SKIVRECENSION: KÄRBHOLZ – Rastlos

ROCKBLADET tar er ut i världen igen. Det fullkomligt sprudlar om musikbranschen just nu och det är en fröjd att få möjlighet att ta del av all den nya musik som varje vecka landar i försäljningshyllorna runt hela vår runda planet. Många skivor når dock aldrig den svenska marknaden mer än på nätet. Det är där vi kommer in. KÄRBHOLZ är en tysk punkgrupp med fyra skivor bakom sig. Nyligen släpptes RASTLOS, och ROCKBLADET sticker ut hakan för att tillkännage för er vad vi tycker om deras prestation.

Kärbholz-Rastlos-CD
 (Kärbholz – Rastlos CD)

Det känns som om jag upprepar mig, men jag märker återigen att allt fler band inom punken nu bryr sig väldigt mycket om produktionen. Det medför till viss del att den klara skiljelinje som en gång fanns mellan rocken, metallen och punken nu istället ersatts av mer suddiga och otydliga skiljelinjer som istället för att skilja genrerna åt gärna släpper in influenser i varandra. Man kan nu kort och gott kalla det för Rock! Det är verkligen fantastiskt att uppleva denna förvandling och jag ställer mig gärna först i kön för att skriva under på att detta endast medför möjligheter. Den trånga bäck fylld av snåriga partier som en musikgenre ibland utgör, kan lätt få enstaka band som vill vidareutvecklas att fastna och inte riktigt klara av uppgiften att slita sig loss. Här mynnar bäcken istället ut i en helt öppen ocean av möjligheter. Jag vill tro att det innebär att gamla fans stannar samtidigt som banden samlar på sig nya hängivna musikdiggare vilka normalt inte skulle ha brytt sig ett skit om deras nya skivsläpp.

Kärbholz har med Rastlos allt detta som jag gillar inom rocken. Det känns nästan om att bandet prövar sig fram bland inriktningarna och de gör det med framgång. Mycket variation i låtarna, genomtänkta arrangemang och de seglar in i en musikalisk gråzon som gör inriktningen ganska svårdefinierad. Det bjuds på influenser från såväl punken som från ren rock ‘n roll, SKA och Johnny Cash-rytmer. Visst finns den karaktäristiska “vi-mot-alla” inställningen där. Det är helt enkelt så de skriver sina texter istället för att sjunga om drakar och demoner. Dock handlar inte texterna uteslutande om hur hela omvärlden missförstår textskrivaren, utan här handlar det även om kärlek, vänskap och att man ska ta för sig av livet. Arbetet med produktionen gör sig tillkänna redan i öppningslåten Ich hör mir beim Leben zu som i de första raderna av inledningsversen börjar i ett lugnt tempo för att sedan visa musklerna ordentligt när versen fortsätter och sedan går in i refrängen. Helt plötsligt blir allt annat oväsentligt för mig och jag befinner mig i ett välbehag. Jag har hamnat rätt i min musikaliska tillvaro.

Låtarna känns genomarbetade från första till sista ton. Sångaren Torben Höffgens sång fastnar direkt hos mig och ger mig en känsla av att vilja ha mer, mer och mer. De feta gitarrerna och de taktfasta trummorna ger ett mäktigt helhetsintryck i många av låtarna. De rockigare spåren Was wirklich zählt, Dieses Lied, Bis zum Mond, Bett aus Rosen, Wir sind die Nacht och Das Boot skulle egentligen ha räckt för att få mig att vara en nöjd lyssnare, men Kärbholz nöjer sig dock inte med det och det är här som bandet med Rastlos tar steget in i genom den dörr som kommer att leda dem till många nya lyssnare. SKA-influenserna i Tag An Tag varvas med en lättnynnad refräng. Mein eigenes Bild och Fallen & Fliegen med sina lugna partier blandat med mer rockiga skulle göra vilken musiker som helst stolt, oavsett genre. I Pure Love bjuder Kärbholz upp till country anno år 2013. Mycket bra. Kärbholz leverar inte bara Rastlos med bravur, de visar även att man i samma andetag som man nämner storheter som Frei.Wild, Böhse Onkelz eller Die Toten Hosen även blir tvungen att lämna luft och plats åt dessa pojkar.

Ett faktum är att man inte behöver kunna språket för att gilla deras låtar tvärtom räcker musikens språk långt och tar lyssnaren bortom horisonten till en ny dags gryning med en helt ny bild av den musikaliska kartan. Under den förestående sommaren kommer bandet att visa upp sig för en mer internationell publik, till exempel på Wacken Open Air. Jag är inte bara avundsjuk på de besökare som åker dit utan jag är också övertygad om att många kommer att komma hem därifrån med Kärbholz längst ut på tungan.

SKRIBENT: Fredrik Brolin (fb@rockbladet.se)
BAND: Kärbholz
ALBUM: Rastlos