Dan Reed Network – En magiskt svängande konsert på KB

Total självdistans, galen humor, stor kärlek och stenhårt funkgroove in i absurdum. Dan Reed Network satte ribban på årets mest underhållande konsert när de firade turnéavslutning och svängde loss sina blytunga och allsångsvänliga funkhits på Kb i Malmö i fredagskväll och succén var given.

Förväntningarna på kvällens konsert med Dan Reed Network på Kb i Malmö var skyhöga och den olidliga väntan hade nästan passerat bristningsgränsen. Dan Reed Network har gjort stor succé och spelat på utsålda klubbar på den pågående turnén i Storbritannien och Skandinavien. De hade lovordas och hyllats i press och på sociala medier.

Dan Reed Network bildades i Portland Oregon 1984. Den mest långvariga och framgångsrika sättningen består av Dan Reed på sång, Brion James på gitarr, Melvin Brannon ll på bas, Dan Pred på trummor och Blake Sakamoto på keyboards.

Bandets etniska och kulturella härkomst kom starkt att prägla musiken. Dan Reed hade hawaiiansk och indiansk härkomst, James hade Jamaicansk härkomst, Brannon var afroamerikan, Pred var jude och Blake hade rötter från Japan. De lirade svängig rocknroll med element från både R&B, soul, funk och jazz och musiken hade alldeles lysande låtstyrka.

151030-DRN-AS-Bild08

Bandet fick en monsterhit år 1990 med anthemet Rainbow Child och sålde ofattbara 5 miljoner album. De blev därmed ett av fundamenten i den då rådande funkrockvågen med spännande band som bl.a. Red Hot Chillipeppers, Faith No More, Spin Doctors, Extreme, Lenny Kravitz och svenska stoltheterna Electric Boys.  Tyvärr splittrades Dan Reed Network 1993 efter endast 4 plattor men återbildades igen under år 2012 och de har återigen rönt nya framgångar.

En ny Dan Reed Networkplatta har ryktats att spelas in direkt efter nuvarande turné och det blir den första på 23 år. Keyboardisten Blake Sakamoto har tyvärr blivit tvingad att hoppa av D.R.N pga. familjeskäl och har under nuvarande turné ersatts av den talangfulle musikern Rob Daiker som även spelat gitarr i Dan Reeds soloband. Rob Daiker kommer även att agera co-producent på den nya plattan.

Vi befinner oss på KB i Malmö och det är svettigt och ligger lite förväntan i luften. Dan Reed har turnérat flitigt i sverige både som soloartist och med band under de senaste åren och Kb har förmodligen fått besök av en hel del fans här i kväll.

Dan Reed Network går ut stenhårt på scen och öppnar med blytunga funklåten ”Resurret” från första fullängdsplattan ”Dan Reed Network”. Publiken står som fågelholkar och blir förmodligen lite chockade över det grymma funksvänget och det fantastiska ljudet. Håren reser sig på armarna och jag får tårar i ögonen av nostalgi och den grymma funktyngden. Det är så knivskarpt och musikaliskt perfekt att man nästan blir mörkrädd. Bandet är superthighta och de lirar helt fantastiskt bra tillsammans.

151030-DRN-AS-Bild12

De fortsätter med ”Under my skin” från kioskvältarplattan ”Slam” och publiken är nu med på noterna för det sjungs med och armarna är upp i luften. Det är improvisation, total självdistans, humor och galna upptåg från första sekund. För är det något som går hem hos en rockpublik så är det just självdistans och humor.

Plötsligt tystar Dan Reed bandet och knäpper händerna och tittar upp mot himmelen och säger....”- Gud...jag måste bara be om ursäkt .....för det amerikanska folket!! För att de är så obotligt korkade att de snart håller på att välja... Donald Trump till amerikansk presidet !!” varav publiken brister ut i ett hjärtfullt gapskratt.  Det är denna typ av humor som sätter standarden för kvällens galenskaper och spexerier här på Kb i kväll.

De fortsätter att lira ”Forget to make here mine” och improviserar fram en jazzversion, en funk version och en countryversion till publikens stora underhållning av denna grymma hit.
Det märks att Dan Reed Network har ett antal gig i ryggen vid detta lag för det är avslappnat, mycket improvisationer och underbart självbefriande humor.

Det är heller inga förinspelade körer så långt ögat och örat kan nå och det är tyvärr alldeles för sällsynt bland liveartister idag. Bandmedlemmarna körar fantastiskt bra tillsammans och det märks extra väl i de acapellapartier vi får höra under kvällen. Jag älskar band där alla bandmedlemmar sjunger och dessutom gör det bra.

På kvällens gig är det dessutom turnéavslutningsfest för Dan Reed Network som har varit ute på en 11 dagars turné i Storbritannien och Skandinavien. Det märks väl för det är avslappnat, högt i tak och glada leenden.

Musiken är så sprudlande positiv och djupt berörande. Den grymt svängiga rytmen gör att man vill dansa galet baklänges hela natten och det hela ramas in av djup musikalisk passion. Det är detta som gör att man blir så djupt förälskad i funk och soulinspirerad rocknroll.

Sen blåser de iväg grymma ”Baby no i”, ”Make it easy” och ”Come back baby” och det blir återigen jam och improvisation i låtarna. Dan Reed Network lirar med stor spelglädje, glada leenden och positiv energi och det smittar verkligen av sig på publiken som sjunger med i låtarna och verkar bli på ett särdeles gott humör

Sen blev det dags för monsterhiten ”Rainbow Child” och det är då publiken vaknar på allvar och brister ut i unison allsång. Dan Reed har stor utstrålning och karisma och uppmärksammar och interagerar med publiken. Han sticker gärna ut mikrofonen och låter fansen sjunga med i låtarna Bandmedlemmarna har verkligen kul på scen och som publik har man minst lika roligt.

Konserten fortsätter med “World has a heart to” och “Down on seven sisters road”. Dan Reed tillägnar den magiskt vackra kärleksballaden ”Stronger that Steel” till alla förälskade par och alla som kämpar med kärleken. Kärleksförhållanden är som de flesta vet inte alltid en dans på rosor. Gitarristen Brion James kommer ut på scen och kör sitt solonummer Chill out ackompanjerad av sin ukulele och det gör han fantastiskt bra.

Sen skruvar Dan Reed Network upp funkgroovet ännu ett snäpp med sjukt svängiga ”Cruise Together” och det känns som min fot får eget liv och vill stampa takten till musiken.

Trummisen Dan Pred och basissten Melvin Brannon bildar ett tungt funkfundament och de lirar fantastiskt bra tillsammans.

”Ritual” blev också en hög igenkänningsfaktor av publiken och den avslutades med en körsång av publiken på melodin i Ritual som aldrig ville sluta. Sista låt innan Dan Reed Network gick av scenen blev min personliga favoritlåt Get to you med sitt knäckande tunga funksväng och rytmen och dansen spred sig ut i publiken.

Till extranummer valdes ”Baby dont fade”. Här blev det återigen tungt funksväng som publiken vid det här laget hade förälskat sig i.

En rockpublik kan ibland tyvärr vara negativt inställda till bassolo. Men gör man som Dan Reed Network basissten Melvin Brannon och improviserar bassolot bakom nacken med en stor dos ”full i fan” då kan det inte annat än bli succé och enbart underbart underhållande.

Jag träffade den synnerligen gemytlige Melvin Brannon en kort stund efter konserten och haglade mina lovord. Jag kunde inte låta bli att fråga om hans förebilder och han nämner inte helt oväntat ikoniska svängiga funkbasisster som Larry Graham, Louis Johnsson och Verdine White som sina inspirationskällor. Han bekräftade också att bandet skulle in i studion direkt efter turnén och spela in en ny platta.

Konserten avslutades med ” All my lovin belongs to you” i acapellaform och det budskapet gick åt bägge hållen i kväll. Dan Reed Network älskade sin publik och publiken älskade Dan Reed Network som gjorde stor succé. Bandet bugade och tackade för sig och gick sedermera ut i publiken för att träffa fans och umgås. Detta är något fler band borde ta efter. Kan inget annat än ge full pott till denna magiska konsert. Det enda jag om möjligt saknade var ”Tiger in a dress” men det kan ändå inte putta ner min 10 poängare från prispallen.

[ngallery id=988]

SKRIBENT : Thorbjörn Skogh (thorbjorn.skogh@rockbladet.se)
FOTOGRAF : Anna Skogh (anna.skogh@rockbladet.se)
BÄSTA LÅT: Delad plats mellan ”Resurrect” som krossar totalt med sitt blytunga funksväng och feta refräng och ”Get to you” som även den har ett magiskt tungt funksväng och grymt bra refräng.
ROLIGAST:  All självbefriande humor, spexerier och improvisationer.
BETYG: Kan inte annat än att ge det 10 poäng trots avsaknad av ” Tiger in a dress”
RB-Betyg-10_10


 

 

 

 

 

 


Stöd ROCKBLADETFACEBOOK
Klicka på LIKE i den högra kolumnen eller besök oss på FACEBOOK


Relaterade artiklar