Initiativtagaren Ron Dahlgren om Gathering Of Kings

För knappt två veckor sedan släpptes äntligen det svenska Phenomena-inspirerade projektet Gathering Of Kings sitt första album - First Mission. Det är en odyssé i melodisk hårdrock och AOR med rötter i 80- och 90-talet men med en samtida touch. Det är ett stort gäng musiker med gedigen erfarenhet som samlats under Gathering Of Kings flagg, eller vad sägs om medlemmar från Soilwork, The Night Flight Orchestra, Masterplan, Spiritual Beggars, Corroded, Saffire, Helldog, Within Temptation, Crashdiet, Eclipse, Treat, Therion, Pretty Maids, Mustasch, m fl? Rockbladet fick tag på initiativtagaren själv, Ron Dahlgren, för ett snack om hur Gathering Of Kings kom till liv, First Mission och framtiden. 
 
Först vill jag gratulera till First Mission - första skivan med Gathering Of Kings (GOK), den är grym!
- Tack Tony! Väldigt kul att höra.
 
RON DAHLGREN (fotograf: Urban Björklund)
 
Jag har läst att GOK har varit på Ron Dahlgrens initiativ, men egentligen inte mycket mer om hur GOK uppstod. Vad var det som fick dig vilja foga samman en supergrupp, ett svenskt Phenomena, och vad var den drivande musikaliska inriktningen i detta?
- Det har legat och pyrt i mitt huvud sedan 2012 men det var inte förrän 2016 jag började skaka liv i det hela. Jag har alltid älskat Tom Galleys Phenomena-projekt. Då snackar jag bara om de tre första albumen. Jag ville bygga projektet som Phenomena II "Dream Runner" som ju har flera olika sångare. Just den här typen av keyboard-laddad och välproducerad AOR/melodisk hårdrock med sångare som heller inte låter som alla andra i genren är något jag har saknat.
 
Hur gick det till när du presenterade idén och inkluderade musikerna in i projektet? Var det svårt att samla ihop bandet?
- Jag hade en liten önskelista på vilka musiker jag ville ha med. Några tackade nej men de flesta är faktiskt med. I det stora hela var det faktiskt inte så svårt som jag först trodde. Alla fattade grejen. Tyvärr drog allt ut på tiden eftersom de flesta i projektet skrev musik, spelade in och turnerade med sina ordinarie band. Något jag självklart räknat med redan från början. Sedan har jag gjort ett par misstag på vägen som jag tagit lärdom av. Inför nästa skiva kommer musikerna inte avslöjas förrän det är inspelat och klart.
 
 
Det är ju en hel del musiker inblandade i GOK, hur föll det sig att det blev Victor Ohlsson som fick sköta skrivandet och fick han några ramar eller riktlinjer?
- Från allra första början var det tänkt att det skulle vara olika låtskrivare, men jag fattade ganska snabbt att det inte skulle låta som ett band då, utan snarare mer som en Absolute Music-samling. Det kom in låtar från andra medlemmar också. Absolut inga dåliga låtar, tvärtom, de var jättebra, men de passade inte in som helhet. Det hade spretat för mycket. Efter att Victor först presenterat "Forever And A Day" och "Endless Paradise" och kort därpå "Saviour" och "Lonely Road", föll bitarna på plats. Victor kommer egentligen från en annan genre så han är inte stöpt i samma form som så många andra låtskrivare inom den melodiska rocken runt om i världen. För att den röda tråden skulle bli ännu tydligare och betydelsefull fick han även bli lead-gitarrist på samtliga spår. Han fick några riktlinjer och ramar att gå på och fattade snabbt vad jag var ute efter. Sedan skrev han av sig på ett fantastiskt sätt.
 
Plec [Thomas "Plec" Johansson] på producentstolen har verkligen passat GOK och förhöjt GOK-soundet, hur kom det sig att han blev kontaktad för jobbet?
- Plec är en fantastisk människa, alltid glad och framförallt ärlig. Jag gillar Plecs produktioner. Han har jobbat med allt från schlager och dansband till heavy metal och värsta dödsmetall. Någonstans emellan allt detta ligger ju då AOR och Melodisk hårdrock. Han fixar allt! Plec är precis som Victor är, väldigt enkel att jobba med. Båda två är ju dock gitarrister så tro mig att jag har fått tjata för att keyboarden skulle få en mer framträdande roll i mixen, hahaha!
 
Med tanke på att det är så pass många involverade i projektet, var det några problem att hitta datum då alla kunde, eller räckte det med att köra periodvis?
- Det har varit jättesvårt. Några har kunnat göra det väldigt snabbt medan andra tagit god tid på sig. Jag visste redan från början att det skulle bli så här. Men det blev bra till slut. Alla inblandade har gjort ett strålande jobb!
 
Hur var inspelningsprocessen, dök det upp några spännande stunder eller tillägg i studion?
- Victor skrev som sagt låtarna. Alexander Frisborg som skrivit många texter tillsammans med Victor sjöng demosång på nästan alla låtar. Det bokades tid på Nordic Sound Lab i Skara för att först lägga trummor. Efter det skickades låtarna vidare till Nalle Påhlsson som på bara ett par dagar spelade in bas. Det som tog mest tid var väl egentligen keyboards och kompgitarr. Till slut var jag tvungen att sätta en deadline när allting skulle vara klart. Det blev väldigt stressigt mot slutet. Vi hade ingen som hade tid att lägga keys och ingen som hade tid att lägga kompgitarr. Det fanns inte på kartan att plocka in ännu fler musiker så Victor fick lägga keys och kompgitarr på "Love Will Stay Alive", "The Runaway" och "Long Way From Home", och som han gjorde det! Keyboardsolot på "Love Will Stay Alive" är magnifikt. Jag hade faktiskt ingen aning om att Victor är en sådan grym keyboardist. Det är bra att veta i framtiden!
 
 
Jag såg även att det finns en viss Ron på backup vocals på Saviour, berätta!
- Hahaha, ja, det var väl Victor och Tobias Jansson som tyckte att jag skulle lägga körsång på "Saviour", så jag gjorde det.
 
En cover på Carolas Runaway finns på skivan också, hur kom det sig?
- Carolas Runaway är faktiskt en av mina favoritlåtar. Det kanske man inte kan tro. Jag kommer fortfarande ihåg den dagen jag köpte vinylsingeln på Skivforum i Arvika. Då projektet är svenskt ville jag och min fru och projektpartner, Nina, att vi skulle göra en cover på en svensk artist och en låt som inte alla andra tidigare gjort en cover på. Värt att nämna är det här inte bara är en vanlig cover utan det är faktiskt vår hyllning till Carola - Sveriges genom tiderna bästa sångerska. Björn Strid stod högst upp på önskelistan gällande sångare på The Runaway. Björn har varit fullt upptagen med turnerande och skivinspelningar med Soilwork och The Night Flight Orchestra så vi väntade in i det sista på honom. I grevens tid sjöng han in den och på vilket sätt!!! Vi får hoppas att Carola också är nöjd med denna version.
 
Spelning på Sweden Rock Festival är inplanerad i sommar - jag kommer givetvis vara där! Tror du att det är möjligt att man skulle kunna planera en turné med GOK i framtiden om allas kalendrar synkroniseras på något vis? Eller tar man i sådana fall en bantad version med viss personal på turné kanske?
- Kul att du kommer och kollar. I en perfekt värld så skulle vi åka runt med alla inblandade men det kommer aldrig hända. Men får man bara med sig de flesta sångarna, går det nog att göra en turné i framtiden. Ytterligare någon exklusiv festivalspelning i Sverige eller i övriga Europa skulle vara kul. Men först och främst är det Sweden Rock Festival som gäller. Det blir Gathering Of Kings allra första spelning så den kommer att filmas för en kommande DVD. På scenen kommer vi ha två trummisar, två keyboardister, två gitarrister, en basist och sex sångare. Några av sångarna kommer även att köra. Det lär bli trångt men samtidigt väldigt maffigt! Arnold Lindberg som trappat ner på heltidsturnerandet efter ca 15 år, som ljudtekniker för bland annat: Europe, Ghost, In Flames och Hammerfall kommer då att ratta ljudet.
 
Slutligen, man får anta att det kommer mer med GOK efter en så pass stark debut, right?
- Yes! Planerna för ett nytt album är redan igång.
 

SKRIBENT: Tony Asplund (tony.asplund@rockbladet.se)
AKTUELLA: Gathering Of Kings har precis släppt första albumet. Spelar sitt första gig på Sweden Rock Festival i sommar.

FAKTA - GATHERING OF KINGS

Hemsida Facebook | Instagram | Twitter | YouTube | 

 

 


Stöd ROCKBLADETFACEBOOK
Klicka på LIKE i den högra kolumnen eller besök oss på FACEBOOK


Relaterade artiklar