Jakob Herrmann – “Det är mitt jobb, men också min passion” 

Jakob Herrmann är hjärnan bakom Göteborgsstudion Top Floor Studios, som band köar för att spela in i. För sjutton år sedan påbörjade han sin resa inom producentyrket. Rockbladets utsände fick chansen att tillbringa några timmar i Top Floor för att se hur Jakob arbetar. 

Från 2001 och framåt arbetade Jakob som fristående pedagog i slagverk och musikteori, samtidigt som han spelade i band och lade all tid på att bli en bättre och bättre ljudtekniker och trumtekniker. Samtidigt frilansade han som skribent inom musikproduktion åt tidningen MusikermagasinetAlla pengar som han kunde spara lade grunden till hans första studio, och idag är hans enda sysselsättning sedan länge att jobba som producent och studiotekniker. Han berättar att det som drev honom förr skiljer sig från idag, samtidigt som grunden är densamma. 

- Då tyckte jag det var roligt och ville komma igång ordentligt med studioarbetet, bygga upp en studio och få fler jobb. Idag är det mitt enda jobb och jag har inte samma slags behov som då. Men ett grundläggande intresse för att arbeta med själva produktionen är det som driver mig idag, precis som då. 

Top Floor Studios ligger sedan några år på Stora Teatern, mitt i centrala Göteborg. Trots att det är Jakob som driver studion, finns ibland utrymme att låta andra producenter att hyra in sig. Ibland med Jakob som tekniker eller medproducent, ibland med Jakobs assistent Christoffer Borg, oftast när Jakob själv är bortrest på jobb i andra delar av Sverige eller världen. Nu senast har producenten Roberto Laghi (In Flames, Hardcore Superstar, LOK) varit i studion med Diablo Swing Orchestra. Jakob tycker det är intressant att vara delaktig i andras projekt, eller att låta andra vara delaktiga i hans, och har samarbetat med andra producenter och mixtekniker på alla nivåer. Att samarbete både med musiker och med andra producenter äenligt Jakob ett utmärkt sätt att ständigt utvecklas och hitta nya sätt att jobba och inte låsa sig vid en fast formel. Han berättar om ett inspelningsjobb med ett norskt popband där han och bandet sökte ett specifikt ljud till en virveltrumma. Efter att ha testat ett flertal olika dämpningar, kom han fram till exakt rätt sätt. 

- Jag la helt enkelt min mobiltelefon med ett mjukt skal av gummi på virveln. Kombinationen av tyngden från mobilen och det mjuka fodralet dämpade  precis rätt sätt för att få fram den effekten jag ville ha. 

Men han ville ju helst inte lägga sin mobiltelefon på virveltrumman, av uppenbara skäl. När artisten Christian Anttila, som är en god vän till Jakob, fick höra om mobiltricket köpte han en gammal mobil och gummiskal som present till Top Floor, för att använda på virveln när det soundet behövs. 

01102016-Herrmann-top floor-JS-DSC_5123

Jag frågar om hur det är att starta en studio och att kunna leva på det. Enligt Jakob är det en sak att arbeta med musiken i sig och en annan att jobba med själva studion, och att den kombinationen kan vara mer krävande än man tror i själva uppbyggnadsfasenAtt få ihop och upprätthålla utrustningen som behövs för en studio av toppkvalitet tar både tid och pengar, samtidigt som specialiserad kunskap och erfarenhet tar lång tid att nå. Det gör att man i början inte har någon ekonomi att luta sig mot, samtidigt som det man gör är väldigt krävande. Men att välja ett annat yrke var ändå inget alternativ för Jakob. Han visste att han ville ha ett arbete som blir hela ens liv och då var musiken den enda valmöjligheten. 

 frågan om hur en vanlig dag i studion ser ut, är svaret att det varierar ganska mycket. Eftersom projekten varierar så mycket, påverkar det hur dagarna schemaläggs. Men varje dag börjar ändå oftast med att Jakobsom bor på gångavståndpromenerar till studion med sin hund Zappa. Hans assistent Christoffer är vanligtvis redan på plats och har förberett inför dagen. 

Ibland är det bara vi här, om vi ska mixa, editera eller förbereda, eller bara planera. Men oftast är det band eller artister som är här för att spela in. Och ibland havi andra producenter på besök, i allt från en dag upp till flera veckor i sträck. Det finns egentligen inga dagar som är lika varandra. 

På grund av Jakobs bakgrund som trummis i olika band och efter att han har jobbat som eftertraktad trumtekniker både live och i studiotror många att Top Floor är en renodlad trumstudio. Många av studions och Jakobs inspelningsjobb handlar fortfarande om renodlade truminspelningar, vilket han välkomnar. Men i grunden är Jakob pianistintresset för just trummor kom mer av en slump. 

Jag älskar musik mer än något annat och det har jag alltid gjort. Jag har spelat sen jag var fem, och jag har medvetet analyserat musik så länge jag kan minnas, så att jag valde det här yrket är nog ingen tillfällighet. Jag har alltid jobbat med både teori och gehör och har dessutom undervisat i det på hyfsat hög nivå. Passionen för trummor är såklart grunden för mycket av mitt jobb, jag älskar trummor, vilket inte kan ha undgått någon. Men dom som tror att Top Floor bara handlar om trummor blir ofta förvånade. Och numera innehåller ju mitt CV mer än det, så det är inte lika specialiserat som det var för några år sedan. 

Själva produktionen är enligt Jakob den stora delen av grunden för kvaliteten på en låt, och oavsett om det är trummor, gitarr eller sångär han lika petig med hur soundet sitter ihop redan från ett tidigt skede. Det vill säga om budgeten och tiden tillåter, och det är inte ovanligt att han bjuder på extra tid om han känner att det behövs och är för musikens bästa. Möjligheten att spela in en platta inom en begränsad tidsram, oavsett om det är en vecka eller tiogör att förutsättningarna ser helt annorlunda ut från gång till gång, men för Jakob är det ändå viktigt att varje instrument får sin stund och blir ordentligt producerat med låtens bästa i åtanke. Samtidigt finns det en charm i olika slags produktioners olika arbetssätt. Vissa artister och produktioner blir bättre om dom görs snabbt, intuitivt och "i stundens hetta", medan andra produktioner mår lika bra av att jobbas med på detaljnivå under en längre tid. Och allt däremellan, poängterar Jakob. 

När det kommer till just instrument och utrustning finns det flera rariteter i studion. En av dom är ett Pearl Masterworks-trumset med ett nypris på över 80.000 kronorDet custombyggda trumsetet har tidigare tillhört bandet Kent, och sedan Jakob köpte det har flertalet metal-skivor spelats in på trummorna, med allt från Raised Fist till Draconian och The Resistance 

01102016-Herrmann-top floor-JS-DSC_5140

Jag såg en annons om att det var till salu och har alltid velat ha just den modellen. Det är en väldigt speciell design i lönn, björk och kolfiber, och med lite speciella storlekar och andra detaljer. Att det har tillhört Kent tycker vissa är skitballt och andra avskyvärt. Själv skiter jag i vilket, jag ville bara ha dom. Men dom måste haft extremt varsamma roadies, för det har inte en skråma. 

Trumsetet är ett av flera, och ihop med runt 30 virveltrummor och lika många cymbaler är det alltid trummis-julafton i studion. I förrådet står också ett antal förstärkare, högtalarlådor och gitarrpedaler, och i en vagn på golvet ligger ett 60-tal mikrofoner. I två upplysta skåp i kontrollrummet trängs preamps, kompressorer och effekter i höga rackställningar. Studions mixerbord är mer än välkänt i musikvärlen. Modellen är ett SSL 6000G, en förbättrad version av den tidigare SSL 4000, och som använts till otaliga produktioner världen över.  

Inte för att jag är beroende av att ha just ett mixerbord. När jag spelade in en platta i New Orleans förra året fanns det bara analoga outboards, och det kommer vara likadant i november när jag åker iväg för en annan skivaMen det är klart att det underlättar, mixerbordet här i studion är ju som mitt instrument på ett sätt, och dessutom ett stycke legendarisk utrustning i toppkvalitet som är jättekul att jobba med. 

Anledningen till att Top Floor har ett gott rykte bland producenter och musiker, beror enligt Jakob inte bara på hans egen kunskap och utrustning, utan också på att studion i sig är väldigt bra rent byggnadsmässigt, lokalernas akustik och ljudisolering är påkostade och i absolut toppklass. Likaså ventilationssystemet, vilket är viktigt när man jobbar flera personer och långa dagar. Studion har tillgång till två stora övernattningslägenheter i byggnaden, samt en bastu på tredje våningen. Till och med den enorma 160 år gamla teaterscenen en våning upp är något som är kopplat ner till studion och kan användas som inspelningsrum. 

01102016-Herrmann-top floor-JS-DSC_5192

- Det finns så många olika anledningar varför band och artister vill jobba här, oavsett om det är för att dom vill jobba med mig eller för att få jobba i Top Floor, vilket också gör att jag har artister och band på alla tänkbara nivåer. Men även om deras olika budgetar skapar olika förutsättningar så är grundviljan hos band oftast densamma. 

Efter många år av samma slags jobb skulle man kunna tro att det finns saker att tröttna på, men enligt Jakob har han inga problem med att ställa ljud med samma engagemang varje gång, eller att göra om samma refräng flera gånger om det krävs. Däremot är det värsta han vet när man spelar in samma sak flera gånger av gammal vana, trots att resultatet är lika bra. 

Om det är en bra tagning så är den bra, ska den ändras så är det bara att köra igen. Det spelar ingen roll om det krävs 30 tagningar eller en innan det blir rätt, det viktiga är bara att veta när det är bra, och gå vidare. Man ska inte slita ut rösten eller händerna, men man ska inte nöja sig heller förrän det är som man vill ha det. Det är en svår balans, men det är ett konststycke som gör stor skillnad. 

Artister i urval: Amaranthe, Hardcore Superstar, Raised FistEvergreyKee Marcello. 

Skribent: Gabi Mattsson (gabi.mattsson@rockbladet.se)
Fotograf: Jimmie Sonelius (jimmie.sonelius@rockbladet.se)


Stöd ROCKBLADETFACEBOOK
Klicka på LIKE i den högra kolumnen eller besök oss på FACEBOOK


Relaterade artiklar