SIMO släpper nya RISE&SHINE i september

SIMO släpper sitt nya album Rise & Shine 15 september på Provogue Records/Mascot Label Group.  Nashville-trion SIMO breddar  sitt sound med stilla ångande soulballader, psychedeliska ökenrockinstrumentaler, hårt kantiga bluesrökare och Stax-liknande funkrock

Annons
Annons
Annons
Annons

På sitt nya album Rise & Shine breddar SIMO sitt sound och sträcker ut låtarna på helt outförutsägbara sätt och har gjort en platta som återspeglar bandets synsätt, talang och framför allt deras utveckling. Bandet började arbetet med plattan på den turné som tog det mesta av gruppens  tid under år 2016. Medlemmarna  JD Simo (sång & gitarr), Adam Abrashoff (trummor) och Elad Shapiro (bas) genomförde 215 spelningar i nio länder efter att ha släppt debutalbumet Let Love Show The Way samma år. Albumet hamnade på topp 10 på Billboardsbluesalbum-lista och fick fina recensioner. Under turnen växte de nya låtarna fram genom att killarna jammade under soundcheck och även akustiska sessions på hotellrum i väntan på nästa spelning.  På Rise & Shine för förmedlas bandests nya elastiska, dynamiska stil som på ett omärkbart sätt glider mellan genrer och tänjer på gränser över elva låtar. SIMOs förra platta var en träffsäker hyllning till sina rock & roll-influenser med enorma stärkare, vintage vibbar och hög volym. Inslag av detta finns även på Rise & Shine, men det nya albumet tar en helt ny riktning och utforskar därmed nya marker. Där  finns det plats för långsamma suggestiva soulballander (I Want Love), instrumentala psykedeliska ökenrockers (The Climb), hård bastant bluesrock (Light The Candle) och Stax-liknande funkrock (Meditation). Det som får allt att hänga ihop är de tre vännerna som tillbringat 300 dagar tillsammans det senaste året. Med syftet  att utvecklas i åtanke, för att på så sätt  kunna se tillbaka, samtidigt som man blickar framåt. Bandet började spela in Rise & Shine i februari i Nashvilles House Of Blues Studio b i lugnt tempo. Albumet tog en dryg månad att spela in och SIMO producerade det på egen hand med hjälp av teknikern Don Bates.

– Den här gången experimenterade vi mer med ljudbilden, varje låt har en egen ljudbild berättar Adam.

Det finns vissa plattor där man nästan kan höra att de har spelats in mitt i natten, vi spelade till exempel in Be With You i en endatagning kl 05:15 på morgonen. När Frank Sinatra sjunger One For My Baby (And One More For The Road) så tyckte jag att det lät som han spelat in så tidigt som klockan är två på morgonen. Bob Dylans Sad Eyed Lady Of The Lowlands lät enligt mig som den spelades in runt klockan tre eller fyra på morgonen. Jag visste att några av våra låtar skulle passa i den nattdräkten. Känskan av att vi är uppe och kör på medans alla andra ligger och sover, berättar JD.

Nya musikvideon ser du här: People Say

Skribent: Gabi Mattssson (gabi.mattsson@rockbladet.se)
Foto:
Press (Provogue Records/Mascot Label Group)

 

 


Stöd ROCKBLADETFACEBOOK
Klicka på LIKE i den högra kolumnen eller besök oss på FACEBOOK


Relaterade artiklar