SKIVRECENSION: Okkultokrati- Snakereigns

Smutsigt, mörkt, rockigt, punkigt. Det är fyra ord som beskriver norrmännen i OKKULTOKRATIS andra platta SNAKEREIGNS. ROCKBLADET har med glädje tagit del av ett nytt norskt bidrag till det musikaliska biblioteket av bra musik. Spänn fast er och njut av Classic Rock, Black Metal och Hardcore på samma gång!

OKKULTOKRATI - Snakereigns - cover
(Okkultokrati – Snakereigns Album)

Musiken på denna platta är riktigt bra. Det handlar om en kraftig flört med både Motörhead och Venom och den mörka rock som de en gång i tiden förtrollade oss med. Inte mig emot, det är två band som jag har lyssnat på i flera årtionden. Och det är inte bara Venom och Motörhead som lyser igenom som influenser här, utan det finns även spår av Black Sabbath som till exempel i låten Acid Eagle One. Plattan öppnar i ett snyggt tempo med No Ouroboros, som egentligen sätter tonen för vad man kan förvänta sig av Okkultokrati. Titelspåret Snakereigns är blott 1.46 minuter lång medans min favvo Invisible Ley sträcker sig till 5,55 minuter och tar dig igenom en mängd olika taktändringar.

Snakereigns är en platta som rakt igenom är riktigt bra. Det är bra ös i låtarna och vi har här ett band, som kommer att finnas kvar en längre tid. Det jag fascineras över är hur nytt det låter, även om soundet är hämtat från band, som peakade för ett bra tag sedan. Det är verkligen skitkul att upptäcka dessa band, som tar den musik som jag älskar vidare till nya generationer.

Jag måste dock såga skivomslaget, som inte alls ger innehållet rättvisa. Jag kan inte hålla mig. Visst är musiken smutsig och mörk men lite mer möda kunde väl designern ha lagt ner på arbetet med omslaget? Detta påminner mer om 80-talets fotostatkopierade omslag, som man fick med när man köpte diverse demokassetter från band, vars drömmar ofta inte uppfylldes.

På tal om drömmar, så kommer säkert de drömmar som grabbarna i Okkultokrati må ha med sina karriärer garanterat att gå i uppfyllelse om de fortsätter att leverera såna här saker.

FAKTA
BAND: Okkultokrati
ALBUM: Snakereigns
SKIVBOLAG: Fysisk Format
RELEASEDATUM: 2012-10-22
BÄSTA LÅTARNA: Invisible Ley

1. No Ouroboros
2. Snakereigns
3. Invisible Ley
4. I Thought Of Deamons
5. Acid Eagle One
6. Unconscious Mind
7. We So Heavy
8. Let The Sun Receive Her King
9. Nothing Awaits

BANDFAKTA:

Erik "Snake" Svarte
Night Jerk
Boris Leaf
Tarblack

|HEMSIDA| FACEBOOK|

OKKULTOKRATI Promobild
(Okkultokrati – Band – Promobild – Foto: Carsten Aniksdal)

Jag började jobba för Rockbladet i början av 2012 och släppte debutboken "Metallica:Sorgespel & Segertåg - Det svenska perspektivet" 2018. Musikälskare sedan barnsben och har alltid haft musik som en naturlig del av tillvaron. Första stora favoriten blev Rolling Stones men kom sedan in på Heavy Metal genom Deep Purple, KISS och AC/DC. Luciarocken på SVT 1984 med Dortmundfestivalen från 1983 är och förblir en milstolpe i musiklivet. En annan är Metallicas Ride The Lightning. WOW! Rock på tyska ligger mig också varmt om hjärtat. Har jag en gång fastnat för en artist, ett band eller en del av en låt så släpper jag det inte, utan stannar trogen. Hittar jag en ny favvolåt kan den rulla 30 gånger på repeat under en dag. Jag intresserar mig för det mesta inom musik egentligen, som Woodstock-generationen, blues, de flesta grenar inom Metal men även singer/songwriter, Punk, Oi, Reggae och Opera. Nu för tiden lyssnar jag massor på dödsen och blacken. Bästa popbandet förövrigt är och förblir ABBA.