SKIVRECENSION: Roughnecks – Sex, Trucks & Rock ‘n’ Roll

"One, two. One, two Fuck you" inleder ROUGHNECKS första skiva SEX, TRUCKS & ROCK 'N' ROLL. Gott uppförande hålls så långt bort som möjligt. Supa, ligga och spela musik är vad ROUGHNECKS sjunger om i en enorm blandning av Oi, Rock 'n Roll och country/western.

(Roughnecks Sex, Trucks & Rock 'n' Roll cover)

Omslaget till Sex, Trucks & Rock  'n Roll ger en rätt bra bild av vad man kan förvänta sig. Man kan tycka att det är väldigt Eddie Meduza och South Park att sjunga om dessa ämnen. Det skiter Roughnecks fullständigt i. De gör det också med glimten i ögat. Musiken är punkbaserat men en stor injektion av gammal hederlig rock 'n roll. Bandmottot lyder brutal och sjuk och det handlar och sex, schnaps och Rock 'n' roll.

Roughnecks hamnar inte på min 10-i-topp lista men ju mer jag lyssnar på deras låtar har de en tendens att fastna i skallen på mig. Jag märker själv att jag kan gå och nynna på några refränger medan låtarna strömmar ur min spelare. Ganz Allein och den avslutande Joe Letscho riktigt bra och Sex, Schnaps und Rock 'n Roll är sådär crazy att man måste tycka att det är lite småroligt. Några av de punkigare låtarna, som Spiel des Lebens och Brutal und Krank är det bra ös i.

Plattan är bra producerad och har alla förutsättningar att ta Roughnecks så långt som deras inriktning kan ta dem. Den kommer garanterat att ta bandet till en del festivaler nästa sommar. Om du hamnar på någon av de som jag själv kommer att besöker kommer jag givetvis att se dem. Gillar du Social Distortion eller The Generators är detta band något för dig.

SKRIBENT: Fredrik Brolin (fb@rockbladet.se)

BAND: Roughnecks
ALBUM: Sex, Trucks & Rock 'n' Roll