Intervju: Dan Swanö om nya Witherscape-plattan

Musikern Dan Swanö känner många igen från band som Nightingale, Edge of Sanity och Bloodbath. Som studioräv har han gjort ännu mer och bland annat jobbat med OpethKatatoniaMarduk, Dark FuneralDissection och Asphyx. Witherscape är ett melodiskt dödsmetall-projekt Dan har ihop med Ragnar Widerberg. Nyligen släpptes “The Northern Sanctuary”, Witherscapes andra platta. Med anledning av det tog Rockbladets Stefan Nilsson ett snack med Dan Swanö.

Witherscape är en duo bestående av två multiinstrumentalister vilket ju fungerar i en studio. Men kommer vi att få se er försöka att återskapa denna musik live med ett utökat band?

“Sorry, men så blir det tyvärr inte. Vi tänkte lite i de banorna efter första plattan, men sen blev det uppenbart att det inte fanns någon som helst ekonomisk verklighet bakom livebandet Witherscape. Då blev det istället en grej för mig att fullständigt skita i om låtarna ens gick att lira på en och samma gitarr på sofflocket, utan bara skriva massa bra riff i olika stämningar, etc. och sen pussla ihop dem till en fungerande symbios. Otroligt inspirerande med fria tyglar!“

Nya Witherscape-plattan är ju löjligt bra. Vad är framtiden för detta projekt? Är det bara en kul grej vid sidan om studioarbetet eller är det ett band som du vill göra till något större?

“Det blir så stort det blir, utan att det hålls på med en massa gigs, etc. Jag brukar skoja om fifteen days of fame efter släppet. Lite så blir det när man ser releasen lite som ett avslut på en lång kamp, snarare än ett startskott för en ny turnécykel och massa andra promo-grejer.“

Hur jobbade ni med den här plattan? Bestämde ni er för en viss musikalisk inriktning eller skapade ni bara musik som ni tycker är bra och sedan fick verkligheten anpassa sig där efter?

“Jag bara skrev och skrev. Vissa riff hamnade på ‘The Northern Sanctuary‘, andra på Nightingales ‘Retribution‘. Jag gick igenom alla gamla rifftejper i hopp om att hitta kvarglömda guldkorn och jag hittade massor med skoj. Pianoklinket som öppnar ‘Wake of Infinity‘ var bland de första idéerna jag skickade till Ragge. Nånstans på nån gammal back-up disk ligger det också i ‘band i datorn arrangerad‘ form. Men det glömdes bort i all hysteri kring första skivan, så det fick pole position på det här vaxet i stället. Själva stuket, med ett plink som går runt runt och lite proggiga markeringar ovanpå är plockat från en osläppt Unicorn demo låt från 1996. Bryggan i ‘In the Eyes of Idols‘ likaså. För de som inte vet är Unicorn ett progressivt popband jag var med i från 1988 tills vi packade ihop för gott runt 2000 och återuppstod för ett gig på Dogma 80 i Finspång för ett tag sen. Det finns även riff som var med i låtar som skulle ha varit med på min första soloskiva efter uppbrottet från Edge of Sanity, men aldrig hamna på det som blev ‘Moontower‘, etc. Sen skickade Ragnar över ett gäng guldriff och sen hörde jag lite prylar från en snubbe som lirade med Deathrow ett tag som är en gammal barndomsvän till min fru, Uwe Osterlehner. Han plinkade lite på en video på Facebook och det var sjukt bra, och jag fick hans tillåtelse att busa med det. Likaså skickade en gammal arbetspolare till mig, Tino Kallioniemi, lite tuffa riff och ett av dem passade som handsken i titelspåret! Jag måste verkligen gå i mål på precis varenda sekund av en Witherscape-låt för att den ska hamna på skivan. Så jag slet mitt hår som matadoren i Ferdinand och finputsade kompositionerna tills allting rockade till 101%.“

Press_Photo_07

Paul Kuhr från Novembers Doom har varit med och skrivit texter åt er. Hur kommer det sig och hur jobbar ni fram låtarna med honom?

“Jag har jobbat med Paul Kuhr sen tio år tillbaka och han är en grym textförfattare och visade sig vara intresserad av den asdryga uppgiften att översätta mina slasktexter till riktigt engelska, samt skriva texter baserade på mina och Ragnars knäppa idér. Han utförde uppgiften med bravur på första vaxet och fick förnyat förtroende på nya skivan, och kommer vara vår textförfattare så länge som han vill.“

Ni har fått finfina recensioner för albumet. Visste du och Ragnar att ni hade fått till något utöver det vanliga med detta album?

“Jag kände det efter ett tag. Förta utkastet till plattan innehöll inte de två sista låtarna på plattan (och inte outrot heller) utan det var två mid-tempo-fillers och jag kände att det inte var så bra som det borde vara, men jag hade sjukt ont om tid. Sen såg jag en kommentar på Fejan om att ‘inte vara så safe‘ och den träffade rätt i solar plexus och jag bestämde mig för att skjuta på plattan ett halvår och styra upp mer låtar och verkligen känna att jag gjort mitt bästa och lite till. Då kände vi nog båda att det var ett finfint vax som vi skulle erbjuda mänskligheten.“

Du har jobbat i studion med band som Dark Funeral, Dissection, Marduk, Millencolin, Omnium Gatherum, Opeth, Therion och många fler. Är det stor skillnad på att producera din egen musik jämfört med att producera, ratta och mixa andras musik?

“Absolut. Jag tänker mer på frekvenser och dynamik och sånt än på låtarna. När jag labbar med mitt egna är det ibland bättre att gå på djupet av själva kompositionen och se till att den känns välstrukturerad och att det inte finns massa krockar rent musikaliskt som kommer göra det svårt att få till en snygg och öppen ljudbild. Många band har alldeles för mycket overdubs som dessutom inte är gjorda med en vettig bakgrundsmix utan allt är ‘more me‘ hela tiden och sen ska jag försöka styra upp en enhetlig mix av allt...ibland väldigt krångligt. Och med mina egna projekt är det nu för tiden mer en fråga om att styra upp så låten blir så bra som möjligt, även om det betyder att jag kanske får skippa vissa stämmor och slingor och sånt som passar ‘i huvudet‘ men som bara kladdar till det när mixen är på plats!“

När det kommer till mörk och extremmusik har du jobbat med snart halva musikindustrin. Vad tycker du är den största/bästa grej som du gjort hittills i din karriär?

“Jag är grymt nöjd med ‘The Northern Sanctuary‘ och hittills, för mig, är det den bästa plattan jag har medverkat på som innehåller growls. Sen är jag också kriminellt nöjd med senaste Nightingale. De två håller jag högst just nu.“

Witherscape_-_The_Northern_Sanctuary_-_Cover

Text: Stefan Nilsson (stefan.nilsson@rockbladet.se)
Foto: Erik Ohlsson

www.witherscape.com / www.facebook.com/witherscape


Stöd ROCKBLADETFACEBOOK
Klicka på LIKE i den högra kolumnen eller besök oss på FACEBOOK


Relaterade artiklar