Powerwolf på Metallsvenskan

Recension: Dramatik, show, publikkontakt, humor, latin, en stor röst och briljanta musiker.

Det är Powerwolf jag snackar om, om någon ännu inte förstått det.
Av någon anledning gick de på 10 minuter innan utsatt tid, vilket fick många att överge sin öl och snabbt dra sig mot stora scenen.
Uppsminkade och uppklädda som sig bör och med en annorlunda uppbyggd scenrekvisita drog bandet av låtar som nästan är klassiska för oss som hört deras album tidigare. De lyckades under Metallsvenskans lördagseftermiddag att få med en något regnvåt publik på noterna och uppenbart var det fler än bara jag som verkligen gillade deras blandning av lite sjuk humor, den show och det drama som serverades ihop med Attilas halvkassa men roliga försök att tala svenska och, inte minst den episka musiken med inslag av kyrkorgel vilket gör musiken extra mäktig. Showen hade antagligen blivit ännu bättre om de fått en senare speltid, men man kan ju inte få allt man önskar sig. För mig personligen var det en enorm upplevelse att äntligen få tillfälle se detta tysk/rumänska band live. Många anser Powerwolf vara ett helt fantastiskt liveband, och jag kan nu bara hålla med. Killarna jobbar och sliter på olika sätt för att få igång publiken och de lyckas mycket bra. Musiken var storslagen och medryckande och oavsett vad man tycker om opera så kunde man inte annat än att förundras över hur väl Attila Dorn använde sitt röstomfång och hans klassiska skolning kan nog inte missas av någon.
Lite besviken tror jag att publiken var eftersom, de precis som jag, hade hoppats på smakprov från den nya plattan Blessed & Possessed som släpps i juli i år, tex Army of the Night som man redan nu kan lyssna på om man går in på Napalm Records sida på SoundCloud. Istället var det låtar från albumen Bible of the Beast (2009),  Blood of the Saints (2011) och Preachers of the Night (2013) vi bjöds på, och det var inte skit det heller kan jag lova.

KOLLA IN HELA BILDSERIEN

Skribent: Christina Bogren Grönlund (christina.gronlund@rockbladet.se)
Fotograf: Tommy Hansson (tommy.hansson@rockbladet.se)