KONSERTRECENSION: Dimmu Borgir – Getaway Rock Festival – 9/8

Festivalens sista headlineakt, de norska veteranerna DIMMU BORGIR, kliver in på scenen som det står ett gäng tända facklor på. Fyrverkerier och pyroteknik smäller högt när första låten sparkas igång. Till en början hörs sången en aning dåligt, men allt eftersom doften av krut sprider sig över publikhavet ordnas detta upp, och första låten avslutas med en nästan lika hög smäll som den inletts med.

140809-Dimmu_cathrin-grf2014
(Foto: Cathrin Linné)

Redan som andra låt spelas "Progenies of the Great Apocalypse", vilket ter sig ganska märkligt, då det är en av de mest populära låtarna i Dimmu Borgirs diskografi. Men denna levereras oerhört väl, trots sin ganska udda placering i setlisten, samt avsaknaden av ICS Vortex som ju bistod med sin karaktäristiska andrasång på denna låt, men sedan 2009 hoppat av.

Shagrath (sång) gör en genomgående bra insats, men kör till och från en del publikfrieri som egentligen kan tyckas stör framträdandet en aning. Publiken är dock tre låtar in förvånansvärt stillastående, något som troligen kan bero på att det nu är sent på kvällen den sista festivaldagen. Han lyckas få igång publiken en del genom att utbrista "tjena alla monsterdiggare!" i ett mellansnack.

Vidare fortsätter Dimmu Borgir med det lite äldre materialet, och vi får bland annat en grym eldshow till en låt från plattan "Puritanical Euphoric Misanthropia."

Dariusz Brzozowski smattrar på ordentligt bakom trummorna, och bandet manglar på väldigt rutinerat. De visar inte heller tecken på att sakta ner med den alldeles magnifika eldshowen - lågorna står högt, och smällarna är högre än något annat band på festivalen! Dimmu Borgir är ett väldigt mäktigt band att se live, vilket gör det ännu konstigare att fortfarande se en väldigt stillastående publik efter 40 minuters speltid, trots pompösa fyrverkerier och snygg pyro till den otroligt maffiga låten "The Serpentine Offering", tätt följd av "Gateways" som levereras helt klockrent, trots att gästsångerskan Agnete Kjølsrud saknas på scenen.

Shagrath uppmanar till nacksvingande till låten "Puritania", tyvärr med ett ganska milt mottagande. "Kings of the Carnival Creation" framförs även den otroligt bra, och den saliga blandningen av nytt och gammalt material uppskattas!

Det är i synnerhet väldigt trist med det dåliga publikmottagandet när låten "Dimmu Borgir" framförs, då just denna låt har stor potential för allsång. Avslutande "Mourning Palace" sätter pricken över i för denna spelning, och med pyro från taket sätter Dimmu Borgir punkt för en utomordentligt bra spelning, trots stundtals bristfällig volym från gitarrerna!

TEXT: Kady Moore (kady.moore@rockbladet.se)
EVENT: DIMMU BORGIR
ARENA: Green Stage / Getaway Rock Festival 2014 / Gävle