Recension: Graham Bonnet Band “My Kingdom Come” EP

Graham Bonnet är tillbaka med en EP med ett par rykande rocklåtar med tjoamedpoprefränger. Klockrent, tycker Rockbladets Stefan Nilsson.

Graham Bonnet har varit sångare i bl.a. Rainbow, Alcatrazz och Michael Schenker Group. Han har även släppt en del riktigt bra soloskivor. Sin första hit hade han med The Marbles redan 1968 (“Only One Woman”, som svenska Alien sedan fick en hit med). Nu, 47 år senare, är Bonnet bättre än någonsin.

GRAHAM BONNET BAND - My Kingdom Come - front

Numera sjunger Bonnet i Graham Bonnet Band som just har släppt sin första digitala EP med två nya låtar. Låtarna är faktiskt bättre än det mesta som Bonnet spelat in under sin långa karriär. Hans fantastiska röst är fortfarande i god form efter alla dessa år. På dessa två studiolåtar märks det att Bonnet trivs med att vara med i ett band igen och få skapa ny musik.

En stor del av förklaringen till att Graham Bonnet Band är så bra är basisten Beth-Ami Heavenstone och gitarristen Conrado Pesitano, som också producerat denna EP. Heavenstone och Pesitano är ryggraden i Graham Bonnet Band. De två har spelat ihop i Hardly Dangerous (som leddes av James Browns fru Tomi Rae Brown) och nu tillsammans med Bonnet märks det att detta är ett band som har kul ihop. Det här är inte bara ett kompband till en gammal känd sångare. Med trummisen Chase Manhattan (Behold! The Monolith) nyligen rekryterad så är detta ett riktigt tajt och bra band. Manhattan kom in efter att EP:n spelats in så på dessa låtar trummar Mark Zonder (Warlord, ex-Fates Warning, Joacim Cans). Andra prominenta gäster är keyboardisterna Derek Sherinian (ex-Dream Theater, Alice Cooper) och Eric Ragno (Alice Cooper, Paul Stanley,  Eric Martin, The Babys).

“My Kingdom Come” inleds sakta och byggs upp till en riktig rockrökare för att sedan saktas ned igen och byggas upp igen medan Pesinato levererar ett rykande gitarrsolo. En riktigt bra låt som ekar av Rainbow. Låten är skriven av Russ Ballard som skrev Rainbow-hiten “Since You’ve Been Gone” som Bonnet sjöng på. Den andra låten på denna EP är “The Mirror Lies”, vilken bandet spelade på sin nyligen avslutade Japanturné. Denna kanonlåt har bandet själva skrivit vilket tydligt visar på att de kan leverera nytt material och inte bara luta sig tillbaka på Bonnets gamla hits.

De två låtarna är riktigt bra rocklåtar fyllda med känsla, poprefränger och bra melodier. Det låter en hel del som den klassiska Graham Bonnet vi känner till och älskar. Samtidigt så är detta modernt, fullt av energi och mycket lovande inför den fullängdsplatta som bandet jobbar på. Tänk om alla våra gamla musikhjältar från förr kunde skapa så här bra nya låtar 2015. “My Kingdom Come” är en ypperlig liten EP från ett rockband som tveklöst kommer att fortsätta ge oss mer kvalitetsrock i framtiden.

Skribent: Stefan Nilsson (stefan.nilsson@rockbladet.se)
Artist: Graham Bonnet Band
Skiva: “My Kingdom Come” EP