SKIVRECENSION: HÄMATOM – X

HÄMATOM är fyra maskerade väderstreck som nu har rockat i 10 år. Samtidigt som de ställer in siktet mot 10 nya år släpper de genom Rookies & Kings samlingen X för att fira av det första decenniet som rockers. En rätt spännande samling fördelat på två CD. ROCKBLADET har lyssnat in sig och passade på att även ställa ett par frågor till bandet.

OB148140015-矮三片CD
(Hämatom X CD)

Hämatom är fyra tyska snubbar som har valt namnen för sina alteregon från de fyra väderstrecken, Nord, Süd, West, Ost. De spelar metal med tyska industriinfluenser. Att de är maskerade och sminkade skapar visserligen en viss mystik, visst, men jag är fullt övertygad om att de med sitt starka låtmaterial skulle varit precis lika populära även om de hade varit osminkade. Hur skulle de själva vilja presentera sig för den svenska publiken? Jag frågade gitarristen Ost. -Sverige är faktiskt känt för att inte bara ha bra musiker själva utan även för att de lite hårdare sakerna går hem där. Huruvida den första punkten gäller oss får svenskarna avgöra själva men jag kan garantera att vi kan få igång folk både live och på skiva. Det är en hel del energi som strömmar ut ur högtalarna när Hämatom drar igång. Men som med allt annat i livet är det bäst att bilda sin egen uppfattning.

Normalt brukar jag inte recensera samlingsskivor men jag kunde inte hålla mig i det här fallet. Det senaste studioalbumet Kleinzeitmensch (2013) satte sig direkt hos mig och jag rekommenderar det starkt. Jag har följt Hämatom under ett par år nu och efter att ha sett bandet framföra en fantastiskt stark konsert på Wacken Open Air 2014 i somras var det med spänning som jag inväntade det nya släppet. –Wacken Open Air 2014 är en milstolpe i vår historia, berättar Ost. Det finns alltid tillfällen i ett bands historia som konserter eller andra viktiga upplevelser som utgör en stor roll i det fortsatta arbetet. Årets W: O: A var för oss en stor upplevelse, eftersom det visade oss att vi har tagit nästa steg i vår karriär och det känns fantastiskt bra. En show på W:O:A är ju inte direkt självgående precis och därför var det mycket spännande, när scenen var klar och vi väntade på att ridån som skilde oss från publiken skulle falla. När det sedan hände och vi såg att tältet nästan sprack i sömmarna när 10.000 personer fullkomligt flippar ur, var en enorm adrenalinkick. Rockbladet som var på plats kan bara instämma att stämningen var magisk i tältet. Läs rapporten här och se Micke Anderssons grymma bilder från konserten nedan.

Hämatom-WOA14-2014

X är som sagt en samling på två CD skivor och är sammansatt på ett speciellt sätt. Hämatom bjuder på en skiva med deras bästa alster från det gångna decenniet i nyinspelade versioner samt en skiva med covers. Det är visserligen inte så jätteoriginellt att spela in covers men Hämatom har valt ut låtar på ett litet speciellt sätt. De har valt en låt per år från samtliga år bandet har existerat. -Du, det var lite olika, säger Ost när jag frågar honom om hur de kom fram till låtvalen att göra cover på. –Vi ville inte bara producera en ”best of” till 10-årsdagen utan ville göra något speciellt till vårt jubileum. Vi satte oss först ner och tänkte över vilka låtar som var viktiga för just oss. Det kunde handla om ett budskap, en tids- eller livskänsla eller ett favoritband hos någon enskild av oss. Så vi samlade på oss rätt många sångförslag och sedan var det bara att börja försöka. En del låtar fungerade omedelbart medan på andra var vi tvungna att investera mer tid. Andra var vi tvungna att stryka då de helt enkelt inte fungerade som cover från oss. Slutligen är vi helt nöjda med valen och vi hittade en mycket bra blandning av vår personliga smak, det nödvändiga och viktiga budskapet i låtarna och en återspegling en viss tidsanda av de senaste 10 åren. Dock är alla låtarna tyskspråkiga så för de flesta i Sverige blir det som om det vore nya låtar från Hämatom. Det är ju inte fy skam det heller.

Hur var det att spela in sina egna låtar på nytt då, kan man ju undra. –Åh, det var inte direkt spektakulärt, menar Ost. Det var egentligen bara att bearbeta. Vi kan ju de flesta av låtarna utantill och så därför den lekfulla utmaningen var ganska låg. Men vad var mer intressant var till exempel låtar som Eva, där vi har lagt till en ny synthnivå, eller den sista akten av vår trilogi Todgesagt doch neugeboren. Dessa nummer har vi tidigare kört unplugged och det var spännande att se hur Nord röst skulle vara här. Till slut var det bara mycket trevligt att höra resultatet och speciellt att ge de gamla låtarna en ny ljudvägg.

Båda skivorna inleder med två nyskrivna låtar; Teufelsweib (se videon nedan) och Leichen pflastern unsern Weg, vilket gläder mig av flera anledningar. Dels är det såklart roligt att höra ny musik från bandet och dels fortsätter de nya låtarna i svallvågorna av Kleinzeitmensch. Me like!

Haematom_Band-4
(Hämatom 2014 Promobild)

Som helhet är X fantastiskt bra men jag föredrar att lyssna på Hämatoms egenskrivna låtar framför covers. De låtar som de gör covers på är bra och tolkar dem utan att gå ifrån sin egen spelstil, men de når ändå inte enda fram till de egna konstverken. Vid varje samlingsskiva av ett band med många bra låtar finns det alltid låtar som saknas. För min egen del skulle jag ha valt att tagit med låten Säulen des Wahnsinnns, som jag tycker är jättebra men samtidigt blev jag glad att marschlåten Sturm finns med. Nåväl, ibland vinner man och ibland vinner man ännu mer. Bilder im Kopf, Emanuela och Guten Tag seglar fram som personliga favoriter på coverskivan. De måste ju komma till vårt svenska rike och lira tycker jag. Vad tycker de själva? När kommer de då? -Det är en bra fråga säger Ost. Förr snarare än senare. Så låt oss se vad framtiden har, vi är verkligen redo för en Sverige-show. Jag håller helt med! Lyssna in er på Hämatom, det lönar sig.

För er som är gillar försäljningslistor steg X in på plats nummer 16 på tysklandslistan. Grattis! säger vi på Rockbladet.

SKRIBENT: Fredrik Brolin (fredrik.brolin@rockbladet.se)
RECENSION AV: Hämatom/X