KONSERTRECENSION: Scorpions, Sator och Skunk Anansie – Sandviken 8/12

För två helger sedan gjorde Scorpions sin sista Sverigespelning på Göranssons Arena i Sandviken. Eventet var en del i Rockklassiker Live 2012 där också bland annat Sator och Skunk Anansie deltog. Fredrik Olofsson var på plats för att både fotografera och skriva några väl valda ord.

SCORPIONS @ Göranssons Arena / Sandviken 20121208 - FO - Bild03

SATOR

Sator är rockveteraner som vet hur man ska dra igång en publik, och de gör oss inte besvikna. Tiden verkar nästan ha stått stilla för bandets ena sångare Kent Norberg som ser precis ut och låter som han gjorde för 10 år sedan. Sator går på som tredje band och kvällen är fortfarande ung. De som står i publiken verkar kunna alla refränger och är inte rädda för att sjunga med. Tyvärr är ljudet inte speciellt bra, ett ganska vanligt ”förbandsfenomen” då mindre band ofta inte får tillgång till det stora mixerbordet som huvudakten använder då förbandens soundcheck inte prioriteras. Bandet gör dock det bästa av situationen och röjer på som om det fortfarande var -92.

SATOR @ Göranssons Arena / Sandviken 20121208 - FO - Bild01

SKUNK ANANSIE

Sedan 90-tals hitarna ”Weak”, ”Twisted (Everyday Hurts)” och ”Hedonism (Just Because You Feel Good)” har jag varit svag för de Londonbaserade rockarna. Jag tycker fortfarande att deras andra album ”Stoosh” är en av 90-talets bästa plattor som fortfarande håller idag. Skin är gruppens naturliga frontfigur, den hårdare rockens Lady Gaga med det ena klädesplagget konstigare än det andra. Hon står knappt stilla en sekund och jag har svårt att få skarpa bilder på henne för att hon rör sig så mycket. Musikaliskt finns fortfarande energin där men de andra medlemmarna känns trötta och gamla på scenen och det blir inget riktigt engagemang från dem: Räddningen heter Skin som har energi nog för ett medelstort kraftverk. Jag hoppas de kommer tillbaka snart för det kan bli spännande att se vad Skunk Anansie kan göra med en publik som inte till 95 % bara är där för Scorpions.

SKUNK ANANSIE @ Göranssons Arena / Sandviken 20121208 - FO - Bild01

SCORPIONS

Spelningen har utannonserats som det sista Sverigebesöket för gruppen, som bildades redan 1965, innan de går i pension från turnérandet.  Vi får se hur det blir med den saken för bandet som möter de drygt 10 000 i publiken är ett vitalt band som fortfarande verkar ha roligt på scenen. Rudolf Schenker hoppar och springer runt som att han är betydligt yngre än de 64 år som han faktiskt är och Klaus Meines röst håller fortfarande även om den saknar något av kraften som fanns tidigare. Om man ska anmärka på något så visslar Herr Meine riktigt falskt i ”Wind of change” och glömmer bort texten i 2 andra låtar och James Kottaks trumsolo borde ha stannat i 80-talet tillsammans med hans frisyr.

Vi bjuds på idel hits från deras långa karriär, bandet bjuder på både sig själva och generöst med pyroteknik och publiken är med på noterna och sjunger med. Vi får höra guldkorn som ”The Zoo”, ”Send Me An Angel”, ”Tease Me, Please Me” och ”Big City Nights” innan det är dags för extranumren. Ingen Scorpionskonsert är komplett utan dessa klassiker och både bandet och publiken ger allt i ”Still Loving You”, ”Wind Of Change” och avslutande ”Rock You Like A Hurricane”. På det stora hela är det en värdig avslutning av ett legendariskt band som på många sätt har haft en karriär utan motstycke.

SCORPIONS @ Göranssons Arena / Sandviken 20121208 - FO - Bild07

HELA BILDSERIEN SER DU NEDAN:

Skribent & Fotograf: Fredrik Olofsson (fo@rockbladet.se)