SKIVRECENSION: ELDRIMNER – INOM FÖRLOPPET AV ETT LIV

Eldrimner var ett okänt kapitel i mitt hårdrockskunnande men jag blev mycket positivt överraskad av deras konceptplatta.

Jag tycker oftast att konceptskivor bara blir ett upprepande av något. Inom förloppet av ett liv har en berättelse som fångar mig. Jag har lite svårt att sätta fingret på varför jag fastnade så för just låtarnas texter. Skrämmer de mig eller är det empati/sympati? Mycket mörkt är det i alla fall. Hur låter det då? Det finns progressivt som brakar in något som påminner om Lost Horizon på crack och för er som lyssnat mycket på black och death kommer också att känna igen er men….det är på svenska, och det är helt jävla strålande! I mina öron så har ingen någonsin lyckats så bra med att sjunga metal på svenska. (hatten av för ELDRIMNER)

Jag gjorde en intervju med Martin Tjusling som berättar bland annat att: Bandet de startade var menat redan från början som en hårdsatsning. De hade vuxit upp i samma kommun och gått i samma skolor så dem var redan sammansvetsade. Lyriken är viktig i låtarna. Det blir texter om depression, mörker och tankar. Texterna skrivs oftast när jag mår som jävligast och det är det vi vill försöka förmedla säger Martin. Det är den känslan vi vill förmedla och hoppas att andra som känner likadant har något de kan relatera till. Skivan berättar om en och samma person som går igenom galenskap till total destruktion.

Namnet ELDRIMNER kommer från fornnordiska asatron. Men det är mer det som eldrimner (grytan där Särimner kokades varje kväll) står för, som har betydelse. Jag citerar Martin, vår tolkning är att: hur deprimerad och hur mycket skit livet än bjuder på, så när du vaknar upp dagen efter så kommer du att finna dig i samma skit som dagen innan.
Vi sjunger på svenska då det är vårt modersmål och vi får fram ett mer ärligt intryck. Engelska språket har inte den tyngd som svenska språket har för att få fram det vi vill uttrycka. (För första gången så håller jag med). Förhoppningen helt enkelt är att lyssnaren ska gräva djupare i musiken och texterna.

Vad händer mer i år? Bland annat är det releasefest på Sticky Fingers den 5:e oktober. Därefter ett gig i Stockholm den 20:e oktober och ytterligare senare i år är det  Scorched Tundra Festival den 28:e december. Mer spelningar håller på planeringsstadiet. Nästa år så blir det fler spelningar runt om i landet och även utanför landets gränser. En festivalsommar vore idealiskt.

Skribent: Lasse Turunen (lt@rockbladet.se)

BAND: Eldrimner
ALBUM: Inom förloppet av ett liv