna en Johnny Cash känsla med mycket Stones (When blue turnes to grey) krydda. Det är mycket lägereld i låtarna och jag skulle inte tycka att det hade varit märkligt om man fick höra John Waynes sporrar på ett saloongolv. En liten mexikansk blåssektion här och där skulle nog inte ha varit helt fel heller. Fördelen här, mot de demoversioner av låtar, som vi tidigare har hört spelas på Bandit, tror jag har varit möjligheten till att verkligen arbeta igenom arrangemangen ordentligt och naturligtvis använda sig av en del rekvisita. Det har tagit många av låtarna till en helt ny dimension.

I Walk till exempel görs partiet RE-SPECT av rekvisita, med ett mycket bra och innovativt resultat. Ace Of Spades och Aces High som hör till mina favoriter på skivan framförs i en helt ny tolkning. Den lugna sången är i rak kontrast till originalen. Ska man göra en skiva med låtar från kända artister, så ska det givetvis tolkas på ett personligt sätt. Originaltolkningen är ju redan inspelad. Seven Nation Army, Where The Dead Ships Dwell, Duality och Down in Black framförs fantastiskt bra. By the Way har också gjorts bra men i jämförelse med övriga låtar är detta den låt som mest liknar originalet. Sammanfattningsvis återkommer jag till att detta är en jäkla bra skiva med ruskigt innovativa tolkningar av många av mina favvolåtar. Sången, takten, känslan och arrangemangen ger en ny boost till dessa låtar, som man har hört så många gånger tidigare. Just VOL-1 indikerar en serie skivor och jag ser fram mot hur de ska kunna toppa denna låtlista.

SKRIBENT: Fredrik Brolin (fb@rockbladet.se)

BAND: BANDIT UNPLUGGED
ALBUM: BANDIT UNPLUGGED VOL-1