Skivrecension – Blister Brigade, The Executioner

Efter en lång och utdragen väntan efter debutalbumet To Serve And Punish släpptes år 2013 är den äntligen här. The Executioner har retats med fansen länge nog, videor och teasers har släppts med jämna mellanrum, och den nionde december kom äntligen albumet.

Fire At Will inleder albumet med ljudet från en rockkonsert, tankarna far direkt till Sweden Rock Festival precis när sista bandet går på. Förväntan går att höra och det inledande riffet från den vinande gitarren låter exakt likadant som titeln på låten. Att det är snabbare snärtande fingrar som slår på strängarna är oundvikligt att lägga märke till, när sedan sången börjar är det omöjligt att inte börja röra sig i takt med melodierna. Trummorna är hårda, gitarrerna vassa som trasigt glas och basen ger ett sådant undertryck att gitarrerna lyfts högre och högre. Tempot är snabbt och det är imponerande att Gustav trots detta tydligt förmedlar texten. Med en mörk, respektingivande röst tar han med oss igenom ett slagfält fyllt utav huggande riff och trasiga skärvor, som vasst skär den som vågar försöka sig på att komma till nästa spår. The Executioner som även är titelspåret börjar med underskön akustisk gitarr och en röst som låter som den förmedlas genom en gammal grammofon. Ljusa slingor av en elgitarr hörs svagt några sekunder innan tempot drar på igen. Snabba slag på virvel och bas är fina kontraster till den lite uppgivna, mjukare rösten, tempot är lite långsammare på rösten än instrumenten, men det är mer än rätt så. Gitarrerna är det som står i centrum och hörs tydligt och bra, två minuter in i låten ökar slagen på trummorna och pickar i öronen för att sedan återgå till virveln.

Dollargod inleds med eggande gitarrer och ett kort koncist ord yttras med sådan fart att du undrar om du verkligen hörde rätt, men innan tanken ens hunnit skapas tar instrumenten över. Riffen är ännu vassare och skär rakt igenom det höga tempot som ökas mer och mer, en bra hålligång låt. Landslide för oss tillbaka till den akustiska gitarren, men denna gången finns där även inslag av något som liknar en cellos mörka vibrationer. Cymbalerna på trummorna är tydliga inslag, slagen faller i sådan mjuk fart att det låter som en tamburin, innan refrängen uppstår en kort paus, för att tas över av en tyngre bas och raspig whiskey och cigarr-röst. Men det hörs tydligt att detta är gitarrernas röst och det markeras hårt genom ett slipat riff efter refrängen. This Asylum lockar till lyssning flera gånger om, det är något med hur melodin synkas med instrumenten och sången som får hela ditt inre i gung och när albumet sedan avslutas med Abomination Road övergår det till en sakta, vaggande känsla. En mjukt talande röst skapar en känsla av tyngder på axlarna, kombination av akustiska gitarrer och två röster som kompletterar varandra, trots olika tonarter skapar inre rysningar. Där finns både styrka, men också svaghet och medlidande, elgitarrernas knäppande strängar och ljuva trummor är kristallklara inslag i denna vackert hårda ballad. Inräkningen genom trummorna som slår två och en halv minut in i spåret och höjningen av toner när refrängen kommer, det är just det som gör att låten går varv efter varv i skivspelaren och trots att den undertryckta gråten gör ont, så fortsätter du ner på vägen mot slutet av ditt liv tillsammans med Blister Brigade, som sakta går bakom.

14732157_1619762428049309_1809692762036874632_n-1

SKRIBENT:  Gabi Mattsson (gabi.mattsson@rockbladet.se)
BAND: BLISTER BRIGADE