KONSERTRECENSION: Turbonegro – Gröna Lund – 18/9

Det var ingen jättepublik som hade vallfärdat till Gröna Lund för att se Turbonegro, däremot var den redo att festa loss ordentligt. Längst framme vid scen drog mosh-piten igång bara några få låtar in i konserten. Mycket med hjälp av Tony ”The Duke of Nothing” Sylvesters energiska och uppstudsiga framtoning. ”How you doin’tonite nazi-sweden?” var hälsningsfrasen till fansen som kommit för att lyssna, men jargongen gjorde ingen i publiken märkbart upprörd.

18092014-Turbonegro-Grönalund-JS-_DSC7009

Turbonegro rev av de första låtarna i ett ganska högt tempo, där All My Friends Are Dead stod ut som dragplåster och feststartare. Om inte annat så var bandet riktigt igång när Tony skrattade det karaktäristiska skrattet i början av låten. Hans lite djupare röst stod sig otroligt bra i de låtar som ursprungligen sjungits av Hank von Helvete.

Musikaliskt sett lät det klanderfritt, egentligen lite motsägelsefullt för punk, men deras ganska sprakande kompositioner behöver vara tajta för att man ska kunna njuta av de live. Istället för att låta som en sprängd högtalare. Ljudet blir också renare på Gröna Lunds utomhusscen, där det inte studsar runt utan går rakt ut. Den som hoppades på garanterad tinnitus kanske blev besviken. Hur som helst så svängde det bitvis riktigt ordentligt, speciellt i Mister Sister och You Give Me Worms. De låtar som flirtar lite mer med glamrockiga influenser.

Turbonegro lyckas fylla upp hela scenen och bjuda publiken på en rejäl dos hopp och röj. De verkade outtröttliga och lyckas hålla energinivån uppskruvad under hela konserten. Framförandet av High On The Crime och TNA är för mig de bästa stunderna i konserten och jag tror inte någon som förväntade sig att de skulle leverera blev besviken. Trots förändringarna i bandkonstellationen har nog de flesta ursprungliga fans kunnat ta till sig Turbonegro 2.0. Framförallt om de fortsätter leverera så här bra liveframträdanden.

KOLLA IN HELA BILDSERIEN

SKRIBENT: Vanessa Persegani K. (vanessa.persegani@rockbladet.se)
FOTOGRAF: Jimmie Sonelius (jimmie.sonelius@rockbladet.se)