Skunk Anansie intar Cirkus och Skin pratar om deras nya show

"Skunk Anansie" med "Skin" i fronten erövrade världen med sina starka åsikter och mycket attityd på och utanför scenen under senare delen av 90-talet. Efter uppehållet på 00-talet kom bandet tillbaka med samma passion för sitt sound, men med en större självsäkerhet. I slutet av förra året släppte de deras nya skiva "Anarchytecture" som flitigt har rosats av både fans och kritiker. Ett härlig symbios mellan grooviga riffs och basgångar, electroinfluerat sound och Skins fantastiska röst. Nu är återigen dags för Skunk Anansie att spela inför sina svenska fans, på tisdag nästa vecka intar de Cirkus-scenen i Stockholm med sin nya produktion. Vi tog ett snack med Skin. Mer om det kan du läsa nedan.

Skunk Anansie bildades 1994 i London och blev snabbt ett av Storbritanniens mest hyllade band; ett band som stod ut i nittiotalets musikklimat – för tunga för den dåvarande britpop-scenen med mer gemensamt med den amerikanska grunge- och alternativrockvågen med artister som Nirvana, Pearl Jam och Rage Against Machine. Med ett unikt sound som skar genom det brittiska musiklandskapet – ett vilt, smutsigt och politiskt sound som frontfiguren Skin benämnde som “clit rock” – kom att inspirera en våg av feministiska band som stod upp mot den manliga hegemonin inom rockmusiken. Samtidigt som Skunk Anansie etablerade sig som en av världens mest fascinerande liveakter släppte de en rad hyllade album under nittiotalet, som avslutades med att de headlineade Glastonburyfestivalen 1999. Efter att ha tagit paus 2001 återvände Skunk Anansie 2009 och har sedan dess har de hunnit släppa tre nya album – senast kritikerrosade Anarchytecture som anlände i slutet på förra året.

Anarchytecture har Skunk Anansie tagit sig an ett mer groovebaserat sound utan att förlora sin kärna, och i liveformat är de fortfarande lika elektriska som alltid, ledda av musik- och modeikonen Skin och hennes falsettsång.

Vi på Rockbladet fick en exklusiv pratstund med sångerskan Skin, där vi pratade om hur det var att slå igenom i England under den stora brit-pop-eran. Hur det numera är att släppa deras musik på eget skivbolag. Hur upprörd hon är på delar av musikbranschen. Och till sist hur roligt hon och de andra i bandet tycker det är att spela live.

 Skunk Anansie med Skin i fronten tog många lärdomar av sin stora framgång i slutet av 90-talet. Trots att de lyckades erövra världen med sin musik, så kände de en stor frustration framför allt gentemot delar av musikbranschen. Skin berättar att de kände sig utnyttjade och överkörda, hon tyckte att major-skivbolaget pratade över deras huvuden.

– Om du har samma inställning som de hade på 90-talet, där du tecknat avtal med ett stort skivbolag. Inget fel med det, men du har till exmpel ingen kontroll på vad pengarna används till, att de kan använda en hel del dina pengar på onödiga saker som dyra middagar och andra ointressanta saker. Du som band eller artist har ingen som helst kontroll på det.

 På den tiden Skunk Anansie slog igenom var det mer eller mindre nödvändigt att ha skivkontrakt och använda deras kanaler för att nå ut med sin musik över huvud taget. Idag kan nystartade bandet jobba med sin grej på egen hand via sociala medier.

– Jag tycker att sociala medier är riktigt bra, det finns både positiva och negativa delar så klart. Men det är en bra plattform för nya band, där kan du marknadsföra dig och kommunicera med dina fans på ett direkt och bra sätt. Innan sociala mediers intåg var du tvungen att betala skivbolag eller PR-företaget för all reklam via tidningar, radio- och tv-reklam. Nu kan du sprida ditt band och din musik helt själv. Facebook Live är till exempel ett riktigt bra verktyg, där du kan visa upp vad du pysslar med just i detta nu. Sociala medier som Facebook används också för skivbolagen som ett verktyg där de kollar på följar-antal för ett band, och värderar det inför att kontraktera ett nytt band. Banden måste lära sig att få ihop helheten tillsammans innan de kan ta nästa steg och skriva på ett skivkontrakt. Detta gör att band och artister har möjlighet att skapa sig en bättre förståelse både vad de kan få och vad de vill få ut av ett samarbete med ett skivbolag.

 Skunk Anansie driver sedan sju år tillbaka sitt egna skivbolag, Boogooyamma,  och har på så sett skaffat sig 100 procent kontroll på sin musik. Det är en väg som inte är till för alla band och artister, men för Skin har hennes mannar var det ett viktigt beslut.

– Vi jagar inga skivkontrakt numera, vi tror inte att skivbolagen kan göra det bästa jobbet för oss på den globala marknaden. Eftersom du skriver kontrakt med det landets skivbolagsdel du befinner dig i världen. Vilket i bästa av världar betyder att den delen brinner för din musik och jobbar för nå ut med den till så många som möjligt. Men när du går utanför landets gränser så ligger du helt i händerna på att bolaget har andra personer där som vill jobba hårt för dina releaser, men har man otur så hamnar det hos en person som mer eller mindre blivit tvingade att ta detta mot sin egen vilja. Och det är ju inte optimalt för någon av oss. Nu när vi släpper vår musik via eget skivbolag, så kan vi handplocka samarbetspartners på den globala marknaden och skriva samarbetsavtal med olika partners beroende på vilka länder de verkar i och brinner för vår musik. Det tycker vi blir mycket bättre för alla parter som är inblandade.

På tisdag nästa vecka ska Skunk Anansie spela på Cirkus i Stockholm. De har gått All-In och skapat en stor scen-produktion som de är otroligt nöjda med.

– Den här turnén är annorlunda på många sätt. Låtlistan är omgjord mycket jämfört med föregående turnéer. Vi spelar flera låtar som vi antingen inte har spelat på länge eller har inte spelat alls live, som till exempel Tracy’s Flaw. Vi kommer självklart att spela flera nya låtar, Victim och  Without från Anarchytecture, som vi aldrig har spelat live förut. Det ska bli otroligt kul att få framföra dem nu och det kommer att finnas många nya saker som händer för både oss som band och för alla fans där ute. Vi har dessutom kostat på oss en helt ny scen-produktion. Den fullskaliga versionen av produktionen innehåller bland annat sju stora skärmar som kommer skapa en otroligt bra helhet, som tyvärr inte kommer få plats på alla arenor, eftersom vi också kommer spela på en del mindre ställen också. Vi ser fram otroligt mycket att få spela inför våra svenska fans.

Har du inte köpt biljetter till deras spelning på Cirkus, så köper du dem enklast via Ticketmaster.se.

SKRIBENT: Jonas Lööw (jonas.loow@rockbladet.se)
INTERVJU: Skin Dyer / Skunk Anansie
AKTUELLA MED: Spelar på Cirkus i Stockholm 28 februari
BILJETTER: Ticketmaster.se

BANDFAKTA – SKUNK ANANSIE

MEDLEMMAR

Skin – lead vocals, guitar, theremin
Martin "Ace" Kent – guitar, backing vocals
Richard "Cass" Lewis – bass, guitar, backing vocals
Mark Richardson – drums, percussion, backing vocals

| HEMSIDA | FACEBOOK | SPOTIFY |


Stöd ROCKBLADETFACEBOOK
Klicka på LIKE i den högra kolumnen eller besök oss på FACEBOOK


Relaterade artiklar