Radio Moscow och Kaleidobolt på Undergången

Radio Moscow och Kaleidobolt gjorde gemensam sak för jammig psychrock på Undergången i Stockholm. Två band som varit minst sagt sparsmakade med sina Sverigebesök.

Mr Radio Moscow himself, Parker Griggs, lämnade en demo till Dan Auerbach i samband med en The Black Keys-konsert och på den vägen fick Radio Moscow sitt första skivkontrakt, som Auerbach sedermera producerade. Debuten skedde 2008 och sedan har det blivit ytterligare fyra studioalbum varav det senaste, utmärkta New Beginnings, kom i år. Den plattan är det också fokus på när Iowa-trion äntligen tar sig till våra breddgrader (det var över fem år sedan sist) för två spelningar i Stockholm och Göteborg. När de svenska fansen inte hållits varma under så pass många år tappas lätt intresset och det är en liten men gillandes supporterskara på plats ikväll.  

Support är finska trion Kaleidobolt som genomför sin första Stockholmsspelning någonsin ikväll och man gör det bra. Hårdsvängande, energifullt och helt efter det uttjatade epitet 'bättre live än på platta'. Det var länge sedan jag såg en konsert där förbandet låter så likt huvudakten. Nu är detta inte någon nackdel då båda banden gör korta set med en mindre paus emellan och på det sättet skapas en form av musikalisk helhet av de båda konserterna. 

Undergången är ett coolt rockställe med sympatiskt drop-in tänk men scenen är på tok för låg så står du längre bak än de första leden ser du inte mycket av vad som händer där framme. Nu händer det inte så mycket just under huvudakten då Radio Moscow är nästan löjligt loja där basisten Anthony Meier stundtals står lutad mot en pelare och plockar lätt förstrött på sin Rickenbacker. Musikaliskt är det desto skojsigare där jag framförallt impas av Paul Marrones konster bakom sitt Ringo-trumset. Ett flyhänt och vildsint lir med en hel del improvisation som får till och med ett trumsolo att bli drägligt. Multiinstrumentella begåvningen Griggs briljerar på både sex- och tolvsträngaren men hans riviga röst försvinner dessvärre i mixen. Senaste plattan är mer direkt än sina föregångare och speciellt Pacing och öppningsspåret New Beginning skapar punsch bland all acid rock där inget jam kan bli för långt. Det innebär dock att det ibland är svårt att höra när en låt slutar och en annan börjar så man får gardera sig genom att på jazz-manér jubla mitt i låtarna efter en uppskattad instrumental insats.

Förhoppningsvis dröjer det inte ett halvt decennium igen till nästa gång bandet kommer till Sverige. En bokning på Sweden Rock Festival skulle säkert få fler att upptäcka Radio Moscow's kvalitéer.

BILDGALLERI RADIO MOSCOW

BILDGALLERI KALEIDOBOLT

 

BETYG, RADIO MOSCOW: RB-Betyg-7_10
SKRIBENT: Fredrik Blid (fredrik.blid@rockbladet.se)
FOTOGRAF: Kristin Carlsson (kristin.carlsson@rockbladet.se)
KONSERT: Radio Moscow + Kaleidobolt
ARENA: Undergången / Stockholm
DATUM: 2017-10-25
BÄSTA LÅTEN: Pacing
BÄSTA MINNET: Paul Marrones trummande
SÄMST: Den grumliga sången


Stöd ROCKBLADETFACEBOOK
Klicka på LIKE i den högra kolumnen eller besök oss på FACEBOOK


Relaterade artiklar