KONSERTRECENSION: Danko Jones – Stora Scen – Gröna Lund – 16/5

Sveriges favoritlönnlöv Danko Jones tog en paus i arbetet med senaste albumet och flögs in exklusivt (nåja) för en spelning på ett vårblommande Gröna Lund i Stockholm.

DankoJonesGrönan2

Gröna Lund levererar år efter år konserter med en stor blandning av såväl musikstilar som storlek på artisterna. I år finns det möjlighet att se och lyssna på så vitt skilda saker som ZZ Top, Laleh, Tom Jones, Syster Sol och The Kristet Utseende för att nämna några. För det i konsertsammanhang mycket frikostliga priset 240 kr kan du köpa Gröna Kortet som ger dig fritt inträde hela året inklusive alla konserter. Helt otroligt för oss musikälskare men tyvärr har det samtidigt en negativ inverkan på konserterna då delar av publiken är där av helt andra anledningar än att lira luftgura och skaka mjället ur håret för att associera till kvällens akt.

Nu hade stunden alltså kommit till Danko Jones som senast spelade på Gröna Lunds Stora Scen 2011. Det är ganska välfyllt med folk och fortfarande vårsoligt när kanadickerna något försenade entrar scenen till tonerna av ledmotivet från The Untouchables.  Bandets sjunde(!) trummis Rick Knox och basisten John ”JC” Calabrese tar plats först och därefter Danko Jones himself. Sedan brakar det igång rejält med Who got it från senaste samlingsskivan Garage Rock – A collection of lost songs from 1996-1998. Ljudet är helt ok och lyckas nästan överrösta skriken från karusellerna runtomkring. Danko visar sedvanlig rock’n’roll attityd ända ut i porerna och mannens mellansnack är nästan halva behållningen. I kväll är han dessutom extra pratsugen och det fullkomligt sprutar ut visdomsord som “Feed my fucking ego!”, “I’m gonna sing my throat off for you!”, ”If I fuck this one up – don’t get it online!” och hur de behövde ändra på texten i några låtar för att få radiospelningar eftersom de är “rock and roll hores”. Samt givetvis hyllningar till Sverige och Stockholm som han definitivt skulle flytta till om Toronto försvann i en naturkatastrof. Riktigt underhållande! Det märks tydligt att den verbale Danko även är både radiopratare och kolumnist.

Vi får flera av de större hitsen i ett högt tempo blandat med en del mer oslipat material. Låtar som Had enough och First date är rock’n’roll perfektion utan att låta perfekt och här tänder publiken också till lite extra.

Senast jag såg bandet var på Bråvallafestivalen förra året inne i ett trångt, varmt och svettigt tält. Den gången brottades man med ett alltför lågt och dåligt ljud men den rätta rock’n’roll-stämningen inföll sig ändå. Det gör den tyvärr inte ikväll och det ska jag definitivt inte lasta Danko Jones för som jobbar stenhårt däruppe på scenen med sin tokbrunstiga skrevrock. Men Grönan är allt annat än ett perfekt ställe för rockmusik tyvärr. Lite symboliskt blir det när ett gäng ungdomar drar igång en mosh pit mitt i publikhavet men blir ordentligt tillrättavisade av några äldre och mer städade åskådare.

Danko Jones gör ett stabilt hantverk av kompromisslös rock som ibland är helt oemotåndlig men konserten hade mått bra av att spelas på ett ställe som doftar mer bärs än sockervadd.

SE HELA BILDSERIEN FRÅN DANKO JONES PÅ GRÖNAN

EVENT: Danko Jones