Skivrecension: CyHra “Letters To Myself”

Tidigare medlemmar från Amaranthe och In Flames gör comeback med CyHra och ett ypperligt debutalbum.

Sommaren 2011 var jag på plats på Astro Hall, en liten rockklubb i Tokyo, när svenska Amaranthe gjorde sin livedebut i Japan. Redan då fick jag upp öronen för sångaren Jake E. I en metalvärld där många nya band tyvärr har undermåliga sångare fanns här en sångare med en röst som skapad för melodiös hårdrock. Efter den första spelningen följde en hel drös med Japanvistelser för Jake och Amaranthe. I september 2016 var de här ännu en gång, då som förband till Helloween. De spelningarna blev Jakes sista med Amaranthe. Han var redo för något nytt.

Nu är han tillbaka i rampljuset som sångare i det nya bandet CyHra som han startade med gamle In Flames-gitarristen Jesper Strömblad. I CyHra möter Jakes starka röst Strömblads gitarr och resultatet blir modern och energifylld melodiös metal med fräcka popmelodier och power metal-riff. Fantastiska låtar tar det här till en högre nivå än vad jag hade väntat mig (även om jag redan i början av året satt och lyssnade på Jakes demoversioner av “Karma” och “Heartrage”, de två öppningsspåren på detta album).

Jake och Strömblad tar ut svängarna rejält på den här plattan. Med en grundtrygghet i rytmsektionen – som består av f.d. In Flames-basisten Peter Iwers och trummisen Alex Landenburg (Rhapsody, Annihilator, Kamelot, Masterplan, Stratovarius) – så har bandet en stark ryggrad att bygga sina låtar på. Gitarristen Euge Valovirta (Godsplague, ex-Shining) finns med på plattan och har nu också utannonserats som bandets femte medlem. Genremässigt är detta inte allt för långt bort från Amaranthe och In Flames, men detta är annorlunda. Många av de bandens fans kommer att gilla detta, men här har man skrivit och producerat låtarna annorlunda. Jag tror att det är personkemin mellan de gamla kompisarna Jake och Strömblad som så lyckosamt har blommar ut i CyHras musik. Uppbackade av groovemaskinen Iwers-Landenburg så blir detta mycket bättre än vad jag någonsin hoppats på.

Denna platta sätter CyHra på kartan: här har vi ett nytt bra melodiöst metalband fullt av energi, bra låtar och strålande musiker. Redan med sin första platta har CyHra lyckats att hitta ett eget sound som lätt känns igen. Men albumet är ganska varierat med fantastiska metalgitarrer och saktare partier. “Closure” är en magnifik power-ballad. “Here to Save You”, en av plattans bästa låtar, är en mycket bra summering av vad CyHra handlar om. I en låt ryms allt och denna låt kommer säkerligen att bli en framtida livefavorit. Titelspåret “Letters to Myself” blir snabbt en av mina favoriter med en kanonmelodi som grund. Trots att Jakes röst här får konkurrens av magnifika gitarrer så kräver han din uppmärksamhet och drar in lyssnarna med sin röst. “Inside a Lullaby” är en ren uppvisning av samma fantastiska röst. “Dead to Me” är en modern, ambitiös låt som kombinerar tal med akustisk gitarr och Jakes röst mitt i smeten.

Stora delar av plattan har en energi som aldrig verkar ta slut. Kan bandet ta med sig den energin till sina liveshower kommer det här att bli hur kul och svettigt som helst. “Letters to Myself” är en kanondebut. Betyg 11 av 10 i Spinal Tap-termer. En ypperlig kombination av bra låtar, musikalisk talang, fantastisk personkemi och en felfri insats och leverans i studion. Ska man lyssna på melodiös hårdrock ska det vara världsklass på arbetet. CyHra levererar på alla fronter.

CyHra kommer att livedebutera på scen i Finland den 27:e oktober och på albumets releasedag den 20:e oktober kommer de att signera skivor på Bengans i Göteborg.

SKRIBENT: Stefan Nilsson (stefan.nilsson@rockbladet.se)
ARTIST: CyHra