SKIVRECENSION: Nickelback – No Fixed Address

År 1996 bildade Chad Kroegers ett av världens mest omdiskuterade band, nämligen Nickelback. Powerballader backas upp av klassiska Nickelback-låtar som spelas flitigt på radiostationer runt om i världen – med andra ord är allt som det ska förutom några små oerhört viktiga detaljer. Åttonde releasen i deras diskografi släpptes nyligen.

Nickelback-No-Fixed-Address

Det finns ett specifikt mönster när det gäller just albumsläpp signerat pojkarna från Nickelback, varje platta innehåller några radiodängor i kombination med någon enstaka powerballad. Minst en låt blir alltid sönderspelad på radion, vilket bidrar till att ännu fler fördomar uppstår mot bandet. Förstå mig rätt, Nickelback kan skapa bra musik om de anstränger sig och några spår på No fixed Address har en extremt hög potential till att bli riktiga långkörare i radion. Miss You och Million Milies An Hour vägrar att försvinna ut ur mitt medvetande. Resten utav materialet är dessvärre mest utfyllnad utav melodirika minuter.

Nickelbacks texter berör inte bara kärlekens båda motpoler utan också sorg och hopplöshetens alla stadier. På den fronten är albumet sig likt föregångarna. Men jämfört med deras tidigare album är No Fixed Adress väldigt udda. Det känns som att de desperat försöker att hitta nya infallsvinklar och nya musikriktningar men misslyckas dessvärre fatalt.

Million Miles An Hour öppnar skivan med tre fenomenala minuter som verkligen får mig att häpna. Det är en av de hårdaste låtarna som bandet producerat på senare tid. Hård, intensiv och känslomässigt fulländad. Efterföljande What Are You Waiting For är en klassiker – refrängstark och ihågkommen efter första lyssningen. Kvinnliga körer hörs i en dysfunktionell symbios, de gör mer skada än nytta. En enorm dos utav funk i kombination med gästartisten Florida bidrar visserligen med en känsla av spontanitet men en ostrukturerad helhet gör den föga minnesvärd.

Nickelback är ett av få band som kommer undan med att låta relativt likadant under åren utan att tappa fans. Jag har varnat dig, jag tar inget ansvar för hur skadlig denna platta är för ditt välmående. No Fixed Adress finns för stunden – sedan glöms den bort.

Recensent: Joanna Hemmingsson (joanna.hemmingsson@rockbladet.se)
Bästa spår: Million Miles An Hour
Betyg:ROCKBLADET.se 5 out of 10