FESTIVALRECENSION: Gothenburg Sound Festival 2015

Järnkepsen från nyår är fortfarande påtaglig då ångan ska upp inför årets första metalfestival; Gothenburg Sound Festival, på Trädgår’n i sagda västkustska stad. Under två dagar skall Göteborgs finest inom metal och hårdrock visa upp vad de kan.

Göteborg har ju en osedvanligt stor bandskatt att ösa ur, så ett två dagars spelschema har under samtliga tre år som festivalen hållits kunnat fyllas ut med råge. Det göteborgska soundet, den melodiska dödsmetallen; danat hos sägenomspunna Studio Fredman, utgör den musikaliska grunden för festivalen men doom har också fått ett stort utrymme såväl som viss thrash. Allt som hyser respekt av det gamla gardet skall här avnjutas.

Stämningen är redan på topp vid sjutiden fredagen den 2 januari på Trädgår´n (Deathening spelade olagligt tidigt och undertecknad reporter hann därför ej lämna arbetsplatsen i tid) då B-Thong med karismatiske göteborgsprofilen Tony Jelencovich (Death Destruction, Transport League, M.A.N, Plantera med mera) i front kliver på. Hög kredfaktor att damma av sitt gamla metalband från tidigt 90-tal, ställa upp på festivalgig och spela så oförskämt bra.

Avatarium
(Avatarium, Foto: Cathrin Linné)

Ingen är snyggare än Jennie-Ann Smith denna kväll, sångerska i Leif Edlings doom/stonerkreation Avatarium. Lyriska Moon Horse öppnar och Jennie-Ann, med svart korpfjäderkrage och blont bakåtstramat hår, en malificent doomdrottning, sjunger hänförande och för oss in i sagornas värld för en stund. Avatarium är ett mycket speciellt band med grym dynamik, som inte riktigt låter som något annat, kanske en blandning mellan Dio-Rainbow och Black Sabbath med moderna metalelement. Koklockor och djävulsmaraccas! Ja, lyssna själva och gå på en konsert för all del. Ni kommer tacka mig.

The Resistance blir en stor kontrast, en köttig käftsmäll. Hardcoredöds med maximalt ös. Marco ”In Your Face” Aro manar skoningslöst på publiken och snart är en liten skara mosh-pitare igång. Jesper Strömblad är alltid en fröjd att se live och The Resistence är frigörande brutala. Fasiken om vi inte egentligen kunde ha fått se en Wall of Death på Trädgår’n denna kväll.

DarkTranquillity
(Dark Tranquillity, Foto: Cathrin Linné)

Dark Tranquillity avslutar kvällen och är alltid ett välkommet och proffsigt inslag. Eldröda Mikael  Stanne har ondskan som en smäck i stämbanden och grabbarna känns supertaggade. Vad kan vara bättre än att starta en utlandsturné med ett gig inför inhemska fans och vänner i världens bästa stad? Ha så kul i USA killar!

Min andra festivaldag börjar med doomrockande och hyfsat nyfödda Order of Israfel (sorry Intoxicate, skall inte missa er nästa gång). Grabbarna verkar lite trötta, tidigare gånger jag sett dem har de levererat rikligt med nervig doomenergi som rockat skiten ur ställen som Sticky Fingers. Order of Israfel är ändå ett välkommet inslag från 70-talet denna kväll och jag blir alltid lite småkär. Missa inte detta band om de kommer till din stad.

Thrashbrudarna plus manlig trummis i Ice Age förärar Gothenburg Sound Festival med ett reuniongig. Det var 25 år sedan sist, då man fick nog av branschen innan man ens börjat, då på grund av svekfulla  Kim Fowley (The Runaways manager). Det är bra, old school metal med thrashtexter och det finns en skön punkattityd hos sångerskan Sabrina Kihlstrand. Jag hoppas Ice Age fortsätter nu när ångan är uppe, och inom kort kommer all eventuell valhänthet vara som bortblåst och shreddandet kan börja på riktigt.

avatarium
(Evergrey, Foto: Cathrin Linné)

Det minglas, det dricks bäss, stämningen är på topp och då kliver Evergrey på, med extra allt, inget krut är sparat och det är grandiost så in bomben! Evergrey tar fullständigt över festivalen och Trädgår´n är under närmsta timman deras konserthall. Melodisk proggressiv metal med magnifike Tom S. Englunds skönsång är i fullständig samklang med tunga riff och skira pianoslingor, en koordinerad ljusshow med maffiga bakgrundsprojiceringar och en Jonas Ekdahl tillbaka bakom pukorna. Allting stämmer. Och då kickar man in pyrotekniken! Jag smälter på många sätt.

Som avslut på kvällen har man kastat in Mustasch. Trots ny skiva så känns Mustasch tråkigt nog lite tröttsamt. Jag kan förstå attraktionen som Ralf Gyllenhammar har på rocksvenssons; med manlig mohawk och dominant musch samt allt annat än ödmjuk framtoning men det känns som gammal skåpmat nu. Dessutom är basen brötigt uppskruvad och kaggarna slår som hammare i torson. Man kör Double Nature och alla andra hitlåtar, som jag faktiskt gillar, men stället börjar kännas som en väldig afterski och jag drar mig hemåt.

Tack för mig Gothenburg Sound Festival! It´s been a pleasure.

SE HELA BILDSERIEN MED Mustasch

SE HELA BILDSERIEN MED Dark Tranquillity