Heavy Metale ligger bakom Black Christmass festivalöl

Heavy Metale har i ett samarbete med Nääs Gårdsbryggeri i år gjort festivalölen till Black Christmass. Det är en svart lager med toner av rostad choklad och karamelliserad malt. En öl med en tydlig smak av malt och humlens bitterhet. Jag fick provsmaka den och för egen del så var det en öl precis som jag vill ha den, det var 10/10! Flaskan har en snygg etikett med en bild av Norrköpings industrilandskap vilket är mycket passande eftersom det är just där Flygeln finns som är lokaliteterna för festivalen.

 Heavy Metale AB som de numera heter efter nylanseringen samarbete med det för Norrköping lokala bryggerriet Nääs Gårdsbryggeri från Ydre. Ett samarbete som Lina säger har gett företaget en stark plattform att stå på, bryggeriet är etablerat och har en extrem hög kvalitet på sin öl. Heavy Metales koncept går ut på att ölen och musiken bildar ett oerhört starkt band. De tidigare ölen Wolf Pale Moon Ale och Sweet Lovin kommer att finnas kvar i sortimentet de har dock fått en ny twist, tyckte man om de förut säger Lina så kommer man upptäcka att de fått ytterligare en smakdimension som gör dem än mer balanserade och ännu godare, men ingredienserna är i princip de samma. I Wolf Pale Moon Ale har exempelvis andelen bitterhumle minskats en aning och en torrhumling har lagts till, något som utvecklat denna redan goda öl.

heavy-metale-bc-2016-1

Loggan är lite ändrad, fokus ligger mer på den än tidigare och QR – koden kommer få en mer framträdande plats då den är oerhört viktig för Heavy MetAles koncept. Allt har startat i en passion för rock och QR-koden ger dig en spellista som är kopplad just till den ölen som du håller i din hand. Är det som i Wolf – ölens fall, ett bandöl är QR-koden, bandets senaste skiva. Är det en festival-öl är det en spellista över festivalens akter. Heavy MetAles egna öl har i sin tur olika spellistor, Sweet lovin , även kallad ”hångelölen”, är en tribute till power ballader. Hard Hitting IPA presenterar de bästa hårdrocks hitsen genom tiderna. Dead Mans Hop DIPA, är en hyllning till bortgångna rockhjältar.

Idag består Heavy Metale AB av:

Styrelseordförande och affärsutvecklare : Michael Lindahl

Miss Sweet Lovin’ – Mäss och Festivalansvarig: Martina Öberg

Mr Hard Hitting – Mäss och Festivalansvarig: Johan Öberg

Marknadskommunikatör och konceptansvarig: Lina Simonsson                                     

Under 2017 kommer vi att kunna se dom ute på olika mässor men de har även diskussioner med olika festivaler och band för att precis som på Black Christmass ta fram en specifik profil öl. Lina säger att en festival eller ett band ska vara stolta över sitt varumärke och känna att de verkligen kan stå för den ölen som de sätter sitt namn på. Här är det verkligen viktigt med kvaliteten och att man för diskussioner om vilka smaker som ska finnas och prova ut en öl som verkligen passar med bandet/eventet! Lina kan inte i dagsläget avslöja vilka festivaler och band hon har diskussioner med just nu men det kommer bli en hel del roliga nyheter att presentera under 2017. Bandöl har för en del fått en dålig klang just för att många rockband i synnerhet stora rockband tar vilken öl som helst och sätter sitt namn på. Något Lina vill arbeta bort. Musiker om några jobbar så oerhört hårt för att skaffa sig ett varumärke, därför bör de vara väldigt noga med vad namnet sedan används till.  

heavy-metale-bc-2016-1

Att samarbeta med olika artister och festivaler är ett bra koncept och nog hör öl och bra musik ihop. Det är det som Heavy Metale vill göra, de är nischade för rockälskare av olika genres och de vill att smakerna ska gifta sig med musiken. Lina är den som står för många av idéerna och konceptet, i Michael har hon funnit en kompanjon med ett affärsdrivande och långsiktigt tänk, vilket är viktigt för utveckling och överlevnad, en pusselbit som tidigare fattades. Johan och Martina i sin tur är Heavy MetAles härliga ambassadörer och ingen som träffar dem kan undgå vad företaget står för. Nu känner de alla att de har en stark plattform att stå på, där de kan utvecklas och arbeta med det de brinner för, bra öl och bra musik! För dem är det en självklarhet att det ska vara en win-win situation, artisten ska lyfta Heavy Metale likväl som de lyfter artisten eller festivalen. Kan vi inte göra en öl som de känner sig stolta över så är vi helt enkelt fel för dom !

Älskar man en god IPA, APA, lager osv så kan man inte låta bli att älska deras öl. Jag föll för deras smaker när de gjort ölen till Mörkaste Småland och Crucified Barbaras öl. Dessutom är de ett härligt gäng som smittar av sig med glädje och god öl! Det ska bli spännande och se vart vi kommer att se dom dyka upp under 2017!

SKRIBENT: Christina Wernersson (christina.wernersson@rockbladet.se)
INTERVJU: Lina Simonsson (VD för bryggeribolaget Heavy Metale)


Stöd ROCKBLADETFACEBOOK
Klicka på LIKE i den högra kolumnen eller besök oss på FACEBOOK


Relaterade artiklar