SKIVRECENSION: Status Quo – Back 2SQ1 – Frantic Four reunion

I våras hände det som alla Status Quo fans törstat efter i över 30 år - nämligen en återförening av legendariska 70-talssättningen “Frantic Four” med Francis Rossi, Rick Parfitt, Alan Lancaster och John Coghlan. Den oborstade och bluesiga boogierock som bandet levererade under denna period saknar motstycke och de gjorde verklige genren till sin egen. Rockbladet var på plats och såg en av de magnifika spelningarna i Glasgow, läs recensionen här. Turnén dokumenterades väldigt noga och konserterna på Hammersmith Apollo i London, O2 i Glasgow och Wembley i London har nu getts ut i olika format. Så för er som missade detta finns nu möjligheten att uppleva detta på både LP (O2), CD (Hammersmith Apollo och Wembley) och DVD/Blue-Ray (Wembley).

Låtlistorna är helt identiska mellan de olika konserterna vilket är lite trist, men med idel pärlor från perioden 70-76 är gubbarna förlåtna. Det är precis så här jag vill ha min Quo serverad - smutsig och rå, helt utan krusiduller. Lite kul att de återanvänt det klassiska introt av Jackie Lynton från 1976 års liveskiva från Apollo i Glasgow (dock i förkortad version): “Is there anybody out there who wants to rock? Tonight live, we have the number one rock’n’roll band in the land. Will you welcome the magnificent Status Quoooooooo”. Som ridå har de den svarta siluettbilden från “Hello!”-skivan och när den droppas uppenbarar sig de livs levande Frantic Four i exakt samma pose, cool! De låter fantastiskt bra trots av både Lancaster och Coghlan borde vara mer än lovligt ringrostiga för den här typen av konserter. Francis och Rick gnuggar köttig Telecaster-boogie precis så självklart som i fornstora dagar och jag funderar på var Status Quo hade varit idag om denna sättning aldrig hade splittrats? Vi hade definitivt sluppit många av de pinsamheter som bandet spridde omkring sig under framförallt senare delen av 80-talet och 90-talet då Alan och John alltid varit de hårdare boysen i bandet. Riktigt skönt att de här får visa hur Quo egentligen låter!

I vår gör de en runda till med Frantic Four i Europa. Rockbladet kommer vara på plats i Dublin den 2:e april och bevaka det som skall bli den absolut sista spelningen någonsin med Frantic Four. Jag har redan börjat odla polisonger, patcha jeansvästen och stämma luftgitarren - TWANG!

SKRIBENT: Fredrik Blid (fredrik.blid@rockbladet.se)
BAND: Status Quo
ALBUM: Back 2SQ1 - Frantic Four reunion