SKIVRECENSION: Joe Bonamassa – Different Shades of Blue

När Joe Bonamassa nu ska släppa sitt elfte album så är förväntningarna skyhöga.
Han har själv sagt att det är en ren bluesskiva med enbart egenskrivet material (Även om han samarbetat med bland annat Jerry Flowers (som jobbat med Keith Urban) och Jonathan Cain  från Journey) och jag kan säga att han gör det väldigt bra. Skivan är inspelad i studion Studio At The Palms och som producent har han självfallet valt Kevin Shirley (som spelat in Bonnamassas 15 senaste projekt).

joe-bonamassa-different-shades-of-blue-betyg

Måste säga att jag blev positivt överraskad av skivan. Det låter blues, det låter Bonamassa.
De bluesiga gitarrerna mixas perfekt med stråkarna och blåsintrumenten som hörs i ett par av låtarna.

Mixen av lugna sorgsna och svängiga upptempo-låtar är perfekt och Bonamassa har överträffat sig själv. Även om det ska vara en renodlad bluesplatta så känns lite ibland som att det är lite jazz instoppat i låtarna. Det kan vara blåsintrumenten som bidrar till detta, men jag gillar det i alla fall. Ska vi prata om själva ljudbilden så måste jag säga att skivan låter riktigt bra.

Alla instrument får sin plats att glänsa och sången ligger perfekt i mixen, så där har Kevin Shirley gjort ett fantastiskt jobb.

Singeln "Different Shades of Blue" är en helt underbar lugn blueslåt som innehåller lite countryvibbar, jag skulle vilja påstå att den sätter ribban för hela skivan med sitt underbart stämningsfulla gitarrsolo.

Efter att ha lyssnat igenom skivan ett par gånger så förstår jag varför så många älskar Bonamassa. Hans träffsäkra texter, svängiga riff och underbara gitarrsolon får en att fastna och glida iväg till en annan dimension för en stund. Mitt tips är att lyssna igenom skivan från första till sista låt, för då får skivan glänsa på ett sätt som få skivor jag hört de senaste tio åren gör.

SKRIBENT: Sebastian Lilja (sebastian.lilja@rockbladet.se)
RECENSION: DIFFERENT SHADES OF BLUE / JOE BONAMASSA
RELEASEDATUM: 2014-09-23