P.O.D – Circles

Det kaliforniska kristna bandet, P.O.D. (Payable On Death), är tillbaka med sitt tionde studioalbum Circles innehållande en aningens splittrad låtkompott. En del experimenterande har pågått i skapandeprocessen där de har tagit in ett utomstående produktions- och låtskrivar-team vilket har resulterat i varierande kvalitet i låtmaterialet.

Annons
Annons

Sedan 2001 när jag upptäckte P.O.D., genom en felnedladdning i Napster av deras album Satellite, har jag gillat deras rap/metalcore med inslag av reggae, sköna melodier och stora refränger. Detta som vi brukar känna igen i deras musik finns i och för sig här och där på nya albumet, men allt som oftast mer i bakgrunden. De har försökt utvecklas mer än på tidigare album, men jag får känslan av att de inte har haft riktigt kläm på vart de är på väg eller var de vill komma fram någonstans.

Deras beslut att involvera produktions- och låtskrivar-duon Heavy, bestående av Jason Bell och Jordan Miller som huvudsakligen har jobbat med pop och indie-musik tidigare, samt att de inte hade med sig färdiga låtar till studion, verkar ha haft en stor inverkan på resultatet. Dessutom har Heavy tillåtits vara med och skriva låtarna tillsammans med bandet vilket är första gången som P.O.D. tillåter utomstående vara med i den processen.

Visst finns det mycket bra musik på skivan, men vissa låtar, t ex Always Southern California, har brist på melodi och innehåller upprepning som inte alls passar in i P.O.D.-sammanhanget. En del saker känns som de inte leder någon vart utan är ett jam från studion som blivit en låt, Play It On The Radio. Och vissa partier i Circles och Domino kanske har poppats till onödigt mycket till den nivå så de tappat den råa udd som är bandets signum. I vissa fall fungerar pop-producenternas mix med bandets material, speciellt i den reggaedoftande singalong-dängan Fly Away som har ett gung som till och med undertecknad som nästan är på gränsen till allergisk mot reggae inte kan motstå. När de håller sig mer till sitt omfång och Heavy mixar in pop-influenserna smakfullt i Listening For The Silence känns det riktigt bra faktiskt. Även den lugnare Dreaming har något förföriskt över sig som faktiskt ger den där drömmande känslan. Sist ut på skivan har vi Soundboy Killa, en låt som släppts redan Augusti 2017, och Home som båda är klassiska P.O.D.-kompositioner med bra drag, vilka inte lämnar någon som gillar bandet besviken.

P.O.D. har experimenterat sig fram till en intressant skiva som säkert kommer växa med flera lyssningar, samt vissa låtar kommer säkert göra sig mycket bättre live. Om de kan fokusera och utveckla de bitar som de lyckats med på Circles inför kommande alster, kommer nästa album kunna komma att bli ett lyckat experiment som kommer ta dem till högre höjder.

 

SKRIBENT: Tony Asplund (tony.asplund@rockbladet.se)
BAND: P.O.D.
ALBUM: Circles
RELEASEDATUM: 2018-11-16
SKIVBOLAG: Mascot
BÄSTA LÅTEN: Listening For The Silence

LÅTLISTA - CIRCLES

 

BANDFAKTA – P.O.D.

MEDLEMMAR

Sonny Sandoval - sång
Wuv Bernado - trummor, gitarr, körsång
Traa Daniels - bas, körsång
Marcos Curiel - gitarr, körsång

DISCOGRAPHY

Snuff the Punk (1994)
Brown (1996)
The Fundamental Elements of Southtown (1999)
Satellite (2001)
Payable on Death (2003)
Testify (2006)
When Angels & Serpents Dance (2008)
Murdered Love (2012)
The Awakening (2015)
Circles (2018)

 

 


Stöd ROCKBLADETFACEBOOK
Klicka på LIKE i den högra kolumnen eller besök oss på FACEBOOK


Relaterade artiklar