Sabaton redo att möta de svenska fansen

Ifjol släppte Sabaton albumet "The Last Stand" och headlineade på Sweden Rock. Nu är det dags att ge sig ut på de svenska vägarna igen, med turnépremiär i Norrköping 17 mars. – Var vi än är, så är alla överens om att vi är ett bättre Sabaton än tidigare. Vi har satsat på show, säger basisten Pär Sundström.

För tillfället är bandmedlemmarna i Sabaton hemma i Sverige och återhämtar sig efter att ha turnerat, senaste spelningen var i München. De drar igång igen om ungefär en vecka med konserter i Finland och Estland. Pär Sundström berättar att både bandet och crewet lidit av olika sjukdomar, som förkylningar och magsjuka, under turnén hittills.

– Att vara sjuk är det sämsta som kan hända på turné. Vi lever tätt inpå varandra allihopa och smittan sprider sig fort. Vi kan ju inte sjukskriva oss, utan måste köra i alla fall. Sedan känner man sig besviken över att man inte riktigt orkar prestera till 100 inför fansen, men samtidigt är det troligtvis bara vi i bandet som märker av det som tydligast, anser Pär.

2016 var ett händelserikt år för Sabaton, med både nytt album, egna festivalen "Sabaton Open Air", Sweden Rock och turnérande på dagordningen. De tvingades också till att byta medlem, efter att gitarristen Thobbe Englund valde att lämna bandet, för att satsa på egen musik.

– Vi saknar Thobbe och hans upptåg, men allting har gått till på bästa möjliga sätt och fansen har varit mycket förstående. Något som är väldigt kul är att fansen följer Thobbes nya musikprojekt också, så de lyssnar på både honom och Sabaton, säger Pär med värme i rösten.

Bandets senaste tillskott och därmed Thobbe Englunds efterträdare är Tommy Johansson, som faktiskt var aktuell redan 2012 när majoriteten av Sabatons originalmedlemmar lämnade över rodret till andra. När Tommy fick förfrågan om att gå med i bandet 2012 tackade han nej eftersom han då hade fullt upp med egen musik. När han nu fick frågan igen var det dock ingen tvekan.

– Tommy har varit ett stort Sabaton-fan. Han har spelat in flera covers av våra gamla låtar och vi har träffat honom många gånger under årens lopp efter spelningarna. När han nu tackade ja till att spela med oss så behövde vi inte ens ha en audition eftersom vi redan visste vad han gick för. Allting har fungerat, förklarar Pär.

Pär tror att konceptet till de framgångar som Sabaton uppnått är att de varit ett flitigt liveband samt att de kört sin grej enda sedan starten. På ett år gör de cirka 150 konserter i flera länder och istället för att signa sig till ett multinationellt skivbolag har de hållit sig till ett independentbolag för att kunna fatta beslut själva och få utlopp för kreativiteten.

– Vi har inte haft en hit på radio eller liknande men det är svårt att nå ut på det sättet som metall-band. Det tar tid att bygga upp en fanbase. Det går hela tiden uppåt för oss även om det inte går fort, anser Pär.

Han framhåller att det är tack vare det intensiva turnerandet som man lyckas skapa sig en publik, runtom i flera länder. Det viktigaste är att vara lyhörd. Ifall fansen har förslag på vad bandet borde göra så tar Sabaton alltid till sig det och kollar vidare på möjligheterna.

– Vill man ha en trogen publik ska man lyssna på deras respons och det tycker jag vi gjort bra. För 10-15 år sedan såg vi 18-åriga killar i Tyskland stå i publiken och nu idag står samma killar där, som familjefäder och sjunger fortfarande med i låtarna som kördes då de var 18 år gamla, plus det nya materialet. Att bevittna sånt är en toppenupplevelse, säger Pär med ett litet skratt.

Den 17 mars så är det dags för bandet att återigen ge sig ut på de svenska vägarna. Under en intensiv period mellan 17 mars och första april ska bandet bland annat besöka Luleå, Sandviken, Lund och Stockholm. Pär berättar att när det kommer till den svenska publiken är en stor del av dem unga, många av dem är mellan 8-15 år gamla, men även övre medelåldersfans dyker upp. En anledning till åldersblandningen tror han beror på den utspridda turnéplanen.

– Vi försöker vara så tillgängliga som möjligt. Det är inte lätt för exempelvis en familj att åka till Göteborg eller Stockholm för att se en konsert. Sådant slutar oftast med att några få åker, medans en annan stannar hemma med barnen. Därför ser vi till att också besöka de mindre städerna. Vi vill vara tillgängliga och bygga upp fanbasen, berättar Pär.

Han avslöjar att inför spelningar på hemmaplan är det ofta lite extra förberedelser. Bandet har filmat varje konsert de gjort senaste månaderna, analyserat detaljer som kan ändras eller tas bort samt kollat över hur man ska lägga upp scenshowen. I Sverige kan publiken också räkna med att en och annan svensk låt spelas, vilket inte händer i andra länder.

– Våra målgrupper varierar beroende på var vi befinner oss. Därför gör vi om vår låtlista och ser över hur vi ska föra oss på scenen. Många band kör exakt samma repertoar oavsett var de befinner sig, för att alla ska få se samma. Vi jobbar inte så, vi vill göra det bästa för varje publik. Och det som är den bästa showen i exempelvis Portugal eller Bulgarien behöver inte vara den bästa showen i Sverige, berättar Pär.

Han avslutar samtalet med att hälsa till de svenska fansen: "Ni som kommer och ser oss kommer se skillnad. Vi har tagit ett stort steg framåt vad gäller showen och var vi än varit senaste tiden har alla varit överens om att vi är ett bättre liveband än tidigare och att vi är ett bättre Sabaton. Vi kommer inte ge oss förrän varje fan kan gå hem nöjd".

Skribent: André Millom (andre.millom@rockbladet.se)
Foto: PRESS


Stöd ROCKBLADETFACEBOOK
Klicka på LIKE i den högra kolumnen eller besök oss på FACEBOOK


Relaterade artiklar