Den lokala radiokanalen Pirate Rock är en frisk fläkt i etern

   Mediekartan inom rockvärlden har ritats om rejält de senaste fem åren. Stora kommersiella papperstidningar gör allt för att hålla kvar sina läsare trots att vi mer och mer lämnar det tryckta mediet för att istället läsa artiklar den digitala vägen via mobilen eller surfplattan. Samma gäller etermediet som radio. De stora kommersiella jättarna har för visso fortfarande många lyssnare kvar, men det är nog mer beroende av att det inte har funnits så många alternativ. Det är ju till och med så att stationer antingen läggs ned eller frekvenser som försvinner runt om i vårt avlånga land.

   Radiostationen Bandit Rock har under flera år sänt på många orter om i Sverige och har spridit Rock n Roll över nästan hela det svenska landskapet. Men för något år sedan var de tvungna att flytta tillbaka frekvensen till sin systerkanal Lugna Favoriter. Sveriges Radio har ju alltid haft många oberoende radiokanaler och program som även de kunnat lyfta fram alla olika musikstilar där det funnits flertalet olika program som innehållit mycket rock och hårdrock. Även de har varit tvungna att lägga ned de flesta av dessa program.

   De kommersiella krafterna är sällan banbrytande utan satsar oftast på säkra kort och det är ju inte helt optimalt. Det finns otroligt många rock- och hårdrocksälskande lyssnare där ute som måste känna sig smått diskriminerade. Dessutom när det kommer till de kommersiella radiokanalerna så känns det som att deras musikrotationslista alltid fastnar till ett för få till antalet låtar och då dessutom mestadels bara de största singlarna för respektive band och artist. Vilket man egentligen ändå kan få direkt via streamingtjänster som till exempel Spotify. Jag personligen vill ju till hellre höra ”The God That Failed” istället för ”Enter Sandman” från ”Metallicas” svarta album.

Finns det något sätt att förändra detta? Går det att starta en fullskalig radiokanal på ideell basis? Hur startar man en egen radiokanal och vem kan egentligen göra det? Frågorna är många och behovet ute i vårt avlånga land är stort.

Det har ju funnits många lokala radiokanaler, antingen drivna via Sveriges Radio, ideella föreningar, kommersiella företag eller kyrkor. Men inte så många renodlade rock-radiokanaler.

Den före detta Bandit-radioprataren Antonina Kobylinski Kihlgren startade den lokala radiostationen Pirate Rock för ungefär fyra år sedan i Kungälv utanför Göteborg. Till en början ville hon starta en ny radiokanal för att hon kunna förverkliga idéer som hon tror mycket på och ta steget längre när det gäller satsningen på att få ut nya rockband som får alldeles för lite exponering. Detta lyfts fram i det programinnehåll de kallar för ”Lokala Pirater”. Numera är hon ensam rock-radio-drottning i Västra Götalands-regionen då både Bandit Rock och Rockklassiker har valt att sluta sända där etermässigt.

pirate-rock-antonina-01

Hur gick det till när Pirate Rock startades?

- Jag jobbade på Bandit när de fanns I Göteborg, men när den lades ned så hoppade jag av. Då satt jag mig ned och pratade med min pappa om vad ska vi göra. Det måste finnas mer rock n roll i radio-format. Han började leta runt vad det fanns för möjligheter och hittade att Kungälv och Ales radiofrekvens, som Pingstkyrkan hade använt för att sända gudstjänster. Men vi fick chansen att ta över den och göra någonting eget. Den 31 december 2012 tog vi över och det blev spektakulärt, för de sände sin gudstjänst in i det sista och klockan 00.00 kördes vår jingel Pirate Rock rakt ut i etern. Snacka om kontraster. Och vi drog på en fet Rammstein låt, det kändes riktigt cool, en surrealistisk känsla.

Vilka personer var inblandade i startupen?

Det var jag, min pappa och en kille som heter Jimmie, som jag gick radioskolan med. Vi sa helt enkelt att vi testar oss fram och ser var vi landar. Vårt gemensamma mål var att satsa på att lyfta fram rockmusiken. Vi börjar om från scratch och ser till att göra rätt från början.

Vad menar du med ”gör om, gör rätt”? Var det något du var missnöjd med på andra kanaler?

Vi tycker att de etablerade kanalerna spelar samma låtar alldeles för många gånger, för lite variation helt enkelt. Varför kan man inte spela de mindre spelade låtarna på ett bands skiva. Det finns andra låtar än Metallicas ”Nothing Else Matters” och Iron Maidens ”Run To The Hills”. Istället för att ha 4-5 låtar i rotation med Iron Maiden så har vi upp till 15 stycken. Och vi vill även ha större variation även bland band och artister.

I Stockholm lyssnar den gemene lyssnare 15 minuter till jobbet och 15 minuter på väg hem, då har man fått sin dos av radio. Men här på västkusten så är man mycket mer trogen sin radiokanal, de lyssnar mer under hela dagen. Då är det klart att man blir knäpp i skallen om man får höra samma låtar om och om igen, man vet ju att det finns så mycket mer rockmusik att lyssna på. Det är min förklaring på vad ”gör om, gör rätt” betyder i vårt fall.

Vad fick ni för reaktioner i början?

Vi fick redan tidigt mycket positiva reaktioner från våra lyssnare. Folk är så mycket mer nöjda med det vi levererar, vi har inte under våra fyra år fått ett ända negativt mail från våra lyssnare. Det är ju helt galet egentligen, svinroligt. De hör mer av sig och undrar om vi inte kan börja sända nationellt istället för lokalt i Kungälv med omnejd.

Kan du berätta lite om ert innehåll och programidéer?

Vi tog som sagt över frekvensen från Pingstkyrkan, det tog ett tag innan vi satte formatet, hur sändningarna ska låta osv. Men successivt så har vi hittat eldsjälar som brinner för rockmusiken och vill förmedla detta via bra radiokanal. Idag sänder vi program från 7.00 på morgonen fram till 21.00 på kvällen. Nu som senast har vi fått in Anders Iwers, Jonas Slättung, Jake från Amaranthe. Vi har även ett annat program som heter The Enemy där de som driver Rocksverige spelar musik och blandar det med anekdoter från branschen. Det händer som sagt väldigt mycket just nu, vilket så klart är extremt roligt. Sen har min kollega Christian tagit över musikansvaret, vilken har inneburit att kvalitén i musikvalet har höjts ytterligare en nivå. Han är en riktigt rockmusiknörd. Han köper skivor och lyssnar igenom hela plattan flera gånger och plockar sen ut det både som han tycker är bra men också det som han tror kommer göra våra lyssnare nöjda. Jag sade till han i början, att strunta i statistiken, utan gå på sin egna magkänsla och vad ditt hjärta säger.

pirate-rock-morgon-01

Hur många jobbar på Pirate Rock?

Ungefär 13 stycken inklusive Anders Iwers och Jake.

Hur finansieras era sändningar?

Det drivs helt ideellt av passionerade eldsjälar. Det är klart att vi behöver sälja in reklam-spottar, mest för att täcka de kostnader vi har till STIM och IFPI. Det är ingen som får betalt, utan vi gör det för att det är så extremt roligt. Det känns stort att kunna leverera en produkt till människor som har detta behov och som saknat det hos de mer etablerade kanalerna.

Eftersom ni säljer reklam till företag, och normalt sätt skulle kunna vara med och påverka musikvalet och formatet på programmet. Hur har diskussionerna funkat där?

När vi pratar med våra kunder och berättar vilka vi är får vi responsen att de för det första gillar vårt format och vårt musikval och vill associeras och göra reklam för sina produkter till vår målgrupp. Eftersom vi inte säljer reklam på bred front, så blir det exklusivt för våra kunder. Vi vill inte vara en kanal som sänder 12 minuter reklam i timmen, utan vi vill göra det mer exklusivt. Det har till och med hänt att lyssnare hört av sig att de tycker vi kan klämma in lite mer reklam för att få en paus, det blir nästan lite för mycket musik. Ha ha!
Reaktionerna från de kunder jag är ansvarig för känner verkligen att vi är alerta och på G, vi är passionerade, de ser att vi verkligen brinner för det här. Helt enkelt inte bara en investering, utan de får verkligen valuta för de pengarna de satsar på reklam i vår kanal. Inte bara en Media-jätte som vill suga in en stor påse pengar, utan de får mycket mer av mjuka värden också. Det känns som våra lyssnare tar till sig reklamen på ett bra sätt, då vi lägger ut max 4 minuter reklam per timme. Jackpot helt enkelt.

Hur har ni utvecklats?

Det har hänt så extremt mycket det senaste året då vi fått in flera nya programledare, de bidrar med sina kunskaper och skapar och förbättrar formatet i stort. Marknaden har ju också förändrats då Rockklassiker och Bandit försvunnit från etern i västkust-regionen. Vi får ett helt annat engagemang från lyssnarna efter det. Det är som att vi tillsammans med de utvecklar Pirate Rock, vi tar in mycket av deras synpunkter, sätter det i ett sammanhang som får våra shower att bli ännu lite roligare att lyssna på.

Vi har bra dialoger sinns emellan oss inom Pirate Rock och att vi vågar jobba utanför boxen. Detta har gjort att vår produkt blivit ännu starkare och bättre. Vi gör detta för att vi tycker det är riktigt kul, ett privilegium rent ut sagt. Nu i februari gjorde vi en lyssnarundersökning, vi hade aldrig gjort det för att det är så dyrt. Vi sparade ihop pengar för att kunna göra detta. Man ringde runt till personer i Kungälvs- och Ale-regionen för att ta reda på deras radio-vanor. Det visade sig att var tredje person lyssnar på vår kanal, vilket skapar ett snitt på 25000 unika lyssnare per dag, bara på FM-bandet. Tittar vi på våra internet-lyssnare så ligger de på ungefär mellan 2500-3000 unika lyssnare per dag. Våra lyssnare är 65% män och 35% kvinnor i åldrarna 19-55 år. Vi har även märkt att vi börjat få lyssnare utanför Sverige och då inte bara svensktalande. VI har fått mail från bland annat personer från Nederländerna som säger att de lyssnar på vår kanal hela tiden, de förstår inte skvatt vad vi säger, men tycker vi spelar otroligt mycket bra rockmusik.

pirate-rock-eftermiddag

Hur ställer ni i frågan om att satsa mer kommersiellt, dvs jobba med det på heltid?

Den frågan har vi fått 100-tals gånger, det är många som tror att vi ägs om MTG eller Bauer Media. Men det är ju faktiskt jag och min pappa som äger detta, ingen media-magnat. Och faktum är att vi inte är intresserade av att köra detta på något annat sätt, för att just drivet, passionen ska finnas där och inte bestämmas av några penningstinna personer. Vi fick till och med frågan via Facebook häromdagen från en lyssnare. ”Ni som är så himla bra, kommer säkert bli uppköpta snart och då blir det ju samma smörja som på alla andra kanaler”. På detta svarade jag med väldig tydlighet: ”Det kommer ALDRIG hända, så länge jag lever. Det svär jag på”. Vi vill inte bli så där, vi gör det för vi älskar detta mest av allt och vill inte påverkas av de kommersiella krafterna.

Har ni fått någon medial uppmärksamhet som hjälper till med spridandet?

Västnytt gjorde ett inslag för en liten tid sedan, och det skedde på grund av att chefen på TV-kanalen är en trogen lyssnare och sa till en av reportrarna att sticka ut till oss och filma ett reportage om mig och radiokanalen. Kungälvsposten, Ale-kuriren, lite webzines, men annars är det mycket ”word of mouth” som gjort att vi växt. Vilket är ju bästa sättet så klart.

Förutom era vanliga programpunkter, är ni ute och bevakar saker som event, festivaler och liknande? Tar ni in gäster i era program?

Vi har ett bra samarbete med både Warner Music och Sony Music, som ser till att vi får bra och intressanta gäster till våra program. Några av gästerna har varit Myles Kennedy, In Flames, Airbourne, Shinedown, Sixx AM och Halestorm. Vilket är både stort och kul att kunna leverera detta till våra lyssnare.

Vi är så klart ute mycket på konserter som vi pratar om i våra sändningar. Vi har även anordnat årliga fester. Första året hade vi 70 gäster, andra året 250 gäster och nu det tredje året var vi på Brewhouse i Göteborg, vi slog på stort och var rejält nervösa hur det skulle gå. Men vi sålde slut, vilket innebär 700 gäster. Band som spelade den gången var Lillasyster tillsammans med Corroded, Demotional, Outshine och Twin. Vi körde som en mini-festival. Vi får in mycket band till studion, vi har bland annat en programpunkt som vi kört sedan starten som heter Lokala Pirater. Det jag kände när jag jobbade på Bandit var just avsaknaden av lokala band. Det finns ju så himla mycket bra rockband ute i landet som inte får den uppmärksamhet de egentligen förtjänar. Det gjorde mig nästan lite ledsen att vi var tvungna att säga nej till alla dessa band som hörde av sig. Så vi sa redan tidigt i uppstartsfasen att vi måste ha en stående programpunkt där vi kan ta in de lokala osignade banden. Vi har som sagt en programpunkt som heter Veckans Band där vi uppmärksammar band från hela vårt avlånga band som behöver få mer uppmärksamhet. Vi spelar deras musik intensivt under en vecka, gör en intervju om det hinns med, sen lägger vi ut på vår hemsida. Detta boostar ju inte bara vår kanal, utan även banden. Alla vinner ju på detta. Lokala pirater är en stående punkt som körs varje dag, dvs inte intervjuer varje dag, men vi spelar deras musik 4-5 gånger per dag.

Hur väljer ni ut banden?

Vi lyssnar igenom precis all musik som skickas till oss, sen väljer vi ut det som passar vårt format. Det är ju svårt att spela döds-metall på morgonen, men vi försöker skapa möjligheter för att så mycket musik som möjligt kan spelas under våra sändningar. Vi har ju specialprogram för den mer extrema musiken och där finns ju utrymme för till exempel nya döds-metalband att spela deras musik.

Hur spelar ni intervjuer med banden?

Oftast kommer de till studion, men en del görs via telefon eller på plats på konsertarenan inför en konsert.

 

Medielandskapet behöver verkligen passionerat älskande entreprenörer som till exempel AntoninaPirate Rock, mig själv på Rockbladet plus podcasten Rock Dudes och alla andra eldsjälar som driver sina egna bloggar eller större magasin. Jag vill kalla oss för alternativa medier, och mest för att vi vågar gå vår egen väg, helt utanför alla normer. De fördelar vi har jämfört med kommersiella eller hårt journalistiskt styrde medier är att vi kan testa våra nya idéer egentligen helt i realtid. Inga långa beslutsvägar eller andra hänsynstagande.

Vår stora gemensamma nämnare är att vi älskar musik, vi älskar vårt jobb och vi struntar fullkomligt i om vi tjänar en spänn på vår verksamhet. Vi bryr oss bara om att våra läsare och lyssnare får ett mervärde de antingen, läser, tittar eller lyssnar på. Och kanske framför allt i vår nisch, att lyfta fram all tänkbar Rock n Roll.

Som Joel O’Keffee sagt flera gånger:
Rock n Roll is the meaning of Good Times and Happy Times. Bring the Rock n Roll to the people.

SKRIBENT: Jonas Lööw (jonas.loow@rockbladet.se)
FOTO: Pirate Rock
INTERVJU: Antonina från den lokala radiokanalen Pirate Rock

FAKTA - PIRATE ROCK

| HEMSIDA | FACEBOOK | YOUTUBE | INSTAGRAM |

pirate-rock-logga-standing


Stöd ROCKBLADETFACEBOOK
Klicka på LIKE i den högra kolumnen eller besök oss på FACEBOOK


Relaterade artiklar