SKIVRECENSION: Paperback Freud – Hard Rock City

Sverige och huvudstaden levererar igen. Stockholmsbandet PAPERBACK FREUD är genom Longfellow Deeds tillbaka med ett nytt alster, HARDROCK CITY. Bara det titelnamnet ger en indikering av vad som komma skall. ROCKBLADET har tagit del av en fantastisk blandning av retrorock från 70-talet och från 80-talet. Man känner igen sig, men ändå doftar det nytt och fräscht. Historien återskrivs om och om igen och denna gång är det PAPERBACK FREUD, som har det starkaste bläcket i pennan.

Hard_Rock_CIty
(Paperback Freud – Hard Rock city, CD)

Retrorock är kul, retrorock är bra. Jag älskar The Rolling Stones, Free, Led Zeppelin, Aerosmith, The Faces, AC/DC, Guns N Roses, Black Crowes  osv och alla de banden som målade om musikhimlen till den färg vi ser den i idag. Paperback Freud’s Hard Rock City får mig att minnas, och den får mig att se framåt. För även om musiken innehåller sandkorn från så många bra band och musikalster, så har Paperback Freud ändå tagit med rätt mängd av varje ingrediens för att sedan, när smeten är klar, smaksätta den med lite 2010-talet.

Bara öppningslåten och tillika titelspåret Hard Rock City samt andralåten Shakin’ återspeglar allt, som jag nämner ovan. Mycket AC/DC rock (ala Bon Scott eran) men med en moderniserad touch. Mycket inspirerande. Om du tittar på typsnittet på skivtiteln, så ser du mycket riktigt en hyllning till just AC/DC. Mer vinyl åt folket! Den lite släpiga men ändå rockiga Soul Eaters är mycket stämningsfull. Too Drunk (to tell) ger mig vibbar av tidiga Motörhead, vilket är fantastiskt. En tidig favorit är den stämningsfulla och lugnare The Wild Ones, bra vers, brygga och klassisk refräng. Avslutningslåten Rock and Roll Star är fantastiskt rivig. Jag gillar verkligen de stämningsfulla gitarrerna i verserna. Jag är övertygad om att den kommer att bli en återkommande avslutning på bandets shower.

Paperback Freud levererar en skiva med genomtänkta låtar, bra arrangemang och bra produktion. Den utstrålar framför allt den spelglädje och kreativitet som fanns hos många band från den eran, som Paperback Freud nu återskapar. Jag är såld och är övertygad om att de kommer att fängsla många nya fans framöver.

BAND: Paperback Freud
ALBUM: Hard Rock City
SKIVBOLAG: Longfellow Deeds