Det brittiska imperiet slår tillbaka – Elton John på Grönan

The Temple of the Jedi Order beskriver jediismen som en religion där “Kraften” är den helt och hållet närvarande och metafysiska kraften, som är fundamental för universums utformning. Det är till ”Kraften” en jeditroende vänder sig, inte till gud. I Storbritannien fanns 2011 hela 177 000 människor, som uppgav att de har jediismen som religion. Det gjorde den till den sjunde största tron i Storbritannien. 

Annons
Annons
Annons
Annons

Jag har inte lyckats att utröna om medlemmarna i det brittiska imperiet ses som fiender till de som bekänner sin tro till jediismen. Elton John har varit kommendör i Order of the British Empire, sedan 1995 och blev adlad av Drottning Elizabeth II i februari 1998. Anledningen till att Elton John adlades var hans omfattande välgörenhetsarbete. Det borde rimligen gå hand i hand med det arbete om moralisk förbättring, som jediismen säger är central i tron och tillämpningen av tron på ”Kraften”.

Elton John har också skrivit musiken till musikalen Billy Elliott, som under hösten spelas på Stockholms stadsteater och på många andra ställen världen över. Den 6 juli 1971 stod Elton John Gröna Lunds Stora scen för första gången. Det är alltså nästan på dagen 46 år sedan. Det är svårt att inte bli imponerad över att han lyckats hålla sin karriär igång i ett halvt sekel. Ikväll har han med sig ett band som består av Nigel Olsson (trummor), Davey Johnstone (gitarr), Matt Bissonette (bas), John Mahon (slagverk) och Kim Bullard (keyboard).

Det adliga besöket från Storbritannien intar nöjesparken på Kungliga Djurgården ikväll. Parken stängde insläppet redan klockan fem. Då var det lapp på luckan för resten av dagen. En kvart innan Sir Elton John kliver på scenen börjar det droppa små, små regndroppar. Det startar med "The Bitch Is Back", "Bennie and the Jets", "I Guess That's Why They Call It the Blues" och "Take Me to the Pilot". Det är en spelsugen Elton John, som bjuder upp ikväll. Han fortsätter med "Daniel", "Looking Up", "A Good Heart" och "Philadelphia Freedom". De två sistnämnda är kvällens svacka i mina öron.

Nästa låt introducerar Sir Elton med att prata om de senaste mörka månaderna i England med flera terroristattacker. Han passar också på att kritisera Donald Trumps tweetande var femte minut. I "I Want Love" projiceras också kärleken till flera andra terrordrabbade städer. Där den svenska huvudstaden är en av dessa. Därefter bjuds inledningsduon från albumet "Madman Across The Water", som släpptes 1971. Det är oemotståndliga "Tiny Dancer" och den mycket svängiga "Levon". Duon följs av ett längre flygelsolo från Sir Elton innan han startar en fantastisk "Rocket Man (I Think It's Going to Be a Long, Long Time)". Det är en ljuvlig resa vi får åka med på. Efter den vandrar han runt scenen och tackar publiken med ett kroppsspråk som den bäste Ozzy Osbourne. På scenen i övrigt är det män klädda huvudsakligen i svart. Sir Elton själv är alldeles glittrande med gyllene skor, guldrevär på byxorna och stort guldemblem på ryggen. 70 år ung med en glöd och energi som få långt yngre har. Rösten är briljant när han spelar sin flygeldrivna rock.

Det är sedan dags för det svåraste ordet att få över läpparna. "Sorry Seems To Be The Hardest Word" guidar oss vidare till ännu mera klassiska "Your Song". "Burn Down the Mission" tar vid innan vi får "Sad Songs (Say So Much)". Efter den förklarar Sir Elton sin kärlek till publiken och berättar hur han älskar att spela för oss, som dyker upp på kvällar som denna. Med solen på väg ner passar det utmärkt med "Don't Let the Sun Go Down on Me" från 1974. Under blir det en hyllning till George Michael, som dyker upp på den stora skärm som projicerar film hela kvällen. Låten sjöng de två tillsammans bl.a. på Live Aid 1985. Energinivån går sedan upp ett par tre snäpp med rockiga kvartetten "I'm Still Standing", "Crocodile Rock", "Your Sister Can't Twist (But She Can Rock 'n Roll)", och "Saturday Night's Alright for Fighting". Alla vandrar snabbt av scenen, men det tar inte lång tid innan Elton John själv för att avsluta kvällen.

Avslutningen framfördes också i specialversion på prinsessan Dianas begravning i september 1997. Från scenen ikväll blir det originalversionen från 1973 av den vackra, vackra "Candle In The Wind" som blir den kungliga avslutningen på den här underbara konsertkvällen. Regndropparna har slutat för länge sedan och de märktes knappt av annat än som någon form av glädjetårar från en högre makt.

 

BETYG :
SKRIBENT: Anders Nyström (anders.nystrom@rockbladet.se)
FOTOGRAF: Joanna Hemmingsson (joanna.hemmingsson@rockbladet.se)
KONSERT: Elton John
ARENA: Gröna Lund / Stockholm
DATUM: 2017-07-02
BÄSTA LÅTEN: ”Candle In The Wind” är svår att motstå.
BÄSTA MINNET: Är Elton Johns spelglädje och låtarna från början av 70-talet, som får mig att vilja gräva fram plattorna som kom då ur Spotify-källaren när jag är på väg hem.
SÄMST: Att Sir Elton John faktiskt inte spelade två och en halv timme, som Gröna Lund uppgav på Facebook tidigare i veckan. Det känns som att ha blivit rånad på en halvtimme.

LÅTLISTA – ELTON JOHN – GRÖNA LUND

The Bitch Is Back

Bennie and the Jets

I Guess That's Why They Call It the Blues

Take Me to the Pilot

Daniel

Looking Up

A Good Heart

Philadelphia Freedom

I Want Love

Tiny Dancer

Levon

Rocket Man (I Think It's Going to Be a Long, Long Time)

Sorry Seems To Be The Hardest Word

Your Song

Burn Down the Mission

Sad Songs (Say So Much)

Don't Let the Sun Go Down on Me

I'm Still Standing

Crocodile Rock

Your Sister Can't Twist (But She Can Rock 'n Roll)

Saturday Night's Alright for Fighting

Candle in the Wind


Stöd ROCKBLADETFACEBOOK
Klicka på LIKE i den högra kolumnen eller besök oss på FACEBOOK