KONSERTRECENSION: ZZ Top – Gröna Lund – 2014-06-16

I mitten av 80-talet tokcharmades jag som så många andra pojkspolingar av That 'lil 'ol band from Texas och deras supercoola videos som varvades friskt på MTV. Med låtar som Gimme All Your Lovin', Sharp Dressed Man, Legs och Sleeping Bag erövrade de världen med synthsmattrande skäggboogie, lättklädda damer, röda Hot Rods och en rejäl dos swag. Jag minns att min andra LP-skiva var ZZ Tops Afterburner och de förblev länge ett av mina stora favoritband tills jag tappade dem helt när de gick vilse i pannkakan med albumet XXX. Dock har jag periodvis hittat tillbaka till framförallt det tidiga materialet där Tres Hombres och Rio Grande Mud är de skivor som har hållit sig bäst. Live var det dock 18 år sedan jag såg dem senast så detta var ett välkommet besök i min bok.

RBTH_ZZTOP_GL_140616-7

Redan på färjan över till Djurgården möts vi av grogglukt och skäggiga gubbs i skinnvästar – ZZ Top är i stan! Vid biljettkassorna utanför Grönan är det lätt kaotiskt och det märks att många är här för första gången på länge eller kanske t o m någonsin. Väl inne på området är det knökfullt med köande människor till varenda mat- och dryckställe och jag har nog aldrig sett en så smockad pressläktare på Grönan tidigare. ZZ Top idag drar folk i alla åldrar och av alla typer.

När Frank Beard slår sig ner bakom trumsetet stiger ett förväntansfullt sus i publiken som går över i ett jubel när de konstant skäggiga farbröderna Gibbons och Hill entrar scenen. Den klassiska öppnaren Got me Under Pressure sparkar igång tunggunget men publiken vill inte vakna till riktigt. Min kluvenhet kring konserten infinner sig ganska direkt – är det här supercharmig raggarrock eller bara oinspirerad gubbmossa? Det pendlar friskt från att vara hög coolhetsfaktor till skämskudde genom hela konserten. Billy Gibbons röst som på de senaste skivorna degraderats till en hes viskning låter förvånansvärt bra även om jag alltid tyckt bättre om Dusty Hills rivigare pipa. Bäst gillar jag dock låtar som Heard It On The X och Beer Drinkers & Hellraisers där de alternerar lead vocals. Tyvärr får vi inte höra dessa topnotch-låtar ikväll.

Däremot får vi flera av MTV-hittarna, tre låtar från senaste skivan La Futura, gammalt sjuttiotalsgodis som Waiting For The Bus/Jesus Just Left Chicago samt ett par helt menlösa covers. Nej, jag vill inte höra Foxy Lady med ZZ Top! Det riktigt gamla råa materialet låter klart bäst med bara en gitarr, bas och trummor medans en mer producerad låt som My Head's In Mississippi låter hemskt. Gubbarna rör sig som sömngångare på scenen men jag vill inte automatiskt påstå att det beror på att de är sega och trötta för så har ZZ Top agerat så länge jag kan minnas. Det är liksom deras grej att röra sig minimalt och med endast några synkroniserade steg och strykningar genom skäggen framkallar de publikjubel. Sömnigt är det även i publikhavet och det var länge sedan jag noterade så många fastcementerade åskådare på en rockkonsert.

De avslutar storstilat med boogiestänkarna La Grange och Tush men det låter betydligt mer vitalt på skiva och när det är över funderar jag fortfarande på om detta var good or anus. Gränsen mellan laidback och sås har som sagt varit hårfin under hela kvällen. Jag nöjer mig med att konstatera att detta var mer kult och ett kärt återseende av gamla hjältar än en bra rockkonsert.

SE HELA BILDSERIEN FRÅN ZZ TOP PÅ GRÖNAN:

EVENT: ZZ Top
ARENA: Stora Scen, Gröna Lund, Stockholm