Killswitch Engage – Intervju m Adam Dutkiewicz

Killswitch Engage släppte i mitten av Augusti sitt nya fullängdsalbum Atonement. Rockbladets Tony Asplund hade äran att få ett samtal med Adam Dutkiewicz, producent och lead-gitarrist i Killswitch Engage, för ett tag sedan. Det är en ödmjuk, glad och mycket trevlig Adam som berättar engagerat om det nya albumet.

 

Hej Adam, hur är läget?

Hej Tony, det är riktigt bra.

Jag har lyssnat mycket på ert nya album, Atonement, och jag tycker det är ett väldigt dynamiskt album som fortfarande uppvisar den karakteristiska Killswitch tonen med några tyngre partier.

Personligen försökte jag göra en mer aggressiv skiva med några låtar som var lite snabbare. Jag är inte den enda låtskrivaren så jag tycker att det finns låtar som faller i fåran för Killswitch sound och låtskrivarstil.

Hur skulle du beskriva Atonement albumet kort?

Jag tycker att det bara är en mer varierad version av Killswitch. Det är lite mer extrema partier, lite annorlunda saker och det är några låtar som låter som Killswitch. Och så finns det några låtar som visar en mer mjukare sida. Det är ganska mycket upp och ner, den är varierad. Ja det är också skönt att få ut lite nytt material eftersom jag är rätt trött att spela samma låtar som jag har spelat i åratal. Haha.

"Atontement - The action for making amends for a wrong or an injury.", dvs försoning.
Kom titeln till skivan före texterna, så det var den som drev textinnehpllet, eller är det en kollektiv beskrivning av texterna som kom att hamna på skivan?

Det var en kollektiv beskrivning som sattes efter allt var skrivet. Självklart handlar låtarna om olika saker, men jag kände att du kunde verkligen summera hela skivan med ordet Atonement. Bara för att mestadels av låtarna handlar om att komma till rätta med något vare sig det är inom dig själv eller med någon annan.

Processen hur ni kom att skriva Atonement, var den annorlunda jämfört med den senaste skivan, Incarnate?

I ärlighetens namn så skilde det inte så mycket. Den är skriven i stort sett på samma sätt. Vi är alla tvungna att skriva på våra egna håll eftersom vi bor så långt bort från varandra. Jag bor på västkusten, vår trummis bor sydöst i Florida och resten i nordost, så vi samlas inte så ofta för att skriva tillsammans. Därför skriver vi på varsitt håll och skickar våra idéer till varandra och om alla gillar dem, så använder vi dem. Om vi känner att idéerna måste förbättras samlas vi och jammar igenom idéerna för att se om vi kan få till en låt av dem.

Jag hörde att du har sagt att inför nästa album vill du troligtvis samla hela bandet i ett rum och bara jamma på för att se vad som händer?

Ja, jag känner verkligen att jag är tvingad att göra det annorlunda nästa gång. Förr i tiden brukade vi bara skriva tillsammans och det var smärtsamt eftersom magin ville inte infinna sig. Vi stod bokstavligen bara i ett rum tillsammans och slösade lite tid. Det är så skönt när man samarbetar och alla kommer med idéer på plats och det händer direkt där.

Hade ni några speciella stunder under produktionen av Atonement, hur gick det till?

Det var mer att vi gjorde så bra demos så vi hade så mycket gjort redan. Ärligt, så var det snarare så att vi tog bort saker än att vi lade till eftersom vi hade så mycket på gång och så många idéer. Jag kommer ihåg att vi flyttade mycket saker istället. Men det finns alltid en känsla där att vi skulle kunna lägga till saker där det behövs lite mer tryck eller att det behövs något för att få en låt att kännas lite mer annorlunda jämfört med en annan låt. Det är typiskt något som händer när vi arbetar på en låt.

Mestadels arbetade vi på sången och texterna under produktionen. Jesse tog med massa idéer, men ofta kände jag att det var något som saknades eller att vi behövde rensa bort lite saker. Han och jag brukade snacka om någonting när han visade mig sina idéer och jag kunde kommentera att "Det här kan bli bättre" eller att "Det här behöver mer sånt här". Eller så kunde det vara så att texterna inte uttryckte tillräckligt det som ville fås fram i en låt, eller att vers och refräng inte kändes rätt. När jag och Jesse så satt ner och jobbade på det tillsammans var det ett Eureka-ögonblick där vi utbrast "Det funkar så mycket bättre, det där känns mycket mer som en låt!".

 

Jesse var tvungen att få ett kirurgiskt ingrepp p g a polyper i halsen samt efterföljande röst-coaching. När han kom tillbaka efter den coachningen, hur märktes det att han hade blivit bättre?

Jag tror att han lärde hur att använda sin röst mer kontrollerat och inte att påfresta den för mycket. Jag känner att om du tappar röstkontrollen så tappar du i pitch och du sätter mer press på din röst så du får inte den uthållighet som du behöver för att du ska kunna spela in under en längre tid. När du har kontroll över din röst kan du göra det så mycket lättare. Jag tror att man kan höra lite mer styrka och självförtroende efter operationen.

 

Ni hade gästvokalister Howard Jones (ex Killswitch sångare) på The Fire's Alight och Chuck Billy (Testament) på The Crownless King, hur kom det sig?

Grejen med Chuck Billy kom till när vi hade en diskussion inom bandet när vi snackade om Testament en dag. De har alltid varit ett favoritband för oss och speciellt Joel, vår andra gitarrist. Joel tog upp att "Vi borde förmodligen fråga honom och kolla om han vill göra ett gästinhopp på sång!". Så då gjorde vi det och han sa ja och då var det klart! Angående Howard, så kom han till några av våra spelningar och när han och Jesse blev bättre kompisar började de snacka en hel del. Plötsligt sa Jesse till Howard att "Hey, du borde kanske göra ett gästinhopp på vår nya skiva!" och han sa bara "Bra, vi kör!".

Under produktionen hade Jesse lite skrivkramp. När ni får den sortens hinder i kreativa processen, hur hanterar ni det?

Det är en rätt svår sak att hantera när man gör en skiva. Om man får skrivkramp är det inte så mycket man kan göra förutom att ta en paus och ge det lite tid och sedan sakta gå tillbaka till det. Man får läsa lite, göra lite olika saker och tänka på lite annat ett tag. Sedan kommer man tillbaka till det av sig själv, plötsligt händer det. Jag tycker att det fanns en stund när Jesse inte utnyttjade mig lika mycket som producent som han borde gjort. En gång hade vi en diskussion där han kom till mig med textidéer där jag faktiskt skrev klart låten. När man kommer in med ett annat perspektiv är det ofta lättare att se på saker och ting med fräscha tankar.

Ni hade färdigställt 17 låtar med text och ni har gjort 22 låtar totalt under Atonement-produktionen, men bara 11 låtar är med på albumet. Ni kommer väl släppa de andra låtarna också, eller?

Jag tror att, vi vet inte till 100%, men jag tror att det kommer bli en EP senare längre fram. Vi koncentrerar oss främst på de nya låtarna först dock. Men nån gång hoppas jag att det blir något av dem också.

Ni har ändrat skivbolag till Metal Blade och det verkar vara perfekt för er. Var det några betänkligheter när ni började diskutera?

Nej, vi ville prata med ett gäng olika företag för vi ville 1: veta vad de hade att erbjuda och 2: träffa alla och se om någon hade något approach som vi inte hade tänkt på. Bara för att få olika uppfattning om hur de möter upp m bandet, marknadsföring och hur de ser på framtiden. Naturligtvis var det så att Metal Blade alltid var vettigast. Bara baserat på att vi har frontat dem tillsammans under så lång tid då jag har producerat och spelat in så många skivor för band under Metal Blade och jag har känt massa underbara människor på Metal Blade kontoret under många år. På så sätt var det underbart att vi skrev under och anslöt oss till Metal Blade familjen som vi redan känner och är vänner med. Det känns mer som en familj än ett företag.

Det kändes som att komma hem för er.

Ja, absolut.

Vilken Killswitch låt som inte har spelats live, annat än på nya albumet, skulle du vilja spela nån gång?

Vet du, vi har faktiskt pratat om att göra den där låten We Carry On från förra skivan Incarnate. Vi gillar verkligen den och vi har tänkt att vi ska göra en kampanj kring den låten. Vi har inte riktigt spelat den någonsin, men kanske kommer vi spela den någon dag, vem vet. Det är konstigt, det känns nästan som att den låten är alldeles för långsam att spela live på en metal show eftersom man behöver hålla uppe energi- och spänningsnivån.

Men det kan ni ju alltid, bara ni håller dynamiken i setlistan kan ni kasta in den där.

Haha, sant.

Vilken Killswitch-låt eller skiva känner du öppnade upp världen för er?

The End Of Heartache, den hjälpte verkligen till att sätta oss på kartan och den gjorde verkligen mycket för oss på den tiden. Den låten gjorde så stor skillnad i vår karriär. Jag tycker att med den skivan - The End Of Heartahce - och den låten m samma namn och låten My Curse, så kände vi verkligen hur vårt momentum ändrades och bandet gick från ett småstads-metal-band till en internationell akt. Det var helt galet att få vara med om.

Att se er live nu - ett gäng som har riktigt kul på scenen med en vibe och energi som man riktigt njuter av att se live, precis det man vill ha som konsertbesökare.
Har du något Killswitch projekt för framtiden som du verkligen vill ska bli av?

Nja, egentligen vill jag bara färdigställa den nya Times Of Grace-skivan som jag har arbetat på. Jag har hållit på med den i åratal, jag vill bara få klart den. Den har fått vänta så länge bara för vi har haft så många saker på gång i våra liv.

När tror du den kommer släppas?

Vi har fem låtar som är nästan klara och det finns ytterligare åtta låtar som behöver arbetas på. Jag planerar att få gjort lite av det under resten av året. Kanske släpper vi en EP först medan vi försöker att få klart resten av skivan, vem vet.

Tack Adam, det har varit riktigt kul att få prata med dig. Ska bli kul att få höra nya materialet från Atonement live också.

Tack själv för att du gett albumet en chans och att du gillar det. Kul att prata med dig också.

 

SKRIBENT: Tony Asplund (tony.asplund@rockbladet.se)
BAND: Killswitch Engage
INTERVJU: Adam Dutkiewicz
MISSA INTE: Killswitch Engage spelar i Stockholm på Fryshuset Onsdagen 30:e Oktober.

 


Stöd ROCKBLADETFACEBOOK
Klicka på LIKE i den högra kolumnen eller besök oss på FACEBOOK


Relaterade artiklar