KONSERTRECENSION: DANKO JONES – Debaser Medis – 17/10

Vi samlas ett gäng vid Debaser Medis i Stockholm för att bekänna vår tro på ROCK N' ROLL inför predikanten Danko Jones. Men först ska förbanden få göra sitt. Vi sitter ute i baren och slappar när vi hör första förbandet börja spela.

(Danko Jones – Debaser Medis – 17/10-2012, Foto: Ninnie Schröder / Rockbladet.se)

Men vad är det här? Det här låter ju riktigt fett. (Det är Thunder Mother som spelar). Helt utan några som helst förkunskaper om Thunder Mother så rycks jag med i riffen. Jag tycker det har en tyngd som AC/DC. Det är ju riktigt bra. Thunder Mother leverar men jag tror publiken inte riktigt fattar vad de just denna kväll får. Det här kan bli hur stort och bra som helst. Jag ber att få återkomma till Thunder Mother en annan gång.

Nu till förband nummer två, Bombus.
Det brakar igång med en riktig ryckare. va är det som händer? Jag får se ett band till som levererar som om det inte fanns en morgondag. Det är tungt och melodiöst och vilka stora ljudmattor de överöser publiken med. Jag måste här och nu bekänna en sak. Jag har inte tyckt om svenska band. Men nu blir jag gång efter annan överbevisad att svenska band har det som krävs. Bombus kommer jag garanterat gå och se igen.

Huvudnumret Danko Jones då?
Bandet hade knappt hunnit in på scen innan en vanlig tråkig onsdag plötsligt blir en sjuhelvetes fredags fest. Atom och JC kommer in först på scen innan Danko. Redan här har han publiken i sitt grepp som han inte tänker släppa innan han kliver av scenen.
Låten Terrified öppnar kvällens dos av riktig rock ´n roll, det fullständigt besinningslösa riffandet från Dankos fingrar fortsätter i ett par låtar framåt, därefter blev det en andnings paus, där gav det Danko tid att ha dialoger med publiken. Mycket skratt och skämt gör att allt känns trevligt och sen mosar de på en låt i ett rasande tempo igen. Mycket gitarr riff blir det i till exempel First date och Forget my name. Lite mer otippat är det att de kör ”I believed in god”, det trodde jag aldrig men den fungerar bra live. Cadillac är en låt som har mycket humor och det är vad bandet har gott om ikväll. Spelglädjen är på topp och publiken är uppvärmd så nu är det bara att hänga med så gott det går. Mitt anteckningsblock hamnar någonstans där den inte är att bli återfunnen. Code of the road är ett måste på en konsert med Danko nästan lika säker som Lover call. När den kommer så blir det om möjligt ännu mer drag i publiken. Det blir en riktigt bra version av Lover call där publiken är med på noterna. JC:s bas är just så där slamrig som den ska och headbanging på max. Just a beautful day spräckte min röst helt och hållet. (kan fortfarande inte prata) I ”full of regret” så visar Atom att vad trummor är till för. Ett trumsolo med flyt och mycket takt, inget teknikrunkande där inte. I Think bad thoughts och avslutningsvis Moutain ger mig ett leende på läpparna när jag vankar ut från lokalen.

Mycket lyckad kväll jag blir sugen på att åka och se alla tre banden igen nere i Malmö.

Event: DANKO JONES (Bombus + Thunder Mother)
Arena: Debaser Medis / Stockholm