KONSERTRECENSION: The Unguided – L’Orient 18/4 -2014

På långfredagen intog The Unguided, tillsammans med förbanden Someone's In The Wolf, In Agony och Chugger, scenen på L'Orient i Linköping.

TheUnguided_ShoraAhmadi_LOrientLKPG_20140418_8 2

Till att börja med var antalet besökare tunt när det lokala bandet från Åtvidaberg, Someone's In The Wolf, inledde kvällen. Det var endast ett fåtal bord som var upptagna och utrymmet framför scenen var tomt. Det tog dock inte lång stund förrän det blev liv i publiken som redan befann sig på plats och fler besökare strömmade till. Bandet hade bra kommunikation med publiken som nu stod vid scenen och det kändes familjärt och trevligt. I överlag var det ett mycket bra framträdande med en stor portion bas och starka låttexter. Ett lovande band som jag tror kommer att gå långt.

Nästa band på tur var In Agony från Linköping. Som namnet antyder genomsyrades musiken främst av melodisk death metal. Energin som flödade från bandmedlemmarna överfördes på publiken och de möttes av varma och intensiva reaktioner. Det slängdes inte bara med håret bland åhörarna - nu började det även bildas moshpits vilket välkomnades av det lokala bandet.

Grabbarna i Chugger från Göteborg äntrade därefter scenen med en explosiv start och stämningen, som redan var på topp, höjdes ännu mer. Det bjöds på örongodis i form av renodlad death metal, det gick inte att ta miste på publikens reaktioner och smittande entusiasm. Framträdandet, som kändes äkta och moget med en stor dos av publikkontakt, blev helt klart en enorm succé och jag tror att vi har mycket spännande att se fram emot från Chugger i framtiden. De två ord som bäst beskriver kvällens uppträdande: fullt ös!

The Unguided möttes av publikens vrål av förtjusning och höga applåder redan innan de steg ut på scenen. Det hoppades, skreks och jublades omkring mig. Jag visste redan då att detta skulle bli en kväll jag sent kommer att glömma. Med tanke på flera av bandmedlemmarnas musikaliska bakgrund kan det tyckas att scenen på L'Orient var för liten för ett band av denna kaliber, men killarna levererade ändå till fullo, utan några som helst begränsningar. Det bjöds på riktigt tunga låtar som BlodbadCollapse My Dream och Green Eyed DemonBetrayer Of The Code, som råkar vara en av mina personliga favoriter, gick verkligen hem hos den hängivna publiken och givetvis fick vi även höra en fantastisk liveversion av Phoenix Down

Det finns inte tillräckligt många adjektiv för att beskriva hur grym spelningen var. Fansen var extatiska, till synes trollbundna av sångarna Richard Sjunnesson och Roland Johansson. En tjej stod lutad över den ena högtalaren och headbangade, nästan oavbrutet. Så otroligt mycket kärlek mellan bandet och fansen, så mycket tung metal och explosiva riffs på en och samma gång i en och samma lokal. Ren perfektion ända ut i fingertopparna, skickligt framförd av femmannabandet.

Jag vågar påstå att The Unguided var en av de allra tyngsta bokningarna på L'Orient hittills. Min förhoppning och önskan är att de östgötska fansen kan få uppleva bandet på en större, lokal scen i framtiden.

Event: The Unguided
Arena: L'Orient / Linköping
Datum: 2014-04-18