Uncle Acid & The Deadbeats på Nalen – undergroundkungar spelar för fullsatta hus

Tredje utsålda spelningen i Stockholm av tre möjliga för den här Cambridge-ensemblen. Senast bandet lirade i huvudstaden var på Halloween 2015 (Debaser Medis) då bandet fick idén att inleda spelningen i grismasker. Ikväll är det utan maskeringar vilket visar upp delvis nya Deadbeats som sluter upp runt frontmannen Uncle Acid/Kevin Starrs. Intågningsmusiken från filmen The Devil Rides Out som hängt med de senaste turnéerna är nu ersatt av den Flykten från New York-minnande samplingen från I See Through You som också inleder konserten. Låten lyfter inte riktigt live och det känns lite trevande innan en för kvällen uppspeedad Waiting For Blood försätter oss i den meditativa psykos som visar sig hålla spelningen ut.

Annons
Annons

Det är en relativt blandad publik på klassiska Nalen ikväll även om slokmustascherna som kan finnas på Geronimos FGT är i smärre majoritet. Första raden går nuts med kronisk banging i samtliga låtar medans det är mer doom-gupppande nackar lite längre bak. Ångvälten I'll Cut You Down ger inte riktigt samma virvlande hav av hår som på Debaser Strand 2014 men definitivt en bra respons från det fullsatta gamla danspalatset.

De visuella projektionerna, signerade Innerstrings, som visar filmklipp, psykedeliska mönster och kaleidoskop på väggen bakom scenen sätter inramningen perfekt till musiken och ger den helt svartklädda kvintetten mer liv. Nytillskotten Jon Rice på trummor och Justin Smith, med förflutet i närbesläktade band som Purson och Scorpion Child, gör detta till den vassaste upplagan av Uncle Acid & The Deadbeats. Speciellt Smith är sevärd med sin yviga spelstil på basen. Starrs och Vaughn Stokes sköter gitarrmanglet och den karaktäristiska stämsången klanderfritt.

Enligt turnéledaren har man inte fått kräma på med samma volym som på Pustervik i Göteborg häromkvällen vilket är synd för den här musiken ska helst upplevas på rejält höga decibeltal som känns i bröstkorgen. Detta till trots kan absolut ingenting hindra att såväl sällan spelade Evil Blood som tidiga Vol 1-pärlor och blivande klassiker från Wasteland att alla bli monumentala livemonster. Det allra köttigaste stycket sparas dock till sist när blytunga No Return avslutar knappa 90 minuters nattsvart eufori.  

Uncle Acid får ibland kritik för att låta både enformigt och underligt. Lyssnar man på framförallt senaste och variationsrika albumet Wasteland slår man lätt hål på det förstnämnda påståendet och underligheten ser jag mer som ett unikt sound där det melodiska 60-talet med sina vokala harmonier briljant förpackas med tung stoner/doom, riffrock och psykedeliskt flum. Allt kryddat med morbida texter om olika mörka teman för varje album.

Kanske har man nu nått sin popularitetspeak men fortsätter man krama ur sig både album och livespelningar på denna skyhöga nivå så kommer det vara fortsatt utsålt på Sverigekonserterna även i framtiden.

 

Bildgalleri Uncle Acid & The Deadbeats

Bildgalleri L.A. Witch

 

RB-Betyg-9_10
SKRIBENT
: Fredrik Blid (fredrik.blid@rockbladet.se)
FOTOGRAF: Jonas Lööw (jonas.loow@rockbladet.se)
KONSERT: Uncle Acid & The Deadbeats
ARENA: Nalen / Stockholm
DATUM: 2018-11-21
BÄSTA LÅTEN: Avslutande No Return

LÅTLISTA - UNCLE ACID & THE DEADBEATS - NALEN, STOCKHOLM

I See Through You
Waiting For Blood
Mt. Abraxas
Mind Crawler
Death's Door
Shockwave City
Crystal Spiders
Dead Eyes Of London
Pusher Man
I'll Cut You Down
Blood Runner
13 Candles
EXTRA:
Melody Lane
Evil Love
No Return

 


Stöd ROCKBLADETFACEBOOK
Klicka på LIKE i den högra kolumnen eller besök oss på FACEBOOK


Relaterade artiklar