KONSERTRECENSION: FREI.WILD – FESTHALLE – FRANKFURT 27/12 och 28/12

ROCKBLADET har tillsammans med 34 000 personer bevittnat två utsålda avslutningskonserter med bandet FREI.WILD från Sydtyrolen i norra Italien. Det blev en fest utan dess like och vi fick även tid för en kort pratstund med bandet inför deras sista konsert på ett bra tag.

Frei.Wild Frankfurt 131228
(Frei.Wild live @ Festhalle, Frankfurt 131228)

Redan i mars annonserade bandet ut att de efter nyår kommer att ta en längre paus från spelandet. Sista konserterna skulle hållas den 27e och 28e december i Frankfurts över 100 år gamla och anrika Festhalle. Det en av Tysklands största inomhushallar med kapacitet att ta in drygt 15000 personer. Dessutom skulle konserten vara akustisk. Intresset var stort och biljetterna till konserterna försvann på drygt 2,5 timmar. Innan dess skulle bandet dessutom ge sig ut på en turné för att supporta sin senaste skiva, Still.

Albumet Still är den andra skivan under år 2013 som bandet lyckas få upp till förstaplatsen på tysklandslistan. –Utan att spelas i radion, flikar sångaren Philipp Burger in. Det är bara det en enastående framgång. Vad som är än mer anmärkningsvärt är att båda skivorna faktiskt består av redan tidigare släppta låtar. Still, innhåller gamla (och några nya) låtar gjorda i en helt ny akustisk tappning samt Feinde Deiner Feinde Gold edition, en med bland annat livelåtar utökad utgåva av 2012 års skivsläpp med samma namn. Jag ville höra lite om hur det var att spela in gamla låtar i helt ny tappning. –Det var verkligen skitsvårt, säger Philipp. Låtarna fungerar ju bra redan som de är. Man tar ju inte ut några skitlåtar direkt, utan de som redan är bra. Att sedan göra om dem så att de fortfarande rockar och låter lika bra som originalet var skitsvårt. Vi jobbade i 6-8 månader med albumet och vid flera tillgällen var vi riktigt uppgivna innan det blev bra. Som tur var hade vi bra människor omkring oss som kunde hjälpa oss en massa. De var oumbärliga allihop.

Frei.Wild Intervju Frankfurt 131228
(Rockbladet i intervju med Frei.Wild i Frankfurt 131228)

Redan på fredagsmorgonen den 27/12 började köerna av hängivna fans bildas utanför grindarna vid Festhalle. Stämningen bland de provisoriska öl- och souvernirstånden blev högre och högre ju närmare de första ackorden vi kom. När tiden väl var inne för bandet att kliva upp på scenen var arenan full och välkomnandet var öronbedövande. Inne i Festhalle fanns tillresta fans inte bara från alla delar av de tyskspråkiga länderna utan även från till exempel Brasilien, Holland och förstås från Sverige. Bandets fanclub var också väl representerad från många olika regioner av landet. Sachsen, you rock!

Upplägget av konserten var detsamma båda kvällarna, tre set på tillsammans 3,5 timmar och drygt 30 låtar. -Det skulle inte vara fair mot de som inte fick tag på biljetter att göra något helt annat andra kvällen, menar Philipp. Första delen var ett akustiskt set, där bandet framförde låtar från nya skivan tillsammans med inbjudna musiker på bland annat stråkar, blåsinstrument och klaver. –Vi ville göra en turné med dessa personer. Några av dem känner vi sedan flera år tillbaks och några har varit med förr. För oss var det bara jäkligt kul att ha med trevliga personer på turné. Det har varit en upplevelse både för dem och för oss. De spelar allihopa och är riktigt bra, mycket bättre än vi. De är ju riktigt utbildade musiker men känslan att få spela inför 15 000 personer har de inte haft tidigare och kommer kanske inte få uppleva den igen. Att helt plötsligt dela scen med andra människor än de som normal spelar i bandet var bara kul, menar hela bandet. –Man känner sig inte så ensam (skratt), säger trummisen Christian Fohrer. –Haha, han får skylla sig själv, skämtar Philipp, när han inte har lärt sig ett instrument som man kan sjunga till. Då får man sitta ensam där bak.

Frei.Wild Frankfurt 131227
(Frei.Wild Live @ Festhalle, Frankfurt 131227)

Den andra delen var en kort session på en liten miniscen i mitten av publikhavet. Där fick vi uppleva en mäktig allsång som skulle få Allsång på Skansen att bli stämda på varenda krona om de någonsin använder sig av ordet allsång igen. Den tredje och sista delen bestod av ett rockigt set. Det finns verkligen massor av positivt att skriva om de två första delarna av upplägget. Det är inte många band som skulle kunna göra om dessa och dessutom göra det så bra som Frei.Wild kan. De omgjorda låtarna låter super och de nya ligger helt i linje med det jag tycker om i musik. Men hur mycket man än bläddrar i bandets egna livsbok så kommer det alltid på första sidan att stå "rockband". Det är så jag har lärt känna bandet och det är det som jag brinner för.

Visst fanns det skillnader mellan kvällarna. Publiken var röjigare och gjorde fler mosh pits under fredagens konsert men havet av händer och tändare var mäktigare under lördagen. Mellansnacket och tacktalen var fler under lördagen. Bandet är oerhört tacksamma och ödmjuka inför att de fyra killar från Sydtyrolen kan åstadkomma ett sådant intresse för dem. En annan sak som var skillnad mellan konserterna var sångaren Philipp Burgers gitarrljud under den rockigare delen. Från att knappt höras (där jag satt) under fredagen till att låta riktigt bra under lördagen. Frånvaron av hans gitarr gjorde ljudet stundtals rätt tunt under fredagen, dock ej under lördagen då ljudet var riktigt bra. Annars bjöd Festhalle på ett fantastiskt ljud rakt igenom under båda kvällarna. Vad tyckte bandet om den första konserten? –Det bästa var det sista ackordet, som vi alltid säger, säger Philipp. Då vet man att allt har klaffat och att allt har gått bra. Annars, fortsätter Philipp, var alla tre delarna av konserten helt fantastiska. Det upplever man nog bara en gång.

Jag måste få berömma publikens hängivenhet. Frei.Wilds musik bjuder visserligen in till körsång i refrängerna och Philipp uppmanar hela tiden publiken till att delta. Det som imponerar är att om Philipp någon gång skulle ha ont i halsen så behöver han inte sjunga ett ord under en hel konsert, det gör publiken på ett mäktigt sätt. Det gör att bandet får konstant körsång och att konserterna blir till en minnesvärd upplevelse. De tillfällen jag får gåshud är just vid bra publikrespons under konserter och vid sportevenemang. Det här var ett av dem. Det är även imponerande att publiken orkar röja så hårt som de gjorde och att de efter 3,5 timmars hoppande och vrålandes ändå ropar på extranummer. Själv satt jag. Hur hårdrock är det en skala?

Två dagars tysk galenskap signerat fyra sydtyrolare är över. Alla som var där var lyriska över hur bra allt hade varit och man gick därifrån med en trevlig känsla av välbehag. Tre dagar senare annonserar bandet och skivbolaget ut att en live DVD-box från konserterna kommer att släppas den 28/3 2014. Snabbt och påpassligt jobbat direkt efter den dubbelfattade smashsuccén i Frankfurt. Och vem i musikbranschen skulle inte känna sig nöjd med att sätta tillfälligt punkt med orden FULLSATT och FESTHALLE? Två dagar i rad dessutom? Världsklass rakt igenom.

image

SKRIBENT och HANDYFOTO: Fredrik Brolin (fb@rockbladet.se)
ARTIST: Frei.Wild