KONSERTRECENSION: QUEENSRYCHE – KB (MALMÖ) – 8/11

Queensrÿche utan Geoff Tate? Funkar det? Svar: Ja! Todd La Torre kan anses vara den perfekta ersättaren som frontman för bandet, som efter över 30 år i branschen fortfarande levererar sin musik på ett distinkt sätt. KB i Malmö fick sin dos förra veckan där vi fick avnjuta många av bandets gamla hits.

Queensrÿche, rockbandet som hade sin storhetstid på 80-talet, har återvänt till rampljuset med en ny sångare  och en ny självbetitlad platta. En dispyt förra året gjorde att deras dåvarande sångare, Geoff Tate, blev sparkad från bandet tillsammans med sin fru som agerade som bandets manager. Tate tog därefter upp kampen om att få behålla gruppnamnet och rättsliga procedurer inleddes.  Det är ännu inte klart vilket av banden som kommer att få den lagliga rätten till användandet av namnet.

Kvällen inleds med klassikern ”Queen of the Reich” från deras självtitulerade EP (1983) och publiken är omgående med på noterna. Tre av orginalmedlemmarna återfinns fortfarande i bandet, Michael Wilton (gitarr), Eddie Jackson (bas) och Scott Rockenfield (trummor). Med sig på scenen har de även Parker Lundgren (gitarr) som gick med i bandet 2009. Deras sound är tight men känns lite jargongaktigt. Queensrÿche av idag är tyvärr inte ett band man direkt höjer ögonbrynen åt och den som utmärker sig bäst på scenen är den nye sångaren Todd La Torre. Han har en röst som ger en gåshud och vore det inte för hans insats så har jag en känsla av att dagens Queensrÿche skulle kunna falla i glömska. Till och med gitarrsolot som utförs av båda gitarristerna känns, trots en hyfsad skicklighet, ”trött” och konstlat. Inte mycket inlevelse tyvärr. Jag säger tyvärr, för annars tycker jag att de valt en bra blandning av framför allt klassiskt material.  ”Eyes of a Stranger” från plattan ”Operation:Mindcrime” (1988) och ”Jet City Woman” från plattan ”Empire” (1990) tar publiken med på en nostalgisk resa och efter två timmars konsert  går de flesta i publiken hem med ett leende på läpparna.

KB i Malmö är knappt halvfullt denna afton vilket gör att stämningen aldrig riktigt kommer upp på topp men det syns klart att Queensrÿche fortfarande har en trogen, om än så liten, fanskara i Sverige.  Att bandet skulle kunna återetablera sig som ett festivalband råder det ingen tvivel om, för musiken i sig är klassisk, progressiv hårdrock à la Judas Priest, en genre som har gått hem hos den svenska publiken i många år.Kritiken för den senaste plattan har varit bra och många anser att denna upplaga av bandet är betydligt bättre än den gamla. Någon riktig promotionturné kan man dock inte kalla detta eftersom bara fyra låtar från den nya plattan inkluderats. Förhoppningsvis återvänder Queenrÿche till Sverige snart för en festivalspelning där jag har en känsla av att de kommer att visas till sin fulla rätt.

KOLLA IN HELA BILDSERIEN - QUEENSRŸCHE

SKRIBENT: Charlotte Whitehead (charlotte.whitehead@rockbladet.se)
FOTOGRAF: Fredrik Olofsson (Fredrik.olofsson@rockbladet.se)