Man.Machine.Industry gräver djupt i skräckens box

Den fjärde maj släppte Man.Machine.Industry sitt efterlängtade album Box of Horrors. Det är fjärde plattan i ordningen och enligt J.Bergman ”Berget” är det bandets hittills tyngsta och mörkaste album.

– Jag ville att det skulle knäcka alla tidigare album vi har gjort, både produktionsmässigt men också låtmässigt. Så det var en ganska lång process som ligger bakom, men Erik Mårtenson från Eclipse hjälpte till att styra upp sången och höjde på så sätt ribban högre än jag förväntat, berättar Berget.

Basisten Anders Sevebo håller med om att det är en stor skillnad på sången nu och tidigare. Han berättar också att han under processen försökte peppa Berget när hans krav på sig själv blev för höga. Ett sätt han gjorde det på var att uppmuntra honom till att hitta sig själv i sången och bygga den på sin egen personlighet, istället för att försöka vara något han inte är.

– Jag sa till honom att sjunga bättre som sig själv och inte som någon annan, berättar Anders.

Att gräva djupare i sig själv och våga prova nya vägar var ett sätt för Berget att utvecklas, han berättar att det är vanligt bland sångare att bli låst vid tron att man inte kan göra på ett visst sätt. Men att det ändå finns där inne, de oanade talangerna man inte själv vet om men som kommer fram om man släpper den tanken.

– Även om jag inte är en sådär otroligt bra sångare enligt mig själv så går vi helt klart åt rätt håll, den här plattan är mörkare och tyngre än våra tidigare, berättar Berget.

Samtidigt som han påbörjade arbetet med nya albumet startade han ett nytt band inom thrash metal genren. Eftersom Berget skriver låtar åt båda banden kände han att nu var det perfekta tillfället att slå slag i saken och göra en mer kompakt och svart skiva med MMI, något han velat göra länge. Namnet Box of Horrors grundar sig i vad som från början var en titel på en låt som finns med på skivan som även är Bergets personliga favorit. Och eftersom temat är korta skräckhistorier tyckte han det passade bra att uppkalla det efter låten. Men det finns även en hyllningslåt med och historien bakom låten har om än överraskande en fin tanke bakom sig.

– Inspirationen till 20 000 Horns At The Sky kom när jag hade idétorka och surfade runt på facebook, då såg jag att Thomas som sköter gruppen Hårdrockare för livet skrivit att vi var fler än 10 000 medlemmar. Då började kugghjulen att snurra och jag tyckte att 20 000 Horns At The Sky lät bättre, så det blev en hyllning till hårdrockare överlag. Lite som Judas Priests låt United.

Från början var det tänkt att MMI skulle vara ett av Bergets soloprojekt och det är det än idag, men eftersom det fungerat så bra med nuvarande uppsättning har det enligt Berget bara fortsatt att rulla på.

– Berget hade frågat mig tidigare om jag ville vara med i bandet, men vid det tillfället var jag upptagen med andra åtagande och kände inte att jag hade tid just då, berättar Mattias Johansson, gitarrist.

Han fortsätter med att anledningen till varför han trivs så bra i bandet är för att han slipper lägga ner energi som tidigare. Att planera spelningar och skriva låtar är inget han har tid för längre då han likt Anders har familj och eftersom Berget tycker det är roligare att vara i studion och skapa var det ingen som ifrågasatte att han skulle ta på sig den rollen.

– Innan MMI spelade jag i ett band som fick lägga ner på grund av en massa strul med skivbolaget vi hade då. Men jag ville fortsätta spela och Berget hade precis släppt en platta med Tria så jag skickade en förfrågan om de behövde en basist, då erbjöd han mig en plats i Man.Machine.Industry, berättar Anders.

Anledningen till varför han gick med i bandet var att han sett dem live tidigare och gillade att det fanns en tanke bakom det visuella. Att skriva och skapa något har aldrig varit något Anders trivts med under de 25 åren han har spelat, så istället lägger han sin energi på att hjälpa till med processerna runt omkring istället. Mattias däremot har skrivit låtar och gillar att skapa, men anser att tiden inte räcker till när man har familj. Enligt honom får han genom MMI en paus från verkligheten och familjelivet. Berget berättar att även om han är den som ser till att lägga schema och boka alla spelningar så får alla säga sitt, men ibland måste även han släppa kontrollen.

– Videon till Let It Burn är den första videon som inte jag regisserar eller producerar, istället överlät jag kontrollen till Mojje Andersson. Det var svårt, men jag litar på Mojje som baserade videon på min grundidé om att det skulle vara en bilskrot med, berättar Berget.

Han fortsätter med att berätta hur han aldrig kan sluta tänka, tankarna rullar på dygnet runt och ibland måste han ta sömntabletter för att det inte går att stänga av. Enligt Berget finns det en baktanke med allt, även bakom bandets logga som ändras ibland och orkar man gräva i texterna kan man hitta pusselbitar även där. Men hur gör han då för att hinna med att både skriva musik, producera musikvideor samt arbetet som personlig assistent?

– Tiden räcker inte till egentligen, jag vill göra mer saker än vad jag gör.

Anders berättar att Berget är den sortens person som måste kunna skapa för att vara lugn, ibland kan det driva resterande bandmedlemmar till vansinne. Samtidigt uttrycker han en beundran för Bergets förmåga att kunna skapa nya saker bara för skapandets skull. Eftersom att det idag är svårare att leva på musiken än för några år sedan bestämde sig Berget för att ta ett års paus från musiken och sitt jobb inom skola för att starta upp produktionsbolaget Killing Machine Productions . Men han inser samtidigt att man måste ha ett så kallat Svensson-jobb för att få det att gå runt ekonomiskt med tanke på hur musikbranschen ser ut idag.

Anledningen till varför så många söker tröst och hjälp i musik tror Anders beror på att det tillsammans med religion är en av de största stöttepelarna människor har. Även om han anser att det är bättre att gå och bli besatt av musik så kan han förstå de som väljer andra sätt att hantera olika situationer på.

– Jag får ibland mail från människor som berättar att en låt har betytt mycket för dem. För mig personligen ger det kraft och när vi hör sådant visar det att där finns en oslagbar support , berättar Berget.

När han gick i skolan i första klass upp till nian blev han själv svårt mobbad och hade bara musiken att vända sig till, något som han tror lyser igenom. Don´t Let The Music Stop är en onlinetidning/internetsida som ligger honom varmt om hjärtat då de lyfter ämnen som rör mobbning och självskadebeteenden med mera.

Balansen mellan att producera till att vara musiker är något som Berget inte lägger någon större vikt vid. Istället kör han bara på som en ångvält och väntar tills Anders säger till om det är bra eller dåligt. Men konflikter gällande musiken har aldrig uppstått mellan musikerna, på personliga plan gällande olika åsikter kan det hända, men när det gäller musiken berättar att han uppskattar Anders ärlighet.

– Man blir så självblind när man skapar något och när då Anders säger att "Hörru Bergman hur tänkte du egentligen här, det låter inte så bra", så kanske det dröjer en vecka innan jag själv inser det. Är du inne i skapandet och någon kommer med en annan syn så utvecklas man på ett annat sätt.

Genom att arbeta tillsammans med Erik Mårtensson under processen med det nya albumet lärde sig Berget enligt honom själv mycket när det gällde utvecklingen av sången.  Anders däremot berättar att han aldrig någonsin lyssnar på texter utan bara rytmen i en låt.

– När det gäller våra egna låtar gillar jag Trendkiller och Box of Horrors bäst, det är dynamiska låtar. Det är nämligen så att när jag lyssnar på musik så lyssnar jag på hur sången klingar med instrumenten, men inte texten.

Mattias favoritlåt på albumet är Let It Burn, han beskriver både den nya skivan, men även de äldre albumen som breda.

– Allt från en radiohit till en snabb thrashdänga som har det där hängiga Pantera-gunget i sig finns där. Berget skriver inte musiken för att vi ska tillhöra en viss genre, utan det kommer direkt från hjärtat. Spelar vi med hårda band som Raubtier lägger vi fokus på den typen av låtar som passar de fansen, men vi ändrar inte genre för det, berättar Mattias.

Det ligger mycket arbete bakom varje spelning som bandet har, är de förband så berättar de att praktiska saker som att koppla ihop allting och ställa upp det gör att nervositeten aldrig hinner uppstå.

– Vi är mer stressade innan, men när man sedan står där på scenen så släpper allt och ger plats för adrenalinet istället. Det är då vi kan visa upp allt vi övat in, som alla poser som vi testat framför spegeln berättar Mattias med ett skratt.

BANDFAKTA – Man.Machine.Industry

MEDLEMMAR

J.Bergman – Vocals/Guitarr
Nicholas Podolski – Drums
Anders Sevebo – Bass
Mattias Johansson – Guitarr

Don´t Let The Music Stop

HEMSIDA YOUTUBE FACEBOOK

DISCOGRAPHY

Mention​ – 2001
Be Like a Dog You Are and Enter the Circle (EP) – 2004
2001-2008 – 2008
White Trash Devil in a Jesus Christ Pose – 2010
Lean Back, Relax and Watch the World Burn – 2012
The Cross – 2014
Box of Horrors – 2016

Se alla bilderna från intervjun på Gefle Metal Festival tagna av Jimmie Sonelius här: 

SKRIBENT: Gabi Mattsson (gabi.mattsson@rockbladet.se)
FOTO: Pressbild av Linus Petersson
FOTON INTERVJU: Jimmie Sonelius (jimmie.sonelius@rockbladet.se)

 


Stöd ROCKBLADETFACEBOOK
Klicka på LIKE i den högra kolumnen eller besök oss på FACEBOOK


Relaterade artiklar