SKIVRECENSION: Blood Command – Funeral Beach

Det norska hardcorerockarna i BLOOD COMMAND släpper genom FYSISK FORMAT sitt andra fullängdsalbum FUNERAL BEACH. Det här är absolut inte det sista vi hör från det här bandet. ROCKBLADET har tagit del av det senaste släppet.

BloodComman FuneralBeach Cover
(Blood Command – Funeral Beach Album)

Det första jag tänkte, när öppningslåten Pissed off and silghtly offended! drog igång var; Shit, den här bruden är verkligen lack. Jag gillar det. Inte för att sångerskan Silje Tombre låter förbannad, utan för att det är drag i låten. Men det skulle inte funka att under en hel skiva bara låta förbannad och vara skrikig. Det gör heller inte Silje. Hon har givetvis andra sångfärdigheter, men hon släpper inte aggressiviteten och attityden för en enda sekund. Hon gör det riktigt bra och jag skulle klassa henne som en av de tuffaste brudarna inom rocken idag. Hon säger själv i bandets promotiontext att –Några av våra bästa låtar skrevs om människor som vi retade oss på. Det är ett hälsosamt sätt att ta ut aggressioner på. Det roliga är att några av dessa personer har kommit till våra konserter, och där märkt att låten är om dem själva.

Funeral Beach, som är uppföljare till succéskivan Ghostclocks, är i sin helhet en perfekt skiva för mig i allafall att lyssna på under ett träningspass. Den ger den rätta kicken, när jag behöver den som bäst (typ alltid). Blood Command följer musikgengren och håller sig till relativt korta låtar. Många ligger på under 3 minuter men titelspåret Funeral Beach är till exempel över 6 minuter. Låtarna är bra och håller hög klass. High five for life har potential att bli en radiohit och Here next to murderous har stundtals lite stonermystik i sig. Tummen upp från Stockholm.

FAKTA
BAND: Blood Command
ALBUM: Funeral Beach