SKIVRECENSION: Gaslight Anthem – The B-sides

Jag har hårdknarkat Gaslight Anthem rejält på sistone så detta skivsläpp kom mitt i ruset så att säga. The B-sides består av lika delar akustiska versioner av egna låtar och covers samt en outtake i form av "She Loves You".

gaslightbsides

New Jersey-boysen har gett ut tre makalösa skivor på rad nu med "The '59 Sound", "American Slang" och "Handwritten" och efter att ha sett dem på Bråvalla Festivalen i somras är jag pantad och såld. Läs min kollega Philips recension här. Tvättäkta flanellskjorterock med halstatuerade punkstänk på sitt allra bästa humör och med en fullständigt överjävlig rockröst i Brian Fallon. Att sedan sångaren har Bruce Springsteen som en av sina största förebilder gör knappast saken sämre. Blir man inte golvad av Fallons magiska duett med The Boss i "No Surrenderfrån Hyde Park 2009 bör man hålla sig till Melodifestivalen.

Precis som Springsteens senaste album "High Hopes" så är detta en mellanskiva i väntan på nästa riktiga release. Skillnaden är att detta är riktigt bra rakt igenom där framförallt de akustiska versionerna av "The Queen of Lower Chelsea" och "Boxer" fängslar extra mycket. Den sistnämnda har omarbetats till oigenkännlighet på ett positivt sätt och fått en skön Do-Woop-touch över sig. Några av de artister som omnämns i albumets avslutande låt "Once Upon A Time" hade varit mäkta stolta.

Av de covers som är med på plattan är Rolling Stones "Tumbling Dice" en gedigen bagatell väldigt trogen originalet och Pearl Jams "State of Live and Lust" en rätt risig liveversion, tillika skivan svagaste spår. Då gillar jag de andra betydligt bättre där både Fake Problems "Songs for Teenagers", Lightning Dusts "Antonia Jane" och Robert Bradleys Blackwater Suprises "Once Upon A Time" blir smiskade på fingrarna av Gaslight Anthems tolkningar. Fallon sjunger raspigt lidelsefullt och gör med perfektion låtarna till sina egna. Att öppningsspåret "She Loves You" inte kommit med på någon tidigare skiva är inget mindre än en gåta. Å andra sidan har konkurrensen varit stenhård.

Gaslight Anthem är ärlig rockmusik för hjärta och själ och jag längtar redan till nästa skiva och turné. Må de regera på rockscenen i mången år framöver!

SKIVFAKTA
ALBUM: The B-sides