FILMRECENSION: Metallica – Through The Never

För tio år sedan, 2003, gick Metallicas dramatiska dokumentärfilm ”Some Kind of Monster” upp på bio. Nu, tio år senare är det dags igen, fast nu med en helt annan agenda. Nu vill thrashmetal-giganterna återigen göra något som ingen annan gjort, en specialgjord konsert inspelad in iMAX 3D där vi även i en sidohandling får följa roadien Trip på ett viktigt uppdrag.

Jag hade högt ställda förväntningar på Metallica ­­– Through The Never. Jag brukar ha höga förväntningar när jag ska se eller höra nya saker av Metallica och framför allt när de försöker bryta ny mark.

Metallica – Through The Never ska gestalta, enligt mig, världens största liveakt METALLICA, på en arenascen inför fullsatta läktare. Scenen är otroligt påkostad med all scenografi och teknik som du kan tänka dig. För att räkna upp några saker, en fullskalig version av Lady Justice, scengolv gjorda som LED-skärmar med projicerade videosekvenser, kors som höjs upp genom scengolvet, elektriska stolen och självklart mycket pyro.

Utöver konsertdelen i filmen, så vävs även en sidoberättelse in med en karaktär vid namn Trip, som jobbar som hjälpreda i Metallicas team bakom scen. Han älskar Metallica mer än någonting annat på jorden, så han hade hoppats på att han får vara ledig under konserten. Men det uppkommer viktigare saker för honom att göra. Vi får följa honom när han ska, via ett specialuppdrag, hämta hem en väska som är mycket viktigt för bandet. Den ska finnas någonstans ute på stan. Det till synes enkla uppdraget får snabbt en vändning när han blir indragen in i ett extremt våldsamt upplopp.

Filmen är inspelad in iMAX 3D vilket skapar en extraordinär upplevelse i biosalongen. Du får känslan av att du är på mitt i publiken. Inte bara det, regissören Nimrod Antal har tillsammans med kamera-teamet skapat filmsekvenser som möjliggör att du kan följa med medlemmarna även under rörelse. Riktigt magnifikt. Urvalet av låtar är bra, de spelar de 15 av de största låtarna. Varje låt är vald med omsorg för att kunna skapa spektakulära scen- och filmeffekter. (Du finner hela låtlistan nedan).

Många frågar sig vad sidostoryn egentligen tillför filmen. Är det en konsertfilm eller är det en spelfilm?

En av mina teorier är att filmens idé är lite som att vara en 90-minuter lång musikvideo i 3D och då fyller faktiskt alla sidoberättelsens scener sitt syfte, det vill säga, det som händer utanför konsertmiljön vävs in i låtarnas innebörd. Men jag tycker att berättelsen är lite väl tunn. Om jag hade fått bestämma hade jag tagit bort spelfilmen och lagt allt krut på konsertupplevelsen. Jag tror att Metallica kunde ha maxat med ännu mer 3D-effekter och filmen hade fortfarande varit helt unik.

Nu när jag smält mina intryck är jag mycket nöjd med upplevelsen och rekommenderar framför allt alla er som gillar Metallica att se filmen. Jag ger den inte högsta poäng, men att se vad dessa giganter kan åstadkomma är alltid den största glädjen för mig. Och jag har fått mersmak på den här typen av upplevelser. Varför inte satsa på att ta ut steget ännu längre och göra det live, det vill säga streama det live i 3D direkt till biografer världen över? Därmed kan ännu fler människor runt om i världen få möjligheten att se dem spela. Det kanske kan verkligenhet om ytterligare 10 år, när de inte orkar åka runt hela världen, utan bara väljer ut några arenor att spela på och streamar ut det till resten av världen.

SKRIBENT: Jonas Lööw (jl@rockbladet.se)
RECENSION: Filmen METALLICA – Through The Never
BÄST: And justice for all, magnifik scenografi med den fullskaliga Lady Justice