KONSERTRECENSION: Europe – Cirkeln är sluten – Väsby Rock – 19/7

Europe behöver väl ingen närmare presentation. Vad passar sig bättre än att Europé sluter cirkeln runt sig själva och bjuder upp till nostalgifest i sina barndoms- och uppväxt-kvarter. För det var ju här i Upplands-Väsby där deras karriär en gång i världen allt startade.

20072014-Europe-vrf14-JS-_DSC5907

Ett örnhuvud inspirerat av andra Europeplattan från 1984, Wings of Tomorrow, prydde backdroppen och det tydde på att det kanske skulle kunna bli en hel del nostalgi denna afton! Nu som först verkade det som att det faktiskt blev den där publiktillströmningen vi hade väntat på. Det var på sätt och vis lite synd, för det hade varit en fantastisk sista festivaldag med hög internationell nivå på de flesta banden, för vad sägs om band som Treat, TNT, The Answer, House of Lords,Gotthard och nämnda Europé. Förväntningarna på Europe, som var huvudattraktion och sista bandet ut i afton, verkade vara skyhöga.

Jag tycker att Europe har tagit ett fantastiskt steg helt i rätt riktning med de senaste 2 plattorna Last look at eden och Bags of bones och plattorna har sjukt tunga och bra låtar. Ett steg bort från den framgångsrika melodiösa hårdrocken mot den mer tunga bluesbaserade Deep Purple inspirerade rocken och det är tufft vågat men helt rätt. Låtarna på de sista två plattorna är fantastiskt bra gjorda och känns som en fortsättning på spåret de slog in med sista plattan innan splittringen på 90 talet nämligen Prisorners in paradise!

Europe gick ut stenhårt på scen och öppnade med blytunga Riches to Rags och Firebox från nya plattan Bags of Bones! Europe öppnade tungt denna i kväll och det är precis så jag vill att de ska låta live! Tredje låten blev Superstitious och publiken var med på allsångspartierna hela vägen och det kändes som det kunde inte bli annat än given succé denna afton!

Sen blev det hitkavalkad och tyngdpunkten lades på nostalgi med låtar som Scream of anger, Stormwind, Open your heart, In the future to come och Wasted Time. Europe var lite mer pompösa och progressiva i början av sin karriär och ska jag vara riktigt ärlig är jag inte så förtjust i just de låtarna som kommer från Europe s/t och Wings of tomorrow. Men det verkade inte som merparten av publiken riktigt delade min åsikt, utan det var de lite äldre låtarna från mitten av 80- talet som fick de största ovationerna. På låten Wings of tomorrow gästade Väsby-sonen Erik Rivers på gitarr från Upplands Väsbys senaste internationella stoltheter H.E.A.T.

Efter det massiva publikjublet blev det underbara balladen New new love in town från Last look at Eden. Det var så bra spelat och stämningsfyllt att jag fick riktig gåshud och tårar i ögonen av under hela låten. I synnerhet under John Norums gitarrsoloparti som var bland det bästa jag har hört från honom spela på länge! Faktum är att Norum spelar helt magiskt på de två senaste studioplattorna också.

Sen blev det Girl from Labenon och det var tyvärr kvällens enda låt från fantastiska Prisoners in Paradise-plattan och därefter blytunga Deamon Head från Bags of bones.

Seven doors Hotel och Let the good times rock vaknade hela publiken till på allvar och det blev allsång! Kvällens absolut bästa låt var tynga The Beast från Bag of bones-plattan och mitt hår flaxade headbang så jag trodde huvudet skulle gå av.

Sen när teaterapan Ian Haglund stämde upp till trumcirkus blev det givetvis mycket humor och det var alldeles lysande underhållning! På Rock The night dök John Norums syster Tone Norum upp och sjöng duett med Joey till stor publikentusiasm och allsång. Europe lämnade scen en kort stund för att höra publiken skrika efter fler låtar!

Extranummer blev Last look at eden och givetvis avslutades Europes konsert med att alla i publiken sjöng med i allsång till The Final Countdown . Europe gjorde succé på hemmaplan och publiken fick vad de önskade och ville ha!

HELA BILDSERIEN

SKRIBENT: Thorbjörn Skogh (thorbjorn.skogh@rockbladet.se)
FOTOGRAF: Jimmie Sonelius (jimmie.sonelius@rockbladet.se)