Revelations Gatekeeper är en tilltalande uppenbarelse

Tycker du att hårdrock och metal var bättre på 70- och början av 80-talet men vill ändå hitta nyare band att lyssna på och följa? Då ska du ge Stockholmskvartetten Revelations debutalbum Gatekeeper en chans. 

Annons
Annons
Annons
Annons

Rockbladet blir, precis som övrig musikmedia, överösta med förfrågningar från band som vill ha sina alster recenserade. Som personligt webzine i rockens namn där alla jobbar ideellt får man som skribent vara lite restriktiv och välja ut det man gillar för att skriva om. Detta gör såklart att rejäla sågningar längs de berömda fotknölarna inte så ofta förekommer på Rockbladet, speciellt inte av nya band som vill få sin musik hörd. Revelations tillhör den där skaran av albumdebutanter som jag fastnade för efter bara några lyssningar. Men utan trummisen Janne Backlunds envetna heads-up hade jag nog inte upptäckt dem. Det finns helt enkelt alldeles för mycket bra musik och för lite tid så en driven tjatmoster som herr Backlund behövs i alla band. 

Bandet har sedan starten 2012 släppt några singlar och en EP i form av Warning samt också hunnit med att byta sångare två gånger(?!). På turnémeritlistan står gig med bland andra Paul Di'Anno, Chris Holmes (W.A.S.P.) och Neon Rose samt Getaway Rock Festival 

I sann Do It Yourself-anda släpptes igår den första fullängdaren på egna bolaget Revelations Music som än så länge endast finns att spisa på en streamingtjänst nära dig. I september kommer även fysiska släpp på LP + CD och då via ett större skivbolag.

Det vilar mycket 70-tals hårdrock i allmänhet och Black Sabbath i synnerhet över de nio spåren på Gatekeeper och det är sällan fel. En av de allra bästa låtarna, Disillusion, inleder med gött tuggande i riffen och sångaren Lasse Gudmundssons primalskrik. Instrumentala Nowhere Near the Sun är ett lekfullt Maiden på progressivt humör men hade gärna fått vara någon minut längre (extended live version kanske?). Låtlängden är annars doomigt föredömlig där mer än hälften av låtarna är över fem minuter och ingen underskrider fyra. 

"My life, my faith, is never to be born again" förkunnar Gudmundsson i suggestiva Grip of Darkness som tidigare släppts både som singel och video. Fullt förståeligt att man vill ha med den på Gatekeeper också då den med konkurrens av tidigare nämnda Disillusion är det starkaste man spottat ur sig hittills. Trots de tydliga influenserna så får Revelations till något eget här och plattan lär säkert utöka fanskaran både i och utanför Sverige. 

Den 6:e september lirar man tillsammans med Neon Rose Undergången (Nalen) i Stockholm. Övriga, hittills spikade, speldatum är:

19/8 Backstage Rockbar, Trollhättan
23/9 Denim & Leather, Jönköping
4/11 Backstage, Varberg

BETYG: 
SKRIBENT: Fredrik Blid (fredrik.blid@rockbladet.se)
BAND: Revelations
ALBUM: Gatekeeper
RELEASEDATUM: 2017-06-16
SKIVBOLAG: Revelations Music
BÄSTA LÅTEN: Disillusion och Grip of Darkness

LÅTLISTA – GATEKEEPER

  1. Disillusion
  2. Shooting Angels
  3. Son of Morning
  4. Nowhere Near the Sun
  5. Everything to Lose
  6. Grip of Darkness
  7. Timebomb
  8. Strange Dreams
  9. Gatekeeper

BANDFAKTA – REVELATIONS

MEDLEMMAR

Lasse Gudmundsson – lead vocals
Anders Stafrén – Guitar
Daniel Ramirez – Bass
Janne Backlund – Drums

DISCOGRAPHY

Warning – EP (2013)
Gatekeeper (2017)

HEMSIDA FACEBOOK


Stöd ROCKBLADETFACEBOOK
Klicka på LIKE i den högra kolumnen eller besök oss på FACEBOOK


Relaterade artiklar